Fram

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפסולת נחיתה של לוויין מדגם זנית

Fram הייתה סדרת לוויינים מסוג חישה מרחוק שפותחה בברית המועצות. הם פותחו על בסיס לוויין צבאי מסדרה זניט, דגם 4MT[1]. השיגורים בוצעו בשנים 19751985 ובתקופה זו שוגרו 27 לוויינים, רק שיגור בודד כשל. ללוויין נוסף כשלה מערכת מצנחים וקפסולת נחיתה נהרסה.

הפיתוח בוצע ב-"מרכז הטילים והחלל פרוגרס". על הלוויין הותקנו 5 מצלמות שאיפשרו צילום במגוון רחב של תדרים של הספקטרום האלקטרומגנטי. הלוויין שקל כ-6,100 ק"ג והוא היה מצויד במנוע לוויסות הגובה המסלול. מגובה של כ-200 ק"מ רזולוציה הייתה כ-20–30 מ' בצילום שחור-לבן ורוחב הצילום היה 180 ק"מ. שטח שהיה ניתן לצלם מלוויין בודד הוגבל על ידי אורך סרט צילום. הצילומים נמשכו כשבועיים ולאחר סיום תקופת העבודה יחידת נחיתה שוחררה מהלוויין. סרט צילום הועבר למכון מיוחד שפעל במוסקבה והיה מעבד את המידע להעברה למשרדים ממשלתיים שונים.

כל הלוויינים שוגרו תחת שם "קוסמוס" מקוסמודרום פלסצק בעזרת משגר סויוז U. השיגור הראשון בוצע ב-25 בספטמבר 1975 ואחרון בספטמבר 1985.

במקביל ללווייני FRAM בוצעו שיגורים של לווייני "הקטור-פריפורה" שפותחו על בסיס לוויין זניט 2M[2]. מדגם זה שוגרו 5 לוויינים בלבד.

בהמשך פותחו לוויינים חישה מרחוק לצרכים אזרחיים מסדרה "Resurs" ששיגורם החל בשנת 1979.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ MilsatMagazine, www.milsatmagazine.com
  2. ^ Zenit-2M/NKh (Gektor-Priroda, 11F690), Gunter's Space Page (באנגלית)