Runaway Train (שיר של סול אסיילום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Runaway Train"
סינגל בביצוע סול אסיילום
יצא לאור 1 ביוני 1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק אלטרנטיבי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים קולומביה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה מייקל ביינהורן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Runaway Train הוא בלדת רוק שבוצע על ידי להקת הרוק האמריקאית סול אסיילום ויצא לאור בשנת 1993. השיר זכה בשנת 1994 בפרס גראמי לשיר הרוק הטוב ביותר.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר יצא לאור ביוני 1993 כסינגל הרביעי מהאלבום "Grave Dancers Union" שיצא שנה קודם לכן. השיר זכה להצלחה רבה ברחבי העולם. הוא הגיע למקום החמישי במצעד הבילבורד הוט 100, למקום השני במצעד המיינסטרים טופ 40, ולמקום הראשון במצעד מגזין RPM הקנדי. הוא הגיע לזהב על ידי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי לאחר שנמכרו ממנו 600,000 עותקים בארצות הברית. במדינות נוספות זכה השיר להצלחה כגון נורווגיה, שווייץ, ניו זילנד, ושוודיה.

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוידאו קליפ לשיר בוים על ידי טוני קיי, והושמע רבות ב-MTV. לשיר נוצרו מספר גרסאות. הגרסה שיצאה בארצות הברית החלה בהודעה על המסך האומרת "ישנם מעל למיליון בני נוער אבודים המסתובבים ברחובות של ארצות הברית, כאשר הגרסה הבריטית לווידאו קליפ כללה את ההודעה "100,000 בני נוער אבודים ברחובות בריטניה".

לאורך הווידאו קליפ נראית הלהקה שרה ומנגנת, ותוך כדי מופיעות סצנות מבוימות. בסצנה הראשונה ילד הרואה את סבו מכה את סבתו והורג אותה. כתוצאה מכך נאלץ הילד לברוח. סצנה השנייה נערה שעוסקת בזנות עולה על רכב של גבר. בהמשך נלקחת הנערה לרכב מסחרי של כנופיה ולאחר מכן נלקחת על ידי אמבולנס לבית החולים לאחר שהוכתה. בסצנה שלישית של הקליפ נראה תינוק הנחטף על ידי אשה מבוגרת מעגלתו, ואמו רצה אחר רכב החוטפת.

לאורך הקליפ נראים גם ילדים שנפגעו כתוצאה מהתעללות בהם. בקטע מהקליפ נראות על המסך תמונות רבות של ילדים נעדרים לצד שמם ושנת היעלמותם. הרעיון להציב תמונות של ילדים נעדרים בקליפ נהגה על ידי במאי הקליפ קיי, ששאב השראה מתמונות ילדים נעדרים על קרטוני חלב. לדבריו, 26 ילדים שהופיעו בקליפ שבו לביתם[1].

בסוף הקליפ נראה פירנר על המסך אומר: "אם ראית את אחד מהילדים האלו, או שאתה אחד מהם צלצל למספר הזה" ולאחר מכן פורסם המספר מספר. MTV הסירו את הקטע הזה כי הם לא רצו שהקליפ יהיה חלק מתשדיר שירות. תחנת VH1 שידרה את הגרסה הבריטית באורכה המלא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דייוויד פייזנר, Wrong Way on a One-Way Track: The Oral History of Soul Asylum’s ‘Runaway Train’, באתר spin‏, 24 ביולי 2013