Babooshka

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Babooshka"
סינגל בביצוע קייט בוש
יצא לאור 1980 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ארט רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה קייט בוש עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן קייט בוש עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Babooshkaעברית: בבושקה) הוא שיר של הזמרת הבריטית קייט בוש שיצא באלבומה Never for Ever משנת 1980. הסינגל, שיצא לאור ביוני 1980, שהה 10 שבועות במצעד הסינגלים הבריטי, כשבשיאו הוא הגיע למקום החמישי. השיר אף היה להיט גדול באוסטרליה כשהשיר בשיאו הגיע למקום השני למשך שלושה שבועות, והיה לסינגל ה-20 הנמכר ביותר לאותה שנה. השיר מדבר על אישה אשר שולחת מכתבים לבעלה כשם עט (בבושקה). השיר בסגנון הרוק עושה שימוש בולט בסינתיסייזר דיגיטלי.

השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייט בוש הקליטה את השיר בין ינואר ליוני 1980 כחלק מהקלטת אלבומה Never for Ever. בשיר מנגן ג'ון גיבלין. (אנ') השיר מסתיים בדגימה של שבירת זכוכית, אחת הדוגמאות המוקדמות ביותר לדגימה שנוצרה עם הסינתיסייזר הדיגיטלי החדש של Fairlight CMI‏(אנ').[1] בראיון שנתנה לסדרת הטלוויזיה האוסטרלית "Countdown" בשנת 1980, תיארה בוש את השיר כרצון של אישה לבחון את נאמנותו של בעלה אליה. לשם כך, היא החליטה לאמץ את שם העט בבושקה, והיא שולחת לבעלה פתקים במסווה של אישה צעירה יותר, כי היא חוששת שזה ההפך מאיך שבעלה רואה אותה כרגע. מכאן גם מגיעות השורות העוקצניות בשיר "Just like his wife before she 'freezed' on him/Just like his wife when she was beautiful". בוש ציינה כי היא לא הייתה מודעת שבבושקה היא בעצם המילה ברוסית לסבתא. במרירות ובפרנויה שלה, מניחה בבושקה מלכודת לבעלה, שנמשך לדמות שמזכירה לו את אשתו בתקופות מוקדמות, על ידי קביעת פגישה איתו, ובכך הורסת את מערכת היחסים עמו. בוש ציטטה את שיר העם הבריטי "Sovay", בו מתוארת אישה המתלבשת כשודדת דרכים וניגשת לאהובה כדי לבחון את מסירותו, כהשראה לסיפורה של באבושקה. "אני בטוחה ששמעתי על כך בכמה סדרות טלוויזיה לפני שנים, כשהייתי ילדה", סיפרה בוש על השיר. "אתה יודע, הדברים התקופתיים האלה שה-BBC עושים. אני חושבת שזה דבר יוצא דופן שמישהו עושה...בגלל זה מצאתי את זה מרתק".

הקליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקליפ נראית בוש יחד עם קונטרבס המסמל את הבעל, לבושת בגד גוף שחור וצעיף בתפקידה כאישה המרירה. במהלך הקליפ היא משתנה לתחפושת "רוסית" אקסטרווגנטית, מיתית ודי חושפנית בתור האלטר-אגו שלה, בבושקה. איור של כריס אכילאוס (אנ') לכריכת הספר "Raven – Swordsmistress of Chaos" היווה את הבסיס לתחפושת של בוש בשיר.[2]

ה-B-side של הסינגל מכיל את השיר שלה "Ran Tan Waltz". השיר מבוצע כשיר טרגי-קומי, שבו מתארת בוש דמות של אדם שמקונן על מזלו הרע בחייו על היותו נשוי לאם גחמנית. השיר משתמש במילה "dick" בבית הראשון שלו כדיספמיזם. בוש הצהירה שהיא בדרך כלל לא משתמשת בשפה כה נוקשה או כותבת חומר בצורה כה מפורשת מינית, אלא שהיא רואה בשיר כ"כיף שובב וטוב".

הצלחת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הפך להיות השני של בוש שמגיע לטופ 5 בבריטניה והגיע למעמד של כסף עם מכירת 250000 עותקים לפי איגוד תעשיית ההקלטות הבריטי. בשנת 2021 השיר זכה לעדנה מחודשת וזכה לעלייה בפופולריות שלו בזכות אפליקציית הטיקטוק שחשפה את בוש לקהל האמריקאי.[3]

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Michael Moran, Fairlight: The Rolls Royce of synthesizers, www.theregister.com (באנגלית)
  2. ^ The Connection Between Kate Bush And Sexy Sword And Sorcery Novels, The Reprobate, ‏2016-08-03 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Lucy Harbron, What makes an old song go viral on TikTok?, NME, ‏2021-01-15 (באנגלית בריטית)