DXF

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Drawing Exchange Format
סיומת קובץ .dxf
סוג מדיה באינטרנט application/dxf
קבוע קסם %dxf
מפתח Autodesk
פורמט פתוח? לא
תוכנה נפוצה AutoCAD
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

DXF (ראשי תיבות Drawing Interchange Format או Drawing Exchange Format) הוא פורמט קובצי נתונים CAD שפותח על ידי Autodesk[1] בכדי לאפשר העברת מידע נוחה ושפה משותפת בין AutoCAD לתוכנות אחרות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

DXF הוצג בדצמבר 1982 כחלק מ-AutoCAD 1.0, ונועד לספק ייצוג מדויק של הנתונים בפורמט קובץ AutoCAD המקורי DWG (ציור). במשך שנים, Autodesk לא פרסמה מפרטים, מה שהקשה על יצירה נכונה של קובצי DXF. גישה זו השתנתה ו Autodesk מפרסמת כעת את מפרטי ה-DXF הלא מלאים[2] באינטרנט.

תאימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

AutoCAD מגרסה 10 (אוקטובר 1988) ומעלה תומכות הן בצורות ASCII והן בצורות בינאריות של DXF.[3]  גרסאות קודמות תומכות רק ב-ASCII.

ככל ש-AutoCAD נעשה כלי חזק יותר, ותומך בסוגי אובייקטים מורכבים יותר, DXF הפך פחות שימושי. סוגי אובייקטים מסוימים, כולל מוצקים (solids) ואזורים (areas) של ACIS, אינם מתועדים. סוגי אובייקטים אחרים, כולל הבלוקים הדינמיים של AutoCAD 2006, וכל האובייקטים הספציפיים לגרסאות השוק האנכי של AutoCAD, מתועדים חלקית, אך לא מספיק טוב כדי לאפשר למפתחים אחרים לתמוך בהם. מסיבות אלו יישומי CAD רבים משתמשים בפורמט DWG שניתן לקבל רישיון מ-Autodesk או לא מקורי מ־Open Design Alliance. קובצי DXF אינם מציינים את יחידות המדידה המשמשות לקואורדינטות ולמידות שלה.

רוב מערכות ה-CAD וכן חבילות גרפיקה וקטוריות רבות תומכות בייבוא וייצוא של קובצי DXF, בעיקר Adobe, Inkscape ו- Blender. חלק ממערכות CAD משתמשות ב-DXF כפורמט המקורי שלהן, בעיקר QCAD ו־LibreCAD.

מבנה הקובץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לקרוא גרסאות ASCII של DXF עם כל עורך טקסט. הארגון הבסיסי של קובץ DXF הוא :[4]

פרק HEADER
מידע כללי על הציור. לכל פרמטר יש שם משתנה וערך קשור.
פרק CLASSES
מכיל את המידע עבור כיתות מוגדרות לפי התוכנית, הדוגמאות שלהן מופיעות בסעיפים BLOCKS, ENTITIES, ו OBJECTS של מסד הנתונים. בדרך כלל לא מספק מידע מספק כדי לאפשר אינטר-אופרביליות עם תוכניות אחרות.
פרק TABLES
החלק הזה מכיל הגדרות של פריטים בעלי שם.
  1. Application ID (APPID) table
  2. Block Record (BLOCK_RECORD) table
  3. Dimension Style (DIMSTYLE) table
  4. Layer (LAYER) table
  5. Linetype (LTYPE) table
  6. Text style (STYLE) table
  7. User Coordinate System (UCS) table
  8. View (VIEW) table
  9. Viewport configuration (VPORT) table
פרק BLOCKS
החלק הזה מכיל יחידות הגדרה של בלוק המתארות את יחידות הכוללות כל בלוק בסרט.
פרק ENTITES
החלק הזה מכיל את יחידות הציור, כולל כל תיקונים של קבוצות.
פרק OBJECTS
מכיל את הנתונים המתאימים לאובייקטים גרפיים, המשמשים על ידי יישומים AutoLISP ו-ObjectARX.
פרק THUMBNAILS
מכיל את תמונת הצילום המוקדמת לקובץ DXF.
END OF FILE

פורמט הנתונים של DXF נקרא פורמט "תג נתונים", כלומר "כל רכיב נתונים בקובץ הקודם למספר שלם הנקרא קוד קבוצתי. הערך של קוד קבוצתי מציין איזה סוג של אלמנט נתונים אחריו. ערך זה מציין גם את המשמעות של אלמנט נתונים עבור סוג אובייקט (או רשומה) נתון. כמעט כל המידע שצוין על ידי המשתמש בקובץ ציור יכול להיות מיוצג בפורמט DXF." [5]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון ש-DXF מתועד רק באופן חלקי,[2] חסר תיעוד של פונקציונליות מפתח כמו בלוקים ופריסות, לעיתים קרובות ניתנת שיקול לפורמטים פתוחים חלופיים כמו SVG (פורמט פתוח המוגדר על ידי W3C), DWF (פורמט פתוח שהוגדר על ידי Autodesk[6]) או אפילו EPS (תקן ISO /IEC 29112:2018). עם זאת, DXF (כמו גם DWG) הוא עדיין פורמט מועדף עבור קובצי CAD לשימוש על ידי ה-ISO.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא DXF בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "FAQS.org".
  2. ^ 1 2 Moitzi, Manfred. "What is DXF?". /ezdxf.readthedocs.io. Manfred Moitzi. נבדק ב-27 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Schoonmaker, Stephen J. (2003). The CAD guidebook : a basic manual for understanding and improving computer-aided design. New York: Marcel Dekker. ISBN 0-8247-4569-8. OCLC 54090798.
  4. ^ "DXF File Structure".
  5. ^ "Chapter 1 -- DXF Format" Autodesk.com
  6. ^ "DWF files". adobe.com. Adobe 2023. נבדק ב-27 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "ISO Central Secretariat requirements - FAQ for graphics (formats and files)" (PDF). iso.org. ISO 2002. נבדק ב-27 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)