טרבלינג וילבוריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Traveling Wilburys)
טרבלינג וילבוריס
מקום הקמה סנטה מוניקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות סנטה מוניקה, קליפורניה, ארצות הברית
תקופת הפעילות 19881990 (כשנתיים)
סוגה פולק רוק
חברת תקליטים וילבורי, האחים וורנר
פרסים והוקרה פרס גראמי להופעת הרוק הטובה ביותר על ידי קבוצה או צמד עם קולות (1990) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.thewilburys.com/ האתר הרשמי
חברים
ג'ורג' האריסון
בוב דילן
טום פטי
ג'ף לין
רוי אורביסון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הטרבלינג וילבוריס (The Traveling Wilburys) היא סופרגרופ שהורכבה ממוזיקאי רוק שונים מארצות הברית ובריטניה. הלהקה הורכבה מבוב דילן, ג'ורג' הריסון (הביטלס), ג'ף לין (ELO ו-The Move), רוי אורביסון וטום פטי (טום פטי ושוברי הלבבות), בליווי המתופף ג'ים קלטנר. הלהקה הקליטה שני אלבומי אולפן בשנים 1988 ו-1990, אם כי רוי אורביסון נפטר לפני שהאלבום השני הוקלט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה נפגשו רוי אורביסון וטום פטי באולפן ההקלטה של בוב דילן בסנטה מוניקה, קליפורניה, כדי להקליט בי-סייד לסינגל של האריסון "This Is Love". לין, חברו הוותיק של האריסון, היה גם מפיקו של אלבום סולו שהוציא אורביסון באותה תקופה. כאשר סעדו השלושה ארוחת צהריים יחד, הציע אורביסון להשתתף בקולות רקע בהקלטת אלבומו של האריסון. אולפן ההקלטות הפנוי היחיד שאליו יכלו ללכת באותה שעה היה בביתו של דילן, אלא שאז נזכר האריסון שהשאיר את הגיטרה שלו בביתו של פטי. החבורה נסעה להביא את הגיטרה ופטי, שרצה לדעת במה מדובר, הזדרז להודיע על הצטרפותו להרכב.

השיר הראשון שהקליטה החבורה היה "Handle with Care", ושיר זה גם פתח לימים את אלבום הסולו הראשון של ההרכב. השיר הוקלט מספר פעמים, כאשר בכל הקלטה הוחלפו תפקידי המשתתפים. לאחר שנציגי חברת ההקלטות שמעו את השיר בגרסתו הסופית, הוחלט שהוא איכותי מכדי להוציאו כצד ב' של סינגל. בשלב זה עלה לראשונה הרעיון של הקלטת אלבום שלם בהשתתפות ההרכב כולו.

האלבום נכתב על ידי כל החברים והוקלט בתקופה של עשרה ימים, מכוון שדילן מוכרח היה לצאת לסיבוב הופעות. האלבום, אשר יצא באוקטובר 1988 Traveling Wilburys Vol. 1, נחשב לאחד האלבומים הטובים בכל הזמנים, והגיע למעמד פלטינה ויותר בארצות הברית, אנגליה וקנדה.

האלבום יצא תחת שמות בדויים של אחים למחצה - כולם, לכאורה, בניו של אב משותף פיקטיבי בשם סר צ'ארלס טרוסקוט וילבורי. שמות ה"בנים" לא היו אחידים ובכל אלבום בחר לו כל משתתף שם בדוי שונה. כל השמות שנבחרו נחשבו כשמות המאפיינים את תושבי אזוריה הכפריים של ארצות הברית.

"וילבוריס" הוא כינוי שהוטבע על ידי האריסון ולין במהלך ההקלטות של האלבום 'Cloud Nine' ל"גרמלינים" במהלך ההקלטה. הביטוי חזר לשימוש כשכל הלהקה עבדה יחד והפך לחלק מהפולקלור שאפיין את החבורה. בתחילה הציע האריסון את השם "The Trembling Wilburys" ("הווילבורים הנרעדים") כשם ללהקה, אך לבסוף נבחר השם "The Traveling Wilburys" ("הווילבורים הנודדים") על דעת כולם.

מותו של חבר הלהקה רוי אורביסון ב-6 בדצמבר 1988 היה אובדן עצום להרכב. ואולם, החבורה החליטה להקליט אלבום נוסף בלעדיו. האלבום השני Traveling Wilburys Vol. 3 יצא באוקטובר וזכה לפחות הצלחה מקודמו. בניגוד לאלבום הראשון, שבו התחלקו תפקידי הסולו באורח שווה, פחות או יותר, בין המשתתפים, הרי שבאלבום השני מורגשת הדומיננטיות של בוב דילן על הצד המוזיקלי כולו - בהפקה, בשירה ובעיבודים.

הווילבוריס לא הוציאו אלבומים נוספים מעבר לשניים אלה, אם כי הקלטות בוטלג שלהם נפוצו בין מעריציהם. השיר "Nobody's Child", אשר נועד למשוך תשומת לב אל הילדים היתומים ברומניה, נכנס לאלבום שיצא בתחילת שנות ה-90 עם אמנים אחרים.

בינואר 2006 היו שמועות על כוונה להקליט אלבום שלישי (שזכה מיד לכינוי ההומוריסטי Volume 5, ברמיזה ברורה ל"דילוג" שבחרה הלהקה לעשות על Volume 2, כששחררה את האלבום השני וכינתה אותו Volume 3). ברם, השמועות התבררו כמוטעות. מותו של ג'ורג' האריסון בסוף שנת 2001 סתם, ככל הנראה, את הגולל על כל סיכוי להחיות את שיתוף הפעולה המיוחד הזה בעתיד.

ב-12 ביולי 2007 יצא מארז מיוחד של שני האלבומים, בתוספת קטעי בונוס שנחתכו מהאלבומים המקוריים ותקליטור DVD הכולל קליפים של הלהקה וסרטון דוקומנטרי אודותיה.

חברי ההרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטרבלינג וילבוריס ב-Volume 1:

  • נלסון וילבורי - ג'ורג' האריסון
  • אוטיס וילבורי - ג'ף לין
  • לפטי וילבורי - רוי אורביסון
  • צ'ארלי טי וילבורי ג'וניור - טום פטי
  • לאקי וילבורי - בוב דילן

הטרבלינג וילבוריס ב-Volume 3:

  • ספייק וילבורי - ג'ורג' האריסון
  • קלייטון וילבורי - ג'ף לין
  • מאדי וילבורי - טום פטי
  • בו וילבורי - בוב דילן

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טרבלינג וילבוריס בוויקישיתוף