13 סיבות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
13 סיבות
Thirteen Reasons Why
כריכת הספר "13 סיבות"
כריכת הספר "13 סיבות"
מידע כללי
מאת ג'יי אשר
שפת המקור אנגלית
סוגה ספר נוער
מקום התרחשות קליפורניה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הוצאה מקורית:
ספרי פינגווין
הוצאה בעברית:
כנרת זמורה-ביתן דביר
תאריך הוצאה 2007
מספר עמודים 289 (בגרסה האנגלית)
250 (בגרסה העברית)
הוצאה בעברית
תרגום יעל אכמון
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003648818
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

13 סיבותאנגלית: Thirteen Reasons Why) הוא רומן לנוער מאת הסופר האמריקאי ג'יי אשר, שראה אור בשנת 2007. עלילת הספר מציגה את האנה בייקר, שמקליטה שלוש עשרה קלטות שמסבירות את הסיבות שבגללן החליטה לשים קץ לחייה. היא גם מצרפת מפה עם כל המקומות שהובילו להתאבדות שלה בעיר.

ב-8 בפברואר 2011 רכשו סרטי יוניברסל את הזכויות להפקת סרט לרומן. במרץ 2017 עלתה לאתר נטפליקס סדרה המבוססת על הספר, "13 סיבות".

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליי ג'נסן, תלמיד תיכון שקט וביישן, חוזר הביתה מבית הספר ומוצא חבילה משולח אלמוני ליד דלת הכניסה. בפנים הוא מגלה שלוש עשרה קלטות שהוקלטו על ידי האנה בייקר, אהבתו הראשונה ששמה קץ לחייה זמן קצר לפני כן. בקלטות, האנה מסבירה מהן שלוש עשרה הסיבות שבגללן החליטה לשים קץ לחייה, והן מועברות בין שנים עשר המעורבים בשיטת "מכתב שרשרת". לכל אחד מוקדשת קלטת שמסבירה את הקשר שלו להחלטה (עבור אחד מהם מוקדשות שתי קלטות). על מנת שהקלטות יועברו בין כל שנים עשר המעורבים, האנה, לפני מותה, שלחה סט קלטות נוסף לאדם אלמוני, והבהירה בתחילת הקלטת הראשונה שבמידה והקלטות לא יועברו בין כולם, הן יתפרסמו באמצעי התקשורת.

במהלך לילה אחד, קליי מאזין לכל שלוש עשרה הקלטות של האנה, בעודו מסתובב בעיר ומבקר במקומות בהם התרחשו האירועים במטרה להבין אותם טוב יותר. בקלטות האנה חושפת את סיפורה הכואב שמוביל אותה לדיכאון, ולבסוף להחלטה לשים קץ לחייה. כמו כן, הקלטות חושפות לקליי את הסודות האפלים של חבריו ללימודים (ואת הסוד שלו), שחלקם אחראים באופן ישיר להחלטתה של האנה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות המופיעות בקלטות של האנה:

  • ג'סטין - תלמיד תיכון, שכאשר האנה הגיעה לעיר, היא יצאה איתו לדייט והוא צילם כמה תמונות שלהם ואז הוא הראה את אחת התמונות של האנה לחברים שלו והגזים את מה שקרה באמת. התמונה הופצה והחלה שמועה על האנה. ג׳סטין מופיע פעמיים בקלטות.
  • אלכס - כשהאנה רק הגיעה לעיר, היא פגשה אותו ואת ג'סיקה, ושלושתם נעשו חברים טובים. לאחר כמה זמן אלכס וג'סיקה התחילו לצאת, ואז נפרדו, ואלכס הכין רשימה "מי שווה/מי לא" ובו האנה הייתה בצד של "השווה" וג'סיקה בדיוק מול השם שלה בצד "הלא שווה". מעשה זה הוביל למעשים נוספים, שהביאו את האנה להתאבד.
  • ג'סיקה - לאחר שהרשימה פורסמה בקרב התלמידים, ג'סיקה כעסה על האנה, והאשימה אותה שבגללה אלכס נפרד ממנה. היא סוטרת להאנה ומפסיקה לבוא למקום המפגש הקבוע של שלושתם ובכך משאירה את האנה ללא חברים.
  • טיילר - הצלם של ספר המחזור, ומציצן. הוא נהג להתגנב לביתה של האנה, לעמוד מתחת לחלונה ולצלם. יום אחד היא שמעה את הקליק של המצלמה ונבהלה. היא סיפרה זאת לנערה אחרת - קורטני.
  • מרקוס - האנה יצאה לו כזיווג מושלם בתוכנית אהבה ממוחשבת, והם נפגשו לדייט, הוא ניסה לגעת בהאנה, שמתנגדת ודוחפת אותו ממנה.
  • קורטני - נערה שניצלה את האנה. העמידה פנים כאילו מצאה משחק מין במגרות של האנה, כשהיא מספרת את זה לכולם, רק מחזקת את השמועות שכבר נפוצו עליה.
  • זאק - בשיעורי תקשורת בין אישית התלמידים היו צריכים לכתוב פתקי עידוד זה לזה. בגלל שהאנה לא רצתה לצאת איתו הוא גנב את פתקי העידוד שלה ואז היא כתבה לו פתק שאמר כמה הדברים האלה חשובים לה והם נותנים לה תקווה.
  • קליי - קליי ביישן מאוד, עבד עם האנה, והיא מאוד מצאה חן בעיניו. במסיבה של ג׳סיקה הקשר ביניהם סוף סוף התחיל להתפתח, עד שהאנה נבהלה ודחתה אותו. קליי נמצא בקלטות, לא בגלל שעשה משהו רע, אלא משום שהיא רצתה שידע למה היא התאבדה. במהלך הקלטת היא אומרת לו שהוא לא עשה שום דבר לא נכון, היא פשוט לא טובה מספיק בשבילו.
  • ראיין - העיתונאי של בית ספר, הומו, מתנשא וסנוב. שכנע את האנה לכתוב שיר מהלב, ופרסם אותו ללא רשותה.
  • ג'ני קורץ - תלמידה פופולרית שמסיעה את האנה הביתה מהמסיבה, ופוגעת בתמרור עצור. היא לא מדווחת על הפגיעה למשטרה ויותר מאוחר באותו הערב מתרחשת תאונת דרכים קטלנית במקום.
  • ברייס ווקר - מופיע בקלטת מסוימת כמטרידן בלי אזכור של שמו, ואז בקלטת מאוחרת יותר מתגלה שמו ושאנס את ג'סיקה בעודה שיכורה, וכמעט מעולפת במסיבה, ואחר כך אנס את האנה.
  • מר פורטר - היועץ של בית הספר, אליו האנה פנתה לפני התאבדותה. אבל תשובתו הממסדית (שאי אפשר לעשות משהו נגד האנס, אם היא לא מגישה תלונה) לא עזרה לה ובסופו של דבר היא פשוט הלכה משם כשהבינה שהוא לא יכול לעזור לה כמו שקיוותה. מאוחר יותר באותו היום היא מתאבדת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]