פליט פוקסס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Fleet Foxes)
פליט פוקסס
Fleet Foxes
פליט פוקסס בהופעה בקופנהגן, 2008.
פליט פוקסס בהופעה בקופנהגן, 2008.
מקום הקמה סיאטל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2007
סוגה פולק, בארוק פופ
חברת תקליטים סאב פופ, בלה יוניון
פרסים והוקרה MOJO Awards עריכת הנתון בוויקינתונים
FleetFoxes.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
רובין פקנולד
סקיילר סקילסט
קייסי ווסקוט
ג'ושוע טילמן
כריסטיאן וורגו
מורגן הנדרסון
חברים לשעבר
ניק פטרסון
קרייג קוראן
טרבור אלדרפר
ברין לומסדן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פליט פוקסס (אנגלית: Fleet Foxes) היא להקת פולק מסיאטל, החתומה בחברות התקליטים סאב פופ ובלה יוניון. הלהקה נכנסה לתודעה בשנת 2008 עם יציאת המיני-אלבום Sun Giant והאלבום המלא Fleet Foxes אשר קיבלו שבחים רבים. חברי הלהקה תיארו את המוזיקה שלהם בתור "פופ ג'אם בארוק הרמוני".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמה ושנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובין פקנולד וסקיילר סקילסט למדו שניהם בתיכון Lake Washington בקירקלנד, פרוור בסיאטל, ובמהרה הפכו לחברים קרובים. פקנולד וסקילסט נקשרו בעקבות הערכתם המשותפת לבוב דילן וניל יאנג והחלו ליצור שירים ביחד. הוריהם השפיעו על הטעם המוזיקלי שלהם עוד בילדותם. אימו של סקילסט הייתה מאזינה נלהבת של בוב דילן והאנק ויליאמס בעוד אביו של פקנולד, גרג, היה חבר בקבוצת סול בשנות ה-60.

שמו המקורי של הצמד היה "פיינאפל" אך בעקבות להקה אזורית בעלת שם דומה החליטו לקרוא לעצמם Fleet Foxes (בעברית: שועלים מהירים). פקנולד לקח את תפקיד כותב השירים והוא גם שר וניגן בגיטרה, בעוד סקילסט ניגן בגיטרה המובילה. סגנון שנות ה-60 המאוחרות של הצמד לכד את תשומת לבו של המפיק פיל אק אשר עזר להם להקליט את הדמו, המיני אלבום Fleet Foxes, בשנת 2006. בסוף שנת 2006 החלה תקשורת מקומית בסיאטל לגלות עניין בלהקה. טום סקנלון מהסיאטל טיימס ציין כי הוא התרשם מהבגרות המוזיקלית של הלהקה וממילות השירים.

בתחילת 2007, עם העלייה בפופולריות בסיאטל, החלה הלהקה להקליט את אלבומה הראשון וחברי הלהקה בילו זמן רב באולפן ההקלטות עם המפיק אק. למרות זאת, התקציב עבור ההקלטות היה לוחץ ולכן חברי הלהקה אספו כל סכום כסף אותו יכלו להשיג, דבר שהגביל את הזמן אותו בילו באולפן ההקלטות וכך מרבית הרצועות הוקלטו בדירותיהם של חברי הלהקה, מרתף בית הוריו של פקנולד או במקומות אחרים.

עלייה למודעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פליט פוקסס בהופעה

הלהקה המשיכה לצבור פופולריות ובסוף שנת 2007 נרשמו כרבע מיליון האזנות לשיריהם באתר Myspace. אף על פי שהלהקה לא שחררה את הקלטותיה (מלבד רשת האינטרנט), זכתה לחשיפה רבה מפה לאוזן והצלחתה הובילה לחתימה עם חברת התקליטים סאב פופ ב-18 בינואר 2008. בעת החתימה לא היה ללהקה מנהל וכך אחותו של רובין, איה פקנולד קיבלה על עצמה את תפקיד מנהלת הלהקה. הזמר המוביל של הלהקה, רובין פקנולד, ציין כי לשיתוף קבצים בלתי חוקי היה חלק משמעותי בהצלחתה של הלהקה.

הלהקה השלימה את המיני אלבום Sun Giant בעת ההכנות להופעותיה הקרבות. פליט פוקסס החלו את סבב ההופעות עם הלהקה בליטזן טראפר ב-28 בפברואר 2008. ביצועי הלהקה בפסטיבל SXSW במרץ 2008 ובפסטיבל סאסקוואטץ'! במאי 2008 העלו את הלהקה למודעות, ובפעם הראשונה החלה להתעניין בהם התקשורת האירופאית.

Sun Giant יצא לשווקים ב-8 באפריל 2008 והתקבל בצורה טובה על ידי התקשורת. למרות התגובות החמות, הלהקה ציינה כי המיני אלבום אינו מייצג את שאיפותיה המלאות והוא משמש רק כאלבום למכירה במהלך סבב ההופעות. במאי 2008 החליטה הלהקה להאריך את סבב ההופעות בצפון אמריקה ובאירופה עד ספטמבר של אותה שנה בשל האלבום העתיד לצאת. בנוסף הלהקה התרחבה וכותבי השירים כריסטיאן וורגו וג'יי טילמן הצטרפו ללהקה בתור נגני גיטרה ותופים, בהתאמה. האלבום המלא Fleet Foxes יצא לשווקים זמן קצר לאחר מכן ב-3 ביוני 2008, וקיבל ביקורות דומות למיני האלבום. האלבום קיבל ארבעה כוכבים מתוך חמישה במגזין המוזיקה רולינג סטון, 9 כוכבים מתוך 10 במגזין פיצ'פורק שם גם זכה בתואר אלבום השנה וחמישה כוכבים מתוך חמישה בעיתון הבריטי הגארדיאן בו תואר כ"אבן דרך במוזיקה האמריקאית".

בעוד שהלהקה זכתה להצלחה מתונה בארצות הברית היא הצליחה יותר באירופה ומכרה מעל ל-200,000 עותקים בחמשת החודשים הראשונים לשחרורו של האלבום. בסוף שנת 2008 דורג האלבום כאלבום השנה במגזין בילבורד ובנוסף הספיק למכור מעל ל-210,000 עותקים בצפון אמריקה ומעל ל-100,000 עותקים בבריטניה, דבר ההפך אותו לאלבום הזהב הראשון של חברת התקליטים בלה יוניון בבריטניה.

האלבום השני והשלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת פברואר, 2011 הודיעה הלהקה על יציאת אלבומה השני Helplessness Blues ב-3 במאי 2011. במרץ 2017 הודיעה הלהקה על אלבומם השלישי Crack-Up. האלבום יצא ב-16 ביוני 2017. אלבום רביעי בשם "Shore" יצא ב-22 בספטמבר 2020.

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רובין פקנולד: סולן, גיטרה.
  • סקיילר סקילסט: גיטרה מובילה, מנדולינה.
  • כריסטיאן וורגו: בס, גיטרה, קולות.
  • קייסי ווסקוט: קלידים, קולות.
  • ג'ושוע טילמן: תופים, קולות.
  • מורגן הנדרסון: מספר כלים.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Fleet Foxes ‏ (2008)
  2. Helplessness Blues ‏ (2011)
  3. Crack-Up ‏ (2017)

מיני אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Fleet Foxes ‏ (2006)
  2. Sun Giant ‏ (2008)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פליט פוקסס בוויקישיתוף