תקוות גדולות (סדרה, 2011)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תקוות גדולות
Great Expectations
מבוסס על תקוות גדולות עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה תקופתית
כותבים שרה פלפס
עיבוד לרומן מאת צ'ארלס דיקנס
בימוי בריאן קירק
שחקנים ריי וינסטון
ג'יליאן אנדרסון
דייוויד סושה
דאגלס בות'
פסקול מרטין פיפס
ארץ מקור בריטניה
שפות אנגלית
מספר עונות 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 3
הפקה
מפיק ג'ורג' אורמונד
מפיקים בפועל אן פיבקביק
רבקה איטון
צלמים פלוריאן הופמיישתר
מוזיקה מרטין פיפס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 55-60 דקות
שידור
רשת שידור BBC One
תקופת שידור מקורית 27 בדצמבר 2011 – 29 בדצמבר 2011
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תקוות גדולות (באנגלית: Great Expectations) היא מיני סדרה בת שלושה חלקים, עיבוד טלוויזיוני של שרה פלפס לרומן "תקוות גדולות" מאת צ'ארלס דיקנס. בסדרה מככבים ריי וינסטון בתפקיד מגוויץ', ג'יליאן אנדרסון כמיס האווישם, דאגלס בות' בתפקיד פיפ, ונסה קירבי כאסטלה ודייוויד סושה בתפקיד ג'אגרס. הסדרה שודרה לראשונה בטלוויזיה הבריטית בשידורי חג המולד של שנת 2011.

אנדרסון משכה תשומת לב בגילום מיס האווישם בהיותה בת 43 בלבד, צעירה יחסית לשחקנית אחרות שגילמו תפקיד זה. אולם תגובת הביקורת הייתה חיובית.

בשנת 2012 זכתה רשת הטלוויזיה PBS בארבעה פרסי אמי "Creative Arts Emmy Award" מתוך חמש מועמדויות. הפרסים היו על ניהול אמנותי, צילום, תלבושות ועיצוב כותרת.[1]

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הילד פיפ כשהוא מחוץ לביתו באזור הביצות פוגש אסיר נמלט בשם אייבל מגוויץ' (ריי וינסטון). האסיר דורש מהילד להביא לו פצירה כדי שיוכל להסיר את השלשלאות בהן הוא כבול. להפתעתו הרבה של מגוויץ', כשפיפ חוזר אליו הוא מביא בנוסף לפצירה גם פשטידת בשר. מאוחר יותר כאשרמגוויץ' נאבק עם אסיר נמלט אחר, הוא נתפס ונאסר שוב.

פיפ גר עם אחותו (קלייר ראשברוק) ועם בעלה הנפח, ג'ו גארג'רי (שון דולי). הדוד שלה (מארק אדי) מספר לה שמיס האווישם המתבודדת (ג'יליאן אנדרסון) מחפשת ילד שיבוא לביתה. אחותו של פיפ המצפה לגמול נאה, דוחקת בפיפ ללכת לביתה של מיס האווישם, והוא הופך לחבר למשחק של אסטלה, ביתה המאומצת. במהלך שהותו בבית פיפ שומע ממיס האווישם שהוא נועד לדבר מה מיוחד ושונה, והוא משוכנע שהיא מועידה אותו לחיי ג'נטלמן. אך הוא מתאכזב כאשר היא מתברר שהיא מועידה אותו להיות שוליה של נפח. היא משלמת לג'ו והם חותמים על חוזה. יותר מכך הוא מאוכזב מכך שהיא מורה לו לא לשוב לראותה. בזמן שפיפ וג'ו נמצאים בבית סאטיס, אורליק (ג'ק רות') תוקף את אחותו של פיפ, והיא נותרת מרותקת למיטה. פיפ מתחיל את שבע שנות החניכות אצל ג'ו.

שבע שנים חולפות, ופיפ (כעת מגלם אותו דאגלס בות') פוגש שוב את אסטלה (בגילומה של ונסה קירבי). עורך הדין של מיס האווישם, ג'אגרס, מבקר אצל פיפ ומודיע שיש לו מיטיב אשר ישלם על חינוכו, ושפיפ אמור לנסוע ללונדון להתחיל את חייו כג'נטלמן. התנאי לכך הוא שיהיה מוכר בשם 'פיפ' בלבד, ושנאסר עליו לברר מי הוא מיטיבו ומה מקור הכסף. פיפ מניח שהמטיבה שלו היא מיס האווישם, הוא מבקר בבית סאטיס ומבטיח לא לאכזב אותה.

חלק שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלונדון פיפ מבלה את זמנו בחברת הרברט פוקט, הוא צובר חובות במועדון חברים פרטי, ומנסה לשכוח את חייו הקודמים. פיפ מספר להרברט על אהבתו לאסטלה, אך חברו חשדני. הוא מזהיר את פיפ שאין איש יודע מאין הגיעה אסטלה, מיס האווישם אימצה קיבלה אותה מ'חברים' שאיש לא שמע עליהם. למרות זאת פיפ מלווה את אסטלה לנשף בלונדון, ורגשות האהבה שלו מתגברים.

ג'אגרס נוזף בפיפ על בזבזנותו, אך פיפ מתעקש שהוא חייב להרשים את מיס האווישם ולהראות שהוא ג'נטלמן. במשרד של ג'אגרספיפ נתקל בלקוח אחר, בנטלי דרמל (טום בורק) שאף הוא ננזף על התנהגותו. פיפ מנסה להתידד איתו, אך בנשף הריקודים הוא מראה תשומת לב רבה לאסטלה, ומלגלג על פיפ, ואומר שפיפ אינו ג'נטלמן אמיתי.

גם הפקיד של ג'אגרס, ומיק, מביע זלזול במוצאו של פיפ, אבל הוא מסייע בחשאי לפיפ לממן משרה עבור הרברט פוקט, דבר אשר מאפשר לו לשאת לאישה את אהובתו. פוקט נושל ממשפחתו כיוון שבחירת ליבו לא הייתה במעמד גבוה מספיק לטעמם. אחותו של פיפ מתה והוא משתתף בהלוויה. כשהוא שוב לבד בחדרו, הוא מתעורר בלילה ומוצא מולו את מגוויץ' שמוציא כספים מתוך שק, וחושף שהוא עצמו הוא המיטיב המסתורי.

חלק שלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוקט נכנס לדירה ומגוויץ' מאיים עליו בסכין, עד שפיפ אומר שזה חברו הטוב, ומסביר להרברט את המצב. פיפ חושד במגוויץ' ומאמין שכספו הגיע ממעשי רצח. הוא מבקר בבית סאטיס ופוגש שם את דרמל, המספר לו שהוא ואסטלה מאורסים והוא שמח לאידו של פיפ. אסטלה מגלה לפיפ שמטרת בואו לבית סאטיס בילדותו הייתה שהיא תוכל להתאמן עליו ולראות את ליבו נשבר. אחרי שאסטלה הולכת פיפ דורש ממיס האווישם להסביר לו מדוע היא גרמה לו להאמין שהיא המטיבה שלו, ושהוא נועד להתחתן עם אסטלה. מיס האווישם אומרת שאסטלה תשבור את ליבו של דרמל, אך פיפ עונה שלדרמל לא יהיה אכפת כלל מאסטלה.

בעזרתו של ומיק, פוקט מוצא מקום מסתור למגוויץ'. מתברר להם שג'נטלמן מהמועדון של פיפ, מציע סכום כסף גדול להסגרתו של מגוויץ'. פיפ מתאר את האיש בפני מגוויץ', שמגלה את זהותו האמיתית. האיש הוא קומפייסון, שאיתו נאבק מגוויץ' בביצות. פיפ ופוקט מבינים שקומפייסון הוא החתן שזנח את מיס האווישם ביום חתונתה.

מגוויץ' מבטיח לפיפ שכספו הגיע מעבודה קשה ולא ממעשי רצח. פיפ מספר שהוא התנכר למשפחתו. אסטלה נישאה לדרמל, והמכתבים שהיא מקבלת אינם נפתחים, ומוחזרים לשולחת, מיס האווישם. פיפ, שאינו מוכן להשתמש בכספו של מגוויץ', מבקש ממיס האווישם כסף עבור הרברט פוקט. באי רצון בולט היא נותנת לו את הכסף ומבקשת את סליחתו. אחר כך היא שורפת מכתבי אהבה שקבלה מקומפייסון, שמלתה מתלקחת והיא עולה באש. פיפ חוזר כדי להצילה, אך לשווא.

מגוויץ' מספר לפיפ על עברו. הוא היה נשוי לאישה בשם מולי, והייתה להם בת. יום אחד קומפייסון ניסה לאנוס את מולי, והיא נאבקה בו ופצעה אותו. היא הועמדה לדין על רצח ונכלאה. כאשר מגוויץ' חזר לביתו נודע לו שאשתו בכלא ובתו מתה. בזכות ג'אגרס מולי ניצלה מתלייה, אך מגוויץ' התחיל לשתות והדרדר לפשע. הוא נעצר על פשע שעשה יחד עם קומפייסון. בעוד שקומפייסון קיבל שנתיים מאסר מגוויץ' קיבל מאסר עולם.

פוקט וומיק מוצאים ספינה שבה יוכל מגוויץ' להימלט מלונדון, ופיפ מחליט להצטרף אליו. אורליק מגלה את הקשר בין פיפ למגוויץ' ומספר על כך לקומפייסון. אורליק תוקף את פיפ אך פיפ מצליח לגבור עליו. כאשר הם חותרים בסירה לעבר הספינה, משיגים אותם בסירה אחרת קומפייסון וכמה שוטרים. מגוויץ' דוקר למוות את קומפייסון, והוא עצמו הוכה קשות על ידי השומרים ונלקח למעצר.

פיפ הולך לראות את ג'אגרס, הוא פוגש שם את המשרתת מולי, ומבין שזו היא אשתו של מגוויץ'. עוד מתברר לו שאסטלה היא בתם של מגוויץ' ומולי. ברגעי חייו האחרונים של מגוויץ' פיפ מספר לו שביתו עדיין חיה, והיא יפהפייה ושהוא, פיפ, אוהב אותה.

אסטלה מתחתנת עם דרמל וסובלת מנחת זרועו. הוא מתעלל גם בסוס שלו, ולבסוף הוא נהרג מבעיטה של הסוס. אסטלה נשארת אלמנה ויורשת את הונו של דרמל וגם את בית סאטיס של מיס האווישם. פיפ שחייב עדיין פאונד אחד לנושיו מתכוון לעזוב את לונדון. אך ומיק מודיע לו שג'ו שילם את החוב. פיפ חוזר לביתו של ג'ו ומבקש את סליחתו. פיפ הולך לראות את ביתה של מיס האווישם ופוגש שם את אסטלה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הולדנבי ששימש בסרט כחזית בית סאטיס

ביולי 2011 נערכו צילומי הסרט ב"בית הולדנבי"(אנ') קרוב לנורת'האמפטון, ששימש עבור צילומי החוץ של "בית סאטיס".[2] צילומי הפנים נערכו באחוזה לאנגליברי, קרוב לווטפורד שבהרטפורדשייר.[3]

בית משפחת גארג'רי והנפחיה נבנו באזור הביצות ממזרח לעיירה טולסברי שבאסקס.[4] הכנסייה שבסצנות הפתיחה היא כנסיית סט. תומאס בקט בכפר הנטוש פיירפילד שבקנט.[5] פנים הבית של משפחת גארג'רי צולם בחוות לוטון הו בבדפורדשייר.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Great Expectations (Masterpiece) Awards & Nominations". emmys.com. 15 בספטמבר 2012. נבדק ב-16 בספטמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Clark, Emma. "Holdenby all set for BBC adaptation of Dickens' classic Great Expectations". Northampton Chronicle & Echo. נבדק ב-10 ביוני 2012. {{cite news}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)
  3. ^ אתר למנויים בלבד Sally Williams, ‏Mud, dust and Dickens: Great Expectations at BBC One, The Telegraph, 19 December 2011
  4. ^ 1 2 Oglethorpe, Tim (9 בדצמבר 2011). "A Dickens of a Christmas kicks off before the author's bicentenary". Daily Mail. London. נבדק ב-11 ביוני 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "Great Expectations (2011)". Kent Film Office. נבדק ב-11 ביוני 2012. {{cite web}}: (עזרה)