לדלג לתוכן

גרנאים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגרנאים
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: גרנאים
משפחות
  • גרניים (Geraniaceae)
  • פרנקואיים (Francoaceae)
שם מדעי
Geraniales
ברכטולד ופרסל, 1820

גרנאים (שם מדעי: Geraniales) הם סדרה קטנה של צמחים דו־פסיגיים, הכוללת שתי משפחות בלבד: גרניים ופרנקואיים. המשפחה הגדולה בסדרה היא משפחת הגרניים (Geraniaceae) הכוללת 8 סוגים ו-816 מינים[1][2]. בצמחיית הבר של ישראל וסביבתה מיוצגת משפחה זו על ידי 3 סוגים ו-30 מינים: גרניון, מקור-חסידה ובהק[3]. בצמחיית הנוי והתרבות מיוצגת המשפחה על ידי מינים רבים מהסוג פלרגוניום[4]. משפחת הפרנקואיים (Francoaceae) כוללת 8 סוגים ו-36 מינים בסך הכול[5]. למשפחה זו אין נציגים בצמחיית הבר ולא בצמחיית הנוי בישראל.

לגרנאים חשיבות כלכלית מועטה. מספר מינים בסוג Pelargonium (שייך למשפחת הגרניים) משמשים להפקת שמנים אתריים לתעשיית הבשמים, וכן כצמחי נוי. בנוסף, כמה מינים ממשפחת הגרניים משמשים כצמחי נוי וכצמחי מרפא.

סדרת הגרנאים כוללת, על־פי המיון המודרני, שתי משפחות בלבד: המשפחה החשובה שבהן היא משפחת הגרניים (Geraniaceae) והמשפחה השנייה היא משפחת הפרנקואיים (Francoaceae).

לפי הסיווג המסורתי, נהגו לשייך לסדרת הגרנאים משפחות נוספות כמו חמציציים (Oxalidaceae), פשתיים (Linaceae), מלפיגיים (Malpighiaceae), ומשפחת מרבה-חלב (Polygalaceae). עם זאת, כיום החמציציים מסווגים בסדרה נפרדת לסדרת החמציצאים (Oxalidales), הפשתיים משויכים לסדרה החדשה מלפיגאים (Malpighiales), הכוללת גם את משפחת המלפיגיים, ואף משפחת מרבה-חלב הועברה לסדרת הקטניתאים (Fabales), בדומה למשפחות אחרות[6].

לפי הסיווג המסורתי, נהגו לשייך לסדרת הגרנאים משפחות נוספות כמו חמציציים (Oxalidaceae), פשתיים (Linaceae), מלפיגיים (Malpighiaceae) ומשפחת מרבה-חלב (Polygalaceae). עם זאת, כיום החמציציים מסווגים בסדרה נפרדת, סדרת החמציצאים (Oxalidales), הפשתיים משויכים לסדרה החדשה מלפיגאים (Malpighiales), הכוללת גם את משפחת המלפיגיים, ואף משפחת מרבה-חלב הועברה לסדרת הקטניתאים (Fabales), בדומה למשפחות אחרות.

משפחת פרנקואיים הורחבה מאז APG III, ונוספו אליה שתי משפחות קטנות: Vivianiaceae ו-Melianthaceae, וכן מספר שמות נרדפים כמו: Greyiaceae, Bersamaceae Ledocarpaceae, Rynchothecaceae.

מאפייני הסדרה המסורתית כוללים צמחים עשבוניים עם פרחים דו-מיניים. ברוב המשפחות, הפרחים סימטריים ("נכונים"), ובמקרים שבהם הם אינם סימטריים, הפרח אינו משוכלל, כלומר חסרים בו איברים מסוימים. האבקנים בדרך כלל מאוחים בבסיסי זיריהם ומסודרים בשניים או שלושה דורים, שכל אחד מהם כולל 5 אבקנים, אך לעיתים הפרח מכיל רק דור אחד של אבקנים. השחלה עילית, ובדרך כלל מורכבת מ-5 מגורות חד-זרעיות או דו-זרעיות, כאשר השליות הן זוויתיות[6].

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Geraniaceae Juss, POWO plants of the World Online. Published on the Internet, ‏2-4-2024
  2. ^ Geraniaceae Juss, WFO: World Flora Online. Published on the Internet, ‏18-7-2023
  3. ^ גרניים, באתר צמחיית ישראל וסביבתה
  4. ^ א. פאהן, ד. הלר, מ. אבישי, מגדיר לצמחי התרבות בישראל, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998, עמ' 215-7
  5. ^ Francoaceae, POWO plants of the World Online. Published on the Internet
  6. ^ 1 2 מיכאל זהרי, כל עולם הצמחים, תל אביב: עם עובד בע"מ, 1982, עמ' 492-8

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרנאים בוויקישיתוף