Cloud Nine (אלבום של ג'ורג' האריסון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Cloud Nine
אלבום אולפן מאת ג'ורג' האריסון
יצא לאור 2 בנובמבר 1987
הוקלט ינואר - אוגוסט 1987
מקום הקלטה FPSHOT (אוקספורדשייר)
סוגה רוקפופ
שפה אנגלית
אורך 41:25
חברת תקליטים Dark Horse Records
הפקה ג'ורג' האריסון, ג'ף לין
כרונולוגיית אלבומים של ג'ורג' האריסון
Gone Troppo
(1982)
Cloud Nine
(1987)
Best Of Dark Horse 1976–1989
(1989)
סינגלים מ-Cloud Nine
  1. "Got My Mind Set on You"
    תאריך יציאה: 12 באוקטובר 1987
  2. "When We Was Fab"
    תאריך יציאה: 25 בינואר 1988
  3. "This Is Love"
    תאריך יציאה: 13 ביוני 1988

Cloud Nine הוא אלבום האולפן האחד עשר של מוזיקאי הרוק הבריטי ג'ורג' האריסון. האלבום הוקלט ויצא לאור בשנת 1987 לאחר שהאריסון לקח הפסקה של חמש שנים מהקריירה שלו כאמן סולו. הלהיט "Got My Mind Set on You" מתוך אלבום זה ביסס מחדש את מעמדו של האריסון כאמן מוערך ומשמעותי מבחינה מסחרית. Cloud Nine היה אלבום הסולו האחרון של האריסון שיצא במהלך חייו, אלבומו הבא Brainwashed יצא בשנת 2002, כמעט שנה לאחר מותו.

רקע והקלטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוסכל מהאקלים המוזיקלי המשתנה, השהה האריסון את קריירת ההקלטות שלו בתחילת שנות ה-80. במקום להקליט, הוא בחר לעסוק בתחומי עניין אחרים, כולל הפקת סרטים עם החברה שלו, Handmade Films.

בסוף 1986, לאחר הפסקה משמעותית, הרגיש האריסון רצון ליצור מוזיקה שוב. הוא ביקש ממנהיג Electric Light Orchestra לשעבר ועמיתו המוזיקאי ג'ף לין להפיק יחד איתו אלבום חדש. לאחר שכתב סבב של יצירות חדשות, נכנס האריסון לאולפן הביתי שלו ,Friar Park, בהנלי-און-תמז ב-5 בינואר 1987 כדי להתחיל להקליט את אלבומו המסחרי החדש הראשון מזה חמש שנים. לאחר שהקליט את רצועות הרקע לשבעה-עשר שירים בין ינואר למרץ, הוא השלים את האוברדאב של האלבום באוגוסט 1987.[1]

מלבד האריסון ולין, אמנים אחרים שהיו מעורבים בסשנים כללו את ג'ים קלטנר ורינגו סטאר על התופים, אריק קלפטון על הגיטרה וגם גארי רייט ואלטון ג'ון על הפסנתר. עם התלהבות חדשה, האריסון קידם באופן פעיל את האלבום.

עטיפת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

על העטיפה מופיעה הגיטרה הראשונה של האריסון מתוצרת אמריקאית, גרטש 6128 משנת 1957 אותה רכש בליברפול בשנת 1961. האריסון כינה אותו כ"הגרטש השחור הישן" שלו. האריסון נתן את הגיטרה לידידו, קלאוס פורמן, שהחזיק בה במשך 20 שנה. הגיטרה הושארה בלוס אנג'לס ועברה שינויים. האריסון ביקש את החזרת הגיטרה, שיחזר אותה והשתמש בה לצילומי העטיפה.[2][3]

שחרור וקבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסת הכיסוי של האריסון לשירו הלא מוכר של רודי קלארק, "Got My Mind Set on You", הגיעה במהירות למקום הראשון בארצות הברית ולמקום השני בבריטניה. זה היה הסינגל הראשון של האריסון שהגיע לראש המצעדים בארצות הברית מאז "Give Me Love (Give Me Peace on Earth)" בשנת 1973. כמה שבועות לאחר מכן, Cloud Nine שוחרר בציפייה גבוהה וקבלת פנים ביקורתית חיובית.

האלבום הגיע למקום ה-10 בבריטניה. בארצות הברית הגיע השיר למקום ה-8 במצעד בילבורד 200 ולמקום ה-4 במצעד ה-Cash Box Top 200, והגיע למעמד פלטינה. האלבום הגיע גם למקום הראשון במצעד 1 הקומפקט דיסקים המובילים של Cash Box's Top 40. הצלחת הסינגל "Got My Mind Set on You" והקליפ הנלווה אליו הציגו מחדש את האריסון למיינסטרים. שיר המחווה של הביטלס "When We Was Fab" היה סינגל המשך מוצלח, שהגיע ל-25 הראשונים הן בבריטניה וגם בארצות הברית. הסינגל הבא, "This Is Love", היה להיט קטן בבריטניה.

בעוד ההצלחה של Cloud Nine לא הספיקה כדי לדרבן את האריסון לסיבוב הופעות, היא נתנה לו השראה להמשיך ליצור מוזיקה. באביב של 1988, יחד עם לין, הוא התקשר לחבריו: בוב דילן, טום פטי ורוי אורביסון והתחיל פרויקט שבסופו של דבר מומש בשם "טרבלינג וילבוריס".

בשנת 2004, Cloud Nine עבר רימסטר ויצא מחדש בנפרד וגם כחלק ממארז הדלוקס The Dark Horse Years 1976–1992 בחברת התקליטים Dark Horse Records עם הפצה חדשה על ידי EMI. ההוצאה המחודשת כללה את רצועות הבונוס "Shanghai Surprise" ו-"Zig Zag" מתוך הסרט מ-1986, Shanghai Surprise.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דירוגים מקצועיים
ציוני ביקורות
מקור ציון
AllMusic
The Encyclopedia of Popular Music
יוסטון כרוניקל
לוס אנג'לס טיימס
מוג'ו
MusicHound Rock 4/5
NME 6/10
רולינג סטון
Uncut
וילג' ווייס B−

דייוויד ווילד תיאר את Cloud Nine כ"אלבום מדבק עד אין קץ שמהווה את האלבום הטוב ביותר של האריסון מאז שנות ה-70 בהשראת All Things Must Pass". ווילד גם הכיר בתרומתו של לין כמפיק שותף ושיבח את שירי האלבום כ"פופ נשגב".[4] בניו יורק טיימס, סטיבן הולדן ציין את השחרור כ"קריטי" לקריירה של האריסון, והוסיף: "אלבום נעים להפליא, הצליל שלו מוזר בכוונה, מכיוון שהוא מזכיר במפורש את המוזיקה הפסיכדלית הרומנטית יותר של הביטלס מסוף שנות השישים". למרות שהוא התחרט על הכללת בלדות כמו "Breath Away from Heaven", ביל הולדשיפ כתב ב-Creem כי "אלבום טוב הוא אלבום טוב, ו-Cloud Nine הוא הרבה טוב... זה התקליט הכי טוב של הביטלס לשעבר מזה שבע שנים לפחות".[5]

דניאל ברוגן משיקגו טריביון, שהתרשם פחות, כתב: "Cloud Nine צונח ללא תקנה. רוב האשמה חייבת ליפול על האריסון, אם כי השפעתו של המפיק ג'ף לין נפוצה מדי. האלבום נגאל מדי פעם על ידי נגינת הגיטרה המושלמת בין האריסון לאריק קלפטון, כמו גם הסינגל המשעשע 'Got My Mind Set on You'". בביקורת של חמישה כוכבים של יוסטון כרוניקל, כתב ג'יי די קונסידיין: "תשכחו מהדברים של 'הביטלס לשעבר' - האלבום הזה היה שווה צילום גם אם האריסון היה איזה אלמוני מאנסינו". לאחר שהעיר על צוות נגני הרקע "הכוכבים" של האריסון, הוסיף קונסידיין: "אבל עד כמה שהנגינה מחייה את החומר, כמו עם ריפים אפלים ובלוזי של גיטרה שפותחים את נעימת הנושא, זו הכתיבה שראויה לקרדיט על הברק של האלבום הזה".[6]

בביקורת משנת 2001, עורך AllMusic, סטיבן תומאס ארלוויין, העניק לאלבום חמישה כוכבים. הוא כתב כי בעזרתו של לין ו"ההתמקדות ב... מספרי פופ-רוק מהירים", האריסון "יצר מאמץ קאמבק עקבי ומלוטש להפליא עם Cloud Nine", שארלוויין החשיב כ"אחד האלבומים הטובים ביותר שלו". ב-2002, בהערכתו לאחר מותו את קריירת הסולו של האריסון, עבור מגזין Goldmine, דייב תומפסון תיאר את האלבום כ"מלא בהיילייטס", מתוכם "This Is Love" היה "תכשיט" ו-"When We Was Fab" הרוויח מכך שלין "הוציא כל אפקט ביטלי אחרון מתוך קופסת הטריקים הקוליים שלו".

בין הביקורות על המהדורה המחודשת של 2004, Uncut תיאר את Cloud Nine כ"ניחן בקסם שאין להכחישו" והרולינג סטון החשיב אותו כ"יצירת מופת מאוחרת בקריירה" של האריסון.[7] ג'ון האריס כתב למוג'ו ב-2011, ומצא את ההפקה מיושנת אך שיבח את איכות השירים, כולל "גרסת גונזו נהדרת" של "Got My Mind Set on You" ו-"When We Was Fab" "שאי אפשר לעמוד בפניו", והחשיב את Cloud Nine כ"להיט עולמי ראוי".

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השירים נכתבו על ידי ג'ורג' האריסון, למעט היכן שצוין.

הוצאה מקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

צד א'
מס' שםכותב(ים) משך
1. Cloud 9   3:15
2. That's What It Takes האריסון, ג'ף לין, גארי רייט 3:59
3. Fish on the Sand   3:22
4. Just for Today   4:06
5. This Is Love האריסון, לין 3:48
6. When We Was Fab האריסון, לין 3:57
צד ב'
מס' שםכותב(ים) משך
1. Devil's Radio   3:52
2. Someplace Else   3:51
3. Wreck of the Hesperus   3:31
4. Breath Away from Heaven   3:36
5. Got My Mind Set on You רודי קלארק 3:52

מהדורה מחודשת של 2004[עריכת קוד מקור | עריכה]

רצועות בונוס
מס' שם משך
12. Shanghai Surprise 5:09
13. Zig Zag 2:45
רצועת בונוס ב-iTunes Store
מס' שם משך
14. Got My Mind Set on You (Extended Version) 5:17

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל הקרדיטים להלן לקוחים מהערות התקליטור משנת 2004, למעט היכן שצוין:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Chip Madinger, Mark Easter, Eight arms to hold you: the solo Beatles compendium, 1st ed, Chesterfield, Mo: 44.1 Productions, 2000, ISBN 978-0-615-11724-9
  2. ^ harrison3, web.archive.org, ‏2014-03-01
  3. ^ George Harrison and the Gretsch Duo Jet, web.archive.org, ‏23 ביוני 2014
  4. ^ George Harrison: Cloud Nine : Music Reviews : Rolling Stone, web.archive.org, ‏2009-01-14
  5. ^ George Harrison: Cloud Nine. By Bill Holdship : Articles, reviews and interviews from Rock's Backpages., www.rocksbackpages.com
  6. ^ Records 12/06/1987 | Archives | Chron.com - Houston Chronicle, web.archive.org, ‏2012-10-19
  7. ^ George Harrison - Cloud Nine CD Album, www.cduniverse.com