Keep Yourself Alive

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Keep Yourself Alive"
סינגל בביצוע קווין
מתוך האלבום Queen
יצא לאור 6 ביולי 1973 (באנגליה), 8 באוקטובר 1973 (בארצות הברית)
סוגה הארד רוקפאוור פופ
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בי-סייד "Son and Daughter"
אורך 3:47
חברת תקליטים EMI רקורדס (באנגליה), אלקטרה רקורדס (בארצות הברית)
כתיבה בריאן מיי
לחן בריאן מיי עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה רוי תומאס בייקר, ג'ון אנתוני, קווין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Keep Yoursef Alive הוא סינגל הבכורה של להקת הרוק הבריטית קווין. השיר נכתב על ידי גיטריסט הלהקה בריאן מיי וזהו השיר הפותח באלבום הבכורה של הלהקה. השיר שוחרר כסינגל הראשון של קווין יחד עם "Son and Daughter" בתור B-side. השיר זכה להתעלמות רבה עם יציאתו כסינגל וכשל להיכנס למצעדים משני צידי האוקיינוס. ביולי 1975 השיר שוחרר מחדש בארצות הברית ביחד עם השירים Lily of the Valley ו-God Save The Queen. בשנת 2008, דירג מגזין הרולינג סטון את השיר במקום ה-31 ברשימת "100 שירי הגיטרה הגדולים בכל הזמנים" שערכו.

כתיבה והקלטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מארק הודקינסון, מחבר הספר "Queen: The Early Years", השיר נוצר על גיטרות אקוסטיות במהלך האימונים של קווין באימפריאל קולג' ובגן בFerry Road ב-1970. באותה תקופה, לקווין לא היה בסיסט קבוע. הלהקה הורכבה מהזמר פרדי מרקיורי, מהגיטריסט בריאן מיי ומהמתופף רוג'ר טיילור. בספיישל רדיו על אלבומם News of the World (אלבום) משנת 1977, מיי אמר כי הוא כתב את המילים כשהוא חושב שהם אירוניים ופשוטים, אבל התחושה שלהם השתנתה לחלוטין כשמרקורי שר אותם. הגרסה הראשונה לשיר הוקלטה בקיץ 1971 באולפני "De Lane Lea". הוא הופק על ידי לואי אוסטין וכולל את נגינת האינטרו של בריאן מיי בגיטרה האקוסטית "Hallfredh". כל מרכיבי השיר כבר היו נוכחים, כולל שירה של מרקיורי עם קריאה ותגובה, כשבמהלך ההפסקה טיילור שר שורה ומרקיורי משיב לו. גרסת ההדגמה הזו נשארה הטייק האהוב על בריאן מיי. לאחר מכן הם עשו מספר ניסיונות "ללכוד מחדש את הקסם" כשהמשיכו ללכוד את הגרסה ה"אמיתית" באולפני Trident המפורסמים. המיקס שביצע מייק סטון לשיר היה היחיד שהיה מקובל על ידי הלהקה באופן מסוים, והיה זה שנחשב כראוי לצאת כסינגל. גרסה זו כוללת את מרקורי עושה את כל קולות ההרמוניה בפזמון (מרובה רצועות בעצמו) ומיי ששר את השורה "two steps nearer to my grave" במקומו של מרקיורי (שעשה זאת בגרסאות קודמות של השיר ולעיתים קרובות היה עושה זאת בהופעות חיות). ההקלטה הספציפית הזו לא משתמשת בגיטרה האקוסטית של מיי; התמלול המודפס בתווית Off the Record של EMI Music Publishing מפרט לפחות שבעה חלקים שונים של גיטרה חשמלית, אחד מהם משתמש באפקט פאזינג. יש לציין גם שהקלטה זו כוללת את השורה "Come on and get it, get it, get it, boy, keep yourself alive" שלא הייתה בגרסה המקורית.

בהופעות חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההרכב החדש של קווין שהתגבש, הוסיפה במהירות את השיר לסט השירים של ההופעות החיות שלהם. מרקורי העיר כי השיר "היה דרך טובה מאוד לספר לאנשים מי קווין הייתה באותם ימים. ואכן, הנאמבר כלל סולו תופים של טיילור ושורה אחת ששרה/נאמרה על ידו. השיר היה חלק מהסט של ההופעות החיות של הלהקה עד 1980 המוקדמת. החל מ-1979 המאוחרת עד 1981 הלהקה הייתה מנגנת ג'אם אלתור לפני תחילת השיר ולאחר מכן לאחר סולו התופים, הוא היה מתהפך לסולו התופים של טיילור, ואחריו נקודת סולו הגיטרה המהודדת של מיי לפני שתשתלב בBrighton Rock עם פינאלה שכלל את Flash Gordon (אלבום) (והורכב מ"Vultan's Theme"/"Battle Theme"/"Flash's Theme"/"The Hero"). הלהקה לא ניגנה את השיר שוב עד שנת 1984 בסיבוב ההופעות של The Works, כחלק משילוב של שירים ישנים (עם Somebody To Love, Killer Queen, Seven Seas of Rhye ו-Liar). בהופעות חיות, מרקיורי היה שר לעיתים קרובות את השורה "all you people keep yourself alive" (כשהשורה הזו הייתה מושרת רק פעמיים בגרסת האולפן) במקום השורה החוזרת יותר "take you all your time and a money honey you you'll survive". השיר מופיע גם באלבום ההופעה החיה At the Beeb משנת 1989 שהוקלט במקור עבור התוכנית של BBC Radio 1 Sound of the 70s משנת 1973. למרות שלא שוחררה עד הרבה יותר מאוחר, הקלטת אולפן חיה זו קודמת להופעת הבכורה של קווין, ומציגה גרסה של "Keep Yourself Alive" עם סט הלייב שלהם.

שחרור וקבלת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

EMI רקורדס שחררה את השיר כסינגל בבריטניה ב-6 ביולי 1973, שבוע לפני שאלבום הבכורה שלהם יצא לחנויות. כמה חודשים לאחר מכן, ב-9 באוקטובר 1973, הוציאה אלקטרה רקורדס את הסינגל בארצות הברית. יחד עם זאת, השיר זכה לשידור מועט ברדיו והתעלמו ממנו במידה רבה משני צדי האוקיינוס האטלנטי, ונכשל להיכנס למצעדים באנגליה או בארצות הברית. לפי הביוגרף של קווין, מארק הודקינסון, "בחמש הזדמנויות נפרדות ניסו אנשים מEMI להבטיח את רשימת ההשמעה בRadio 1 אך הם נדחו בכל פעם - לפי הדיווחים כי לתקליט לקח "הרבה זמן לקרות" ". Keep Yourself Alive" הוא הסינגל היחיד של קווין שלא הגיע למצעד בבריטניה. הסינגל זכה לביקורות מעורבות בעיתונות המוזיקה הבריטית. מגזין המוזיקה NME שיבח את השיר "שהוקלט בצורה נקייה" כמו גם את הזמר הטוב (מרקיורי) וסיפר שאם קווין "נראית חצי טוב ממה שהם נשמעים, הם יכולים להיות ענקיים". המבקר של המלודי מייקר חש כי קווין עשתה "הופעת בכורה מרשימה עם אינטרו גיטרה בשלבים כבדים והתקפה ווקאלית אנרגטית"; עם זאת, הוא חשב שהשיר לא מקורי, ולא סביר שיהפוך ללהיט. מצד שני המבקר של המגזין Disc האמין שהסינגל "צריך להצליח". הביקורת שיבחה את סולו התופים של "Keep Yourself Alive", כמו גם את "הריף המוביל המושך בצורה אטרקטיבית ומעורפלת של הנדריקס". הSouth Yorkshire Times דירג את הסינגל כ"טוב"; העיתון חזה ש"אם צליל הבכורה הזה של קווין הוא משהו שצריך ללכת לפיו, הם צריכים לגרום להאזנה מעניינת מאוד בעתיד". בביקורת של הRolling Stone לאלבום Queen, גורדון פלטשר בירך את "Keep Yourself Alive" כשיר שהוא "מהלך מדהים באמת עבור הצוואר." בדיעבד, השיר קיבל שבחים ואף הוכתר לגולת הכותרת של אלבום הבכורה של קווין. סטיבן תומאס ארלוויין מאתר האינטרנט AllMusic כתב שאמנם קווין "לעיתים קרובות מדי... מנגנת כמו רצף של רעיונות במקום שירים תמציתיים", אבל "[יש] חריג לכלל הזה - הפתיח הפרוע והמשתולל 'Keep Yourself Alive' - אחד השירים הכי טובים שלהם." בשנת 2008,הרולינג סטון דירג את השיר במקום ה-31 ברשימת "100 שירי הגיטרה הגדולים בכל הזמנים". המגזין כינה את "Keep Yourself Alive" כ"הצהרת המטרה של בריאן מיי: פלנקס של גיטרות מדובבות יתר על המידה הזועקות בקול אחד, עם קצב ומרקם מאפקטים מוגזמים... אלבום שלם של ריפים דחוסים בסינגל שיר."

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]