2112 (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
2112
אלבום אולפן מאת ראש
יצא לאור 1 באפריל 1976
הוקלט פברואר, 1976, טורונטו
סוגה רוק מתקדם, הארד רוק, הבי מטאל
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 38:44
חברת תקליטים Anthem Records (קנדה), Atlantic Records/אפיק רקורדס (יפן), Mercury Records
הפקה ראש וטרי בראון
כרונולוגיית אלבומים של ראש
Caress of Steel
(1975)
2112
(1976)
A Farewell to Kings
(1977)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

2112 הוא האלבום הרביעי של להקת הרוק הקנדית, ראש.

האלבום יצא בשנת 1976. האלבום נפתח עם סוויטת הנושא בת 20 דקות שהולחנה על ידי גדי לי ואלכס לייפסן, ונכתבה על ידי ניל פירט שכתב סיפור דיסטופי שמתרחש בשנת 2112. האלבום לפעמים גם מתואר כאלבום קונספט למרות ששאר השירים אינם קשורים לסיפור של היצירה. ראש חזרו על מבנה זה באלבום Hemispheres משנת 1978.

2112 הוא אחד משני האלבומים של ראש שמוזכר ברשימת 1001 אלבומים שאתה חייב לשמוע לפני שאתה מת (האלבום השני הוא Moving Pictures). בשנת 2006, בסקר של מאזינים לתוכנית הרדיו Rock Planet, נבחר האלבום כטוב ביותר של ראש. בשנת 2012, האלבום הגיע למקום השני בסקר של מגזין הרולינג סטון, 10 אלבומי הפרוג האהובים עליכם, יחד עם האלבומים Hemispheres ו-Moving Pictures.

ההופעות מהסיבוב בטורונטו לקידום האלבום, הוקלט ויצא על גבי אלבום ההופעה, All the World's a Stage משנת 1976.

גרסה מורחבת של האלבום יצאה בשנת 2012 גל גבי CD/DVD ו-CD\Blu-ray. הדיסק כולל את כל האלבומים בהקלטה משופרת (remastered), יחד עם שלוש רצועות בונוס מהופעה של הלהקה ב-Northlands Coliseum משנת 1981. ה-DVD וה-Blu-ray כולל את האלבום בשלוש גרסאות של HD, יחד עם המילים על המסך, רשימת קרדיט, וספר קומיקס דיגיטלי, אשר ממחיש את הסיפור של יצירת הנושא.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הכישלון המסחרי של האלבום הקודם Caress of Steel, לחצה חברת התקליטים על הלהקה להוציא עוד אלבום, אך הפעם מסחרי יותר. למרות הלחץ, התעלמה הלהקה מבקשת חברת התקליטים, המשיכה הלהקה בכיוון אליו נמשכה על ידי שתי הרצועות הארוכות באלבום הקודם, והוציאה את אלבומה הבא, 2112. למרות זלזולה של חברת התקליטים באלבום, והחשש של חברי הלהקה מכישלון, לראשונה זכתה הלהקה לטעום מטעמה של הצלחה מסחרית גדולה, ומאלבום הפלטינה הראשון שלהם בקנדה. סיבוב ההופעות לקידום האלבום, הגיעה לשיאו ב-3 הופעות ב־Massey Hall בטורונטו, בו הקליטה הלהקה את אלבום ההופעה הראשון שלה, All World's A Stage.

עטיפת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

על עטיפת האלבום שעוצבה על ידי היו סיים, נראה כוכב אדום שהוא מעיין התייחסות לשלטון הקומוניסטי ברוסיה באותה תקופה (סמלו של הקומוניזם היה בצבע אדום). על גב עטיפת האלבום נמצא לוגו ה"סטארמן" המפורסם שלפי דבריו של ניל פירט: הוא ה"איש המופשט מול ההמונים והכוכב האדום מסמל מנטליות קולקטיבית". מאז הפך הלוגו לאחד מסימני ההיכר של ראש.

שירי האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

2112[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור האלבום שכתב מתופף הלהקה, ניל פירט, בהשפעת ספרות מדע בדיוני ומעבודתה של הסופרת איין ראנד. הסיפור מתחיל בשנת 2061, בה התרחשה מלחמה בין גלקטית שהובילה לאיחודם של כל כוכבי הלכת תחת שלטונו של הכוכב האדום של הפדרציה הסולרית. לאחר מכן, מסופר על גיבור הסיפור, שחשב שחייו היו מאושרים עד שהגיעו כוהני הסירינקס. האחרונים השתלטו על הפלנטה ומנעו מקיום של חופש ביטוי ואמנות.

לאחר מכן, הגיבור מגלה במערה ליד נהר גיטרה ישנה ובה הוא לומד לנגן מוזיקה. בהתלהבותו הרבה, בא הגיבור אל הכוהנים וחשב שישבחו אותו על הגילוי, אך זה זכה לזלזול מצדם בטענה שהגיטרה היא כלי אשר "הורס" את המין האנושי. לאחר מכן, הכוהנים מנפצים את הגיטרה.

הגיבור חוזר לביתו ממורמר, וחולם חלום על אוטופיה בה מתאפשר חופש ביטוי. בעקבות כך, הגיבור מחליט לשים קץ לחייו, בתקווה שלאחר מותו יוכל להגיע לעולם חלומותיו. לאחר מותו, מתנהל קרב בין הפדרציה הסולרית לבין הכוהנים. לאחר מכן נשמע המשפט: "שימו לב כל הפלנטות של הפדרציה הסולרית, השגנו שליטה", וכך מסתיימת היצירה. פירט הסביר בראיון, כי הסיפור מסתיים בניצחון על הכוהנים.

צד 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר יצירת הנושא, מתנגנים סדרת שירים אשר אין ביניהם קשר. כל המילים של השירים נכתבו על ידי פירט (פרט ל-"Tears" שנכתב על ידי לי ו"Lessons" שנכתב על ידי לייפסן).

השיר "A Passage to Bangkok" הפך לפריט חובה בהופעות הלהקה. השיר "The Twilight Zone" מבוסס על סדרת המדע בדיוני אזור הדמדומים, והוקלט ביום אחד. "Tears" הוא השיר הראשון שבו משתתף נגן אורח היו סיים שגם עיצב את העטיפה, מנגן בשיר על מלוטרון. ההשראה לשיר "Something for Nothing" באה מכתובת גרפיטי (בה היה רשום "חופש הוא לא חופשי") שפירט ראה בסיבוב ההופעות הקודם של הלהקה כששהו בלוס אנג'לס.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השירים הולחנו על ידי גדי לי ואלכס לייפסן פרט לאיפה שמצוין. כל המילים נכתבו על ידי ניל פירט (פרט ל-"Lessons" על ידי אלכס לייפסן ו-"Tears" על ידי גדי לי)

צד א'
מס' שם משך
1. 2112
  • I. "Overture" – 4:33 (0:00 - 4:33)
  • II. "The Temples of Syrinx" – 2:12 (4:33 - 6:45)
  • III. "Discovery" (מוזיקה: לייפסן) – 3:29 (6:45 - 10:14)
  • IV. "Presentation" (מוזיקה: לייפסן) – 3:42 (10:14 - 13:56)
  • V. "Oracle: The Dream" – 2:00 (13:56 - 15:56)
  • VI. "Soliloquy" – 2:21 (15:56 - 18:17)
20:34
צד ב'
מס' שם משך
2. A Passage to Bangkok 3:32
3. The Twilight Zone 3:16
4. Lessons 3:51
5. Tears 3:30
6. Something for Nothing (מוזיקה: לי) 3:59

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקאי אורח

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]