גנציקלוביר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Ganciclovir)
גנציקלוביר
נתונים כימיים
מסה מולרית 255.097 יחידת מסה אטומית מאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
בטיחות
קטגוריית סיכון בהריון קטגוריית סיכון D (אוסטרליה), קטגוריית סיכון C עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
קוד ACT S01AD09, J05AB06 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 82410-32-0
PubChem 3454
ChemSpider 3336
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
Ganciclovir structure

גנציקלוביר (ganciclovir) היא תרופה אנטי-ויראלית המשמשת לטיפול בווירוסים מסוג HSV, VZV, CMV. משווק תחת השם המסחרי Cytovene ו-Cymevene ולשימוש מקומי בעין כויטרסרט. קיימת תצורה לשימוש דרך הפה עם זמינות הביולוגית גבוהה - valganciclovir.

תצורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גנציקלוביר קיים בתצורות IV, דרך הפה או ישירות כג'ל למריחה על העין (ophtalmic gel).

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גנציקלוביר הוא אנלוג של בסיס הדנ"א 2′-deoxy-guanosine שעובר פוספורילציה על ידי אנזים (phosphotransferase UL97) אשר ספציפי לווירוס ולא נמצא בשאר תאי האדם הלא נגועים. הצורה האקטיבית של התרופה מעכבת באופן תחרותי את ה-DNA polymerase וגורם להפסקה של שכפול החומר הגנטי של הווירוס.

קינטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן מחצית החיים (ביולוגיה) של התרופה הוא 4 שעות, אולם כאשר היא נמצאת בתוך התא זמן מחצית החיים מתארך ל-16–24 שעות. הסילוק של התרופה (clearance) נמצא ביחס ישר לסילוק של הקראטינין ולכן תפקודי הכליות משמעותיים לחולים הנוטלים תרופה זו.

אינדיקציות ושימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • במעבדה, מחוץ לגוף האדם, הראה גנציקלוביר אפקטיביות כנגד: CMV, HSV, VZV, EBV, HHV-6, HHV-8.
  • תצורת ה-IV הראתה כמעכבת את ההתקדמות של CMV retinitis בחולי איידס וזה אף יותר אפקטיבי כאשר ניתן ביחד עם פוסקרנט. כמו כן intraocular על ידי הזרקה לתוך ה-vitreal body לטיפול ב-CMV retinitis. בנוסף משמש לטיפול ב-CMV colitis, esophagitis, pneumanitis בחולים עם מערכת חיסון מדוכאת.
  • פרופילקציה כנגד הדבקות ב-CMV בחולים אשר עברו השתלה.
  • אפשרי לשימוש כנגד וירוסי HSV ו-VZV אולם, acyclovir משמש בדרך כלל לטיפול במצבים אלו.

עמידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמידות נרכשת עם שימוש ממושך. העמידות הנפוצה ביותר מתפתחת על ידי מוטציה באנזים phosphotransferase UL97 אשר מובילה להפחתה באנזים בצורה הפעילה שלו (triphosphorylated). עמידות נוספת יכולה להגרם על ידי מוטציה נוספת בשם UL54 ב-DNA polymerase ועמידות זו היא יותר גבוהה ומקנה גם עמידות לתרופות foscarnet ו-cidofovir. במקרים מסוימים תשקל גם הוספה של CMV hyperimmune globulin.

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמידות הנפוצה ביותר, במיוחד בשימוש IV, היא דיכוי מח העצם (myelosuppression) ויכולה להיווסף על העמידות הנרכשת בשימוש בתרופות zidovudin, azathioprine, mycophenolate, mofetil. תופעות לוואי נוספות: בחילות, שלשולים, חום, פריחה, כאב ראש, חוסר שינה, ובעיות במערכת העצבים הפריפרלית (peripheral neuropathy). תופעות לוואי נדירות הם הרעלה של מערכת העצבים המרכזית והרעלת כבד.

אינטראקציות עם תרופות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם ניתן ביחד עם probenecid, רמות התרופה (ganciclovir) יכולות לעלות בדם. אם ניתן ביחד עם didanosine יכולות להעלות את רמות התרופה didanosine.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גנציקלוביר בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.