Blue (אלבום של ג'וני מיטשל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Blue
אלבום אולפן מאת ג'וני מיטשל
יצא לאור יוני 1971
הוקלט אולפני A&M הוליווד, 1971
סוגה פולק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 35:41
חברת תקליטים Repries
הפקה ג'וני מיטשל
כרונולוגיית אלבומים של ג'וני מיטשל
Ladies of the Canyon
(1970)
Blue
(1971)
For the Rose
(1972)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Blue (בעברית: כחול) הוא האלבום הרביעי של הזמרת והמוזיקאית ג'וני מיטשל, אשר יצא בשנת 1971. באלבום מטפלת מיטשל בנושאים אישיים, חוויות ומכאובים, בסגנון הפולק תוך כדי שימוש בכלים סטנדרטיים, בעיקר גיטרה ופסנתר.

האלבום זה להצלחה מסחרית והגיע למקום החמישה עשר במצעדים בארצות הברית, ולמקום השלישי במצעדים הבריטים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר ההצלחה הרבה לה זכו שלושת אלבומיה הראשונים של מיטשל, ומספר להיטים שיצאו מהם כמו Chelsea Morning,‏ Both Sides Now ו- Big Yellow Taxi, הייתה מיטשל בשורה הראשונה של אמני הפולק, ואחת ממודלי ההערצה של דור ילדי הפרחים. בתקופת שיא זו, שנת 1970, הפתיעה מיטשל את הציבור כאשר החליטה לקחת הפסקה מהופעות ולהקדיש את זמנה לטייל ברחבי אירופה. בתקופה שקדמה להחלטה, הגיעה מיטשל לנקודת שבר: מצד אחד זכתה להצלחה ולאהדה אליה מוזיקאים רבים שאפו להגיע. מצד שני בחייה האישיים חשה אומללות ופגיעות רבה, ניגוד חריף לאופן בו נתפסה בעיני הציבור. בעקבות הפער הרב בין איך שהיא מרגישה ואיך שתופסים אותה, עזבה אל אירופה, כאשר במהלך הטיול השירים שכתבה נבעו מאותן התחושות שעלו בה. מיטשל קיבצה את השירים הללו, בהחלטה להציג בפני מעריציה את מי שהיא באמת, אל תוך מה שהפך להיות האלבום "Blue".

ב-'Blue' אין כמעט אפילו תו אחד נטול כנות בשירה. בתקופה זו בחיי לא הייתה לי שום הגנה. הרגשתי כמו נייר הצלופן על קופסאת סיגריה. הרגשתי שלא היו שום סודות מהעולם ושלא יכולתי להעמיד פני חזקה, או מאושרת. אך היתרון שבדבר היה במוזיקה, שגם שם לא היו שום שריונות.

דרך שירי האלבום טיפלה מיטשל בנושאים רבים ושונים. בשירים כמו A Case of You ו- My Old Man שרה על אהוביה, ובמקביל שרה על פרידה בשיר The Last Time I Saw Richard. קיימים גם שירים המדברים על כמיהה, כמו על געגועיה לקליפורניה, All I Want בו היא מספרת מה היא מייחלת לעצמה, או River, שיר המספר על מועקה ועל רצונה לצאת ממצב אליו היא נקלעה. כמו כן, השיר Little Green, שנכתב עוד שנים לפני, היה וידוי של מיטשל לסוד מהעבר, כאשר בהיותה בת תשע עשרה ילדה בת בלתי חוקית, ונאלצה למסור אותה לאימוץ. שיר הנושא, Blue, הוא פואמה קצרה, ללא מבנה מוזיקלי שחוזר על עצמו, המדבר על משמעות השירים בשביל מיטשל.

בזכות כנות בלתי מתפשרת וגילוי לב שלא נראה קודם, הפך האלבום עם יציאתו להצלחה מסחרית גדולה, ועד היום המוניטין שלו מתעצמים וגדלים.

דרשתי מעצמי לגלות כנות גדולה ועמוקה יותר, היחשפות רבה יותר ביצירה שלי. כל זה בשביל להכיר תודה ולהחזיר לאנשים שלקחו את המוזיקה שלי אל חייהם אשר שינתה את הכיוון שלהם, שגרמה לנורות להכבות להם בראש ולהרגיש.

המוזיקה מכה ברגשות שלהם, ועל מנת לעשות זאת, עליך להכות קודם כל ברגש של עצמך.

הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 1999 - זכה להיכלל בהיכל התהילה של הגראמי, תואר שניתן לאלבום בעל ותק של עשרים וחמש שנה, אשר נחשב לאיכותי ומשמעותי מבחינה היסטורית.
  • בשנת 2000 - הגיע האלבום למקום הראשון ברשימת "חמישים האלבומים הקנדיים של כל הזמנים".
  • בשנת 2001 - דורג האלבום במקום הארבע עשרה ברשימת "מאה האלבומים הגדולים" של ערוץ VH1, המקום הגבוה ביותר אליו הגיעה מוזיקאית אישה.
  • בשנת 2003 - דורג במקום השלושים בפרויקט הנרחב של מגזין ה"רולינג סטון", חמש מאות האלבומים של כל הזמנים.
  • בשנת 2006 - האלבום נכלל ברשימת "מאה האלבומים של מגזין "טיים".
  • בשנת 2020 - האלבום דורג במקום השלישי ברשימה המחודשת של 500 האלבומים הטובים ביותר בכל הזמנים.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שם משך
1. All I Want 3:34
2. My Old Man 3:34
3. Little Green 3:27
4. Carey 3:02
5. Blue 3:05
6. California 3:51
7. This Flight Tonight 2:51
8. River 4:04
9. A Case of You 4:22
10. The Last Time I Saw Richard 4:15
משך כולל:
36:05

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]