אליזבת בלקוול (מאיירת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליזבת בלקוול
Elizabeth Blackwel
לידה 1707
הסיטי של לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה אוקטובר 1758 (בגיל 51 בערך)
לונדון, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Elizabeth Simpson עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה הכנסייה העתיקה של צ'לסי עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה American prose literature, עריכה, עיתונאות עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות A Curious Herbal עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Alexander Blackwell עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליזבת בלקוולאנגלית: Elizabeth Blackwel‏; 16991758) הייתה מאיירת בוטנית וסופרת סקוטית. נודעה ביותר בספר הבוטניקה A Curious Herbal‏ (1739–1737), שהמחיש צמחים לא ידועים מן העולם החדש ונועד להכרת צמחי מרפא עבור רופאים ורוקחים.[1]

אליזבת בלאצ'רי הייתה בתו של סוחר סקוטי מצליח באברדין והוכשרה כאמנית. היא נישאה בחשאי לבן דודה, אלכסנדר בלקוול (1709–1747), רופא וכלכלן סקוטי[2] שהתיישב באברדין שם פעל כרופא. אף שהשכלתו הייתה ראויה, כישוריו הוטלו בספק והזוג הצעיר החליט לעבור ללונדון מחשש שאלכסנדר יואשם בעבירה על החוק.

בלונדון התקשר אלכסנדר בלקוול עם חברה להוצאה לאור. אף על פי שלא השתייך לגילדה המתאימה, ולא עבר את תקופת החניכה הנדרשת כמדפיס, הוא הקים בית דפוס. הוא הואשם בהפרת כללי הסחר המחמירים, והוטל עליו קנס כבד עד שנאלץ לסגור את בית הדפוס שלו.

כריכת הספר "A Curious Herbal"

בגלל אי-עמידה בתשלום הקנס, נכלא אלכסנדר בלקוול. אליזבת החליטה לצייר צמחים אקזוטיים מן העולם החדש, ולהשלים את תיאורי הצמחים בעזרת הידע של בעלה. לאחר שהשלימה את הציורים, היא לקחה אותם לכלא, ובעלה השלים את השמות הנכונים בלטינית, ביוונית, באיטלקית, בספרדית, בהולנדית ובגרמנית.[3]

שלא כבעלה, אליזבת בלקוול לא הייתה מומחית בבוטניקה. כדי לפצות על כך, היא נעזרה באייזיק ראנד, אז אוצר הגן של צ'לסי, שם היו רבים מן הצמחים החדשים שהיא ציירה. על פי הצעתו של ראנד, היא עברה להתגורר ליד הגן כדי שתוכל לצייר את הצמחים. אליזבת גם חרטה את לוחות ההדפסה בנחושת עבור 500 התמונות והטקסט שהכינה, וצבעה ביד את האיורים המודפסים.

ההדפסה הראשונה של הספר זכתה להצלחה, הן בשל האיכות המוקפדת של האיורים והן בשל הצורך הגדול במידע עדכני. רופאים ורוקחים שיבחו את העבודה, והיא זכתה להערכה מן המכללה המלכותית לרופאים. המהדורה השנייה הודפסה בנירנברג כעבור 20 שנה בפורמט מתוקן ומוגדל על ידי ד"ר כריסטוף ג'ייקוב טרו, בוטנאי ורופא (1757–1773).[4]

ההכנסות מן הספר הביאו לשחרורו של בלקוול מן הכלא. עם זאת, תוך זמן קצר שוב הצטברו חובות, מה שאילץ את בני הזוג למכור חלק מזכויות הפרסום לספר. אלכסנדר גם היה מעורב בכמה מיזמים עסקיים כושלים, ובסופו של דבר עזב את המשפחה כדי להתחיל חיים חדשים בשוודיה.

אלכסנדר בלקוול הגיע לשוודיה בשנת 1742 והמשיך בניסויים חקלאיים שהתחיל באברדין. אלה כללו גידול סוסים וכבשים, וניהול משק חלב. הישגיו הוכרו, והוא מונה לרופא חצר המלכות של פרידריך הראשון משוודיה.

בלקוול ניסה לחזק את הקשרים הדיפלומטיים בין בריטניה, דנמרק ושוודיה. מכיוון שלבריטניה לא היה שגריר בשוודיה, הוא יצר קשר עם שר בדנמרק. הוא הואשם בקנוניה נגד נסיך הכתר ונשפט ונידון למוות.

ב־9 באוגוסט 1747 הוא הוצא להורג. אשתו עזבה את לונדון כדי להצטרף אליו.

מעט ידוע על שנותיה האחרונות של אליזבת בלקוול. היא נקברה ב־27 באוקטובר 1758, בכנסיית All Saints בצ'לסי, לונדון. היא נשארה נאמנה לאלכסנדר כל חייה.

הספר "A Curious Herbal" של בלקוול נמצא באתר הספרייה הבריטית תחת הכותרת "קלאסיקה של איור בוטני ".

הספר זמין לצפייה מקוונת.[5]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליזבת בלקוול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bruce Madge, Elizabeth Blackwell—the forgotten herbalist?, Health Information & Libraries Journal 18, 2001, עמ' 144–152 doi: 10.1046/j.1471-1842.2001.00330.x
  2. ^ Scots in Sweden - Eighteenth Century, www.electricscotland.com
  3. ^ Garnett, Richard, Blackwell, Elizabeth, Dictionary of National Biography, 1885-1900 Volume 05
  4. ^ A biographical dictionary of eminent Scotsmen
  5. ^ British Library, www.bl.uk