תומאס סיי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס סיי
לידה 27 ביוני 1787
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 באוקטובר 1834 (בגיל 47)
ניו הרמוני, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה ניו הרמוני עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ידיעת הטבע עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג לוסי סיי עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס סייאנגלית: Thomas Say;‏ 27 ביוני 178710 באוקטובר 1834) היה אנטמולוג, קונכולוג והרפטולוג אמריקאי.[1] מחקריו על חרקים וקונכיות, תרומותיו הרבות לכתבי עת מדעיים ומשלחות מדעיות לפלורידה, ג'ורג'יה, הרי הרוקי, מקסיקו ומקומות אחרים הפכו אותו לחוקר טבע בעל שם בינלאומי.[2] סיי מכונה אבי האנטומולוגיה התיאורית האמריקאית והקונכולוגיה האמריקאית. [3] ופרופסור להיסטוריה של הטבע באוניברסיטת פנסילבניה. [4] [5]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בפילדלפיה למשפחת קוויקרים חשובה, תומאס סיי היה נינו של ג'ון ברטראם, ואחיינו של ויליאם ברטראם. אביו, ד"ר בנימין סיי. למשפחת סיי היה בית, "הצוקים" במעבורת גריי, צמוד לחוות משפחת ברטראם בעיר קינגסינג, מחוז פילדלפיה. כילד, סיי ביקר לעיתים קרובות בגן המשפחתי, הגן של ברטראם, שם לקח תכופות דגימות של פרפרים וחיפושיות אל דוד רבא שלו ויליאם.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיי היה חוקר טבע אוטודידקט, עזר לייסד את האקדמיה למדעי הטבע של פילדלפיה (ANSP) בשנת 1812. בשנת 1816, הוא פגש את צ'ארלס אלכסנדר לסואר, חוקר טבע צרפתי שהפך במהרה לחבר באקדמיה ושימש בתור האוצר שלה עד 1824.

באקדמיה, סיי החל את עבודתו על מה שיפרסם כאנטומולוגיה אמריקאית. כדי לאסוף חרקים, הוא ערך מסעות רבים לאזורי גבול, תוך סיכון מהתקפות אינדיאנים אמריקאים וסכנות של טיול באזורים פראיים. ב-1818, סיי ליווה את חברו ויליאם מקור, אז נשיא ה-ANSP ואבי הגאולוגיה האמריקאית; גרהרד טרוסט, גאולוג; וחברים אחרים באקדמיה במשלחת גאולוגית לאיים שליד החוף של ג'ורג'יה ופלורידה, אז מושבה ספרדית.

בשנים 1819–1820, מייג'ור סטיבן הרימן לונג הוביל חקירה להרי הרוקי וליובליו של נהר מיזורי, סיי היה זואולוג במשלחת. התיאור הרשמי שלהם על המסע זה את התיאורים הראשונים של זאב הערבות, שועל מהיר, ציפור מלכית מערבית, יונת זנב, כרכית סלע, פובי של סיי, חוחית קטנה, דרור עפרוני, לטאה משובצת, נחש חולדה מערבי ונחש סרט מערבי. [6]

ב-1823 שימש סיי כזואולוג ראשי במשלחת של לונג אל המקורות של נהר המיסיסיפי. הם נסעו ״ספינת הידע״ ליישוב שנקרא ״ניו הרמוני״ באינדיאנה (1826–34), קהילה שניהלה חברה אוטופית שייסד רוברט אוון. שם פגש מאוחר יותר את קונסטנטין סמואל רפינסק-שמאלץ, חוקר טבע נוסף.

ב-4 בינואר 1827 התחתן סיי בחשאי עם לוסי ווי, אותה הכיר כאחת הנוסעות לניו הרמוני. היא הייתה אמנית ומאיירת של דגימות, כמו בספר שכתב ״קונכיות אמריקאיות״. היא נבחרה כחברה הראשונה באקדמיה למדעי הטבע.

כתוצאה של משלחת זו, תומאס סיי המשיך בעבודתו המונומנטלית המתארת חרקים ורכיכות, מה שהוביל לשתי יצירות קלאסיות:

אנטומולוגיה אמריקאית, או תיאורי החרקים של צפון אמריקה, 3 כרכים, פילדלפיה, 1824–1828. ״קונכולוגיה אמריקאית״, או תיאורים של הקונכיות של צפון אמריקה מאויירות מדמויות צבעוניות מתוך רישומים מקוריים שצוירו בטבע.

במהלך שנותיהם בניו הרמוני, סיי ושותפיו חוו קשיים ניכרים. סיי היה אדם צנוע, שחי בחסכנות כנזיר. הוא נטש את הפעילות המסחרית והתמסר למחקרים, תוך שהוא מקשה על משפחתו.

סיי מת, ככל הנראה ממחלת הטיפוס, בניו הרמוני ב-10 באוקטובר 1834, כשהיה בן 47.

מורשת והצטיינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיי תיאר יותר מ-1,000 מינים חדשים של חיפושיות, יותר מ-400 מינים של חרקים אחרים, ושבעה מינים ידועים של נחשים. [7] [8]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס סיי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mallis, Arnold (1971). American Entomologists. Rutgers University Press. pp. 16–25
  2. ^ Pitzer, Donald E. (1989). "The Original Boatload of Knowledge Down the Ohio River: William Maclure's and Robert Owen's Transfer of Science and Education to the Midwest, 1825-1826". Ohio Journal of Science. 89 (5): 128–142.
  3. ^ APS Member History". search.amphilsoc.org.
  4. ^ Le Conte, John, ed. (1859). Complete Writings of Thomas Say on the Entomology of North America (two volumes). New York: Bailliere Brothers.
  5. ^ Mawdsley, Jonathan R. (1993). "The Entomological Collection of Thomas Say". Psyche: A Journal of Entomology. 100 (3–4): 163–171
  6. ^ Say T (1823). In: James E (1823). Account of an Expedition from Pittsburgh to the Rocky Mountains, Performed in the Years 1819 and '20, by Order of the Hon. J.C. Calhoun, Sec'y of War: Under the Command of Major Stephen H. Long. From the Notes of Major Long, Mr. T. Say, and other Gentlemen of the Exploring Party, Vol. I. Philadelphia: H.C. Carey and I. Lea. 503 pp.
  7. ^ Schmidt, Karl P.; Davis, D. Dwight (1941). Field Book of Snakes of the United States and Canada. New York: G.P. Putnam's Sons. 365 pp. ("History of the Study of Snakes in the United States", Thomas Say, p. 12).
  8. ^ Stroud, Patricia Tyson (1992). Thomas Say: New World Naturalist. University of Pennsylvania Press