אליזבת פורבס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליזבת פורבס
Elizabeth Forbes
לידה 29 בדצמבר 1859
קינגסטון, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 במרץ 1912 (בגיל 52)
ניולין, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
הושפעה על ידי ג'יימס אבוט מקניל ויסלר עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג סטנהופ פורבס עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Alec Forbes עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליזבת אדלה פורבסאנגלית: Elizabeth Adela Forbes;‏ 29 בדצמבר 185916 במרץ 1912) הייתה ציירת קנדית, שפעלה בעיקר בבריטניה. לעיתים קרובות היא הציגה ילדים בציוריה. היא התיידדה עם האמנים ג'יימס אבוט מקניל ויסלר ולטר סיקרט, שניהם השפיעו על יצירתה.

לאחר שלמדה ועבדה באירופה, התיישבה אליזבת פורבס בניולין, אנגליה, שם גידלה את בנה והקימה בית ספר עם בעלה, סטנהופ פורבס. העבודות שלה הוצגו בתערוכות בולטות וזכתה במדליות על עבודותיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת ארמסטרונג, ילידת קינגסטון, אונטריו, הייתה הילדה הצעירה ביותר של ויליאם ארמסטרונג, עובד ממשלת קנדה. היא התחנכה באופן פרטי בקנדה ואז הורשתה להמשיך את לימודי האמנות באנגליה עם אמה כתומכת.[1][2] היא למדה בבית הספר לאמנות דרום קנזינגטון (המכללה המלכותית לאמנות). אביה נפטר חודשיים לאחר שהן נסעו,[3] והיא ואמה התגוררו עם הדוד שלה בצ'לסי, לונדון. לאחר מכן היא חזרה לקנדה.

אליזבת פורבס, הפסקה בבית הספר, 1889

בשנים 1877–1880 למדה בליגת הסטודנטים לאמנות של ניו יורק אצל ויליאם מריט צ'ייס, שהמליץ לה ללמוד במינכן. בעקבות הייעוץ, ארמסטרונג נסעה לגרמניה ולמדה אצל ג'יי פרנק קורייר ופרנק דובנק בראשית שנות השמונים.

בשנת 1882 למדה לצייר במושבת האמנים בפונט אוון שבבריטני. היא גם למדה ליתוגרפיה. מבריטני שלחה ציורים ללונדון למכירה במכון המלכותי וכל הציורים ששלחה נמכרו ביום הפתיחה של התערוכה. בשנה שלאחר מכן היא הייתה בלונדון, שם עבדה בהדפסים והצטרפה לאגודת החרטים. בקיץ 1884 למדה ליד הארלם, הולנד, אצל ויליאם מריט צ'ייס.

היא עבדה בצבעי שמן, בצבעי מים ופסטלים ויצרה תחריטים של ילדים, נופים וסצנות דייג. עבודותיה הוצגו בלונדון במכון המלכותי לציירים בצבעי מים ובאקדמיה המלכותית. כמה תחריטים שלה, שהושפעו מג'יימס אבוט מקניל וויסלר ולטר סיקרט, נאספו על ידי החונך שלה בפונט-אוון, מורטימר מנפס.[4]

קורנוול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסתיו 1885, ארמסטרונג ואמה עברו להתגורר בניולין בקורנוול. היא הקימה סטודיו שם, כשהיא חלקה את הבניין עם דייג שאחסן ותיקן רשתות בבניין. היא זכתה במדליה בתערוכה הבינלאומית בפריז בשנת 1891 ובמדליית זהב לציור שמן בתערוכה הקולומביאנית העולמית בשיקגו בשנת 1893. בין 1893 ל־1899 השתתפה בלמעלה מ-63 תערוכות בלונדון.

אחרי ניולין, ארמסטרונג התגוררה בסנט איבס, שם פגשה את הצייר סטנהופ פורבס, איתו התחתנה בשנת 1889. בנם, אלק, נולד בשנת 1893.[5] בשנת 1904 היא ובעלה התיישבו בבית חדש שעיצבו ובנו לעצמם.

אליזבת פורבס, המשיכה להיות אמנית פעילה ומצליחה לאחר הנישואין בניגוד לתפקידים החברתיים שיועדו לנשים נשואות. יתרה מזאת, בשנת 1899 היא ובעלה סטנהופ פורבס פתחו את בית הספר לאמנות בניולין. הם גם סייעו ביצירה ובהצלחה מתמשכת של גלריית האמנות החדשה בניולין.

יצירות האמנות שלה, רבות מהן ציורים של ילדים, כולל בנה אלק, הושפעו מהריאליזם הצרפתי. היא הייתה אמנית מצליחה והיה לה מוניטין לאומי. העבודות של בני הזוג היו פופולריות מכיוון שהנושאים שבהם תאמו את הקטגוריות המסורתיות של ציור הז'אנר הוויקטוריאני. הם גם הציגו את הדימוי החיובי והנוסטלגי של חיי המחוז ואת הערכים המוסריים שהקהל העירוני חפץ בהם.

אליזבת איירה ספרי ילדים וכתבה שירה, בשנים 1904–1908. בשנת 1910 בתערוכה של האגודה המלכותית הבריטית, זכתה פורבס בפרס.

בשנת 1909 היא טופלה בסרטן בצרפת ובלונדון, אבל נפטרה בשנת 1912. בהספד עליה היא כונתה "מלכת ניולין" על תרומתה למושבה לאמנות. בעלה התחתן בשנית לאחר מותה.

בשנים 19901991 הוצגו עבודותיה בתערוכת "ארבע מאות שנות אמנות נשית: המוזיאון הלאומי לנשים באמנויות". כמו כן הוצגה תערוכה של עבודותיה בגלריה ובמוזיאון בית פנלי בשנת 2000.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליזבת פורבס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Elizabeth Forbes. (ארכיון)
  2. ^ Elizabeth Adela Stanhope Forbes. (ארכיון)
  3. ^ Canadian Women Artists History Initiative : Artist Database : Artists : FORBES, Elizabeth Armstrong, cwahi.concordia.ca
  4. ^ Mortimer Luddington MENPES | Cornwall Artists Index, cornwallartists.org (באנגלית)
  5. ^ Mrs Lionel Birch, Stanhope A. Forbes, A. R. A., and Elizabeth Stanhope Forbes, A. R. W. S., Cassell, limited, 1906. (באנגלית)