דלקת מפרקים אידיופטית נעורים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דלקת מפרקים אידיופטית נעורים
Juvenile idiopathic arthritis
תחום ראומטולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
טיפול
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1007276 עריכת הנתון בוויקינתונים
סיווגים
ICD-11 FA24 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דלקת מפרקים אידיופטית נעוריםאנגלית: Juvenile idiopathic arthritis) בקיצור JIA היא שם כולל לקבוצה הטרוגנית של מחלות שהמשותף להן הוא התבטאות בדלקת מפרקים כרונית בגיל הילדות. קבוצה זו מהווה את המחלה הראומטית השכיחה בגיל הילדות, עם תפוצה של 4–14 מקרים ל-100,000 ילדים לשנה.

היא מחלה אוטואימונית עם דלקת מפרקים כרונית, אידיופתית, כלומר מחלה שאין לה סיבה ידועה או מנגנון ברור, בקרב ילדים ומבוגרים צעירים.[1][2] למחלה יש בדרך כלל מהלך כרוני ומתחלף, עם תקופות ללא סימפטומים ואחריהן התלקחויות חדשות. אף על פי שבעבר היא נקראה Juvenile Rheumatoid Arthritis (JRA), המחלה שונה מאוד מדלקת מפרקים שגרונית של מבוגרים והיא נחשבת לישות נפרדת. בטיפול במחלה משתמשים בסטרואידים, בתרופות נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs), וכן נעשה שימוש בתרופות אנטי-ראומטיות (DMARDs) ובטיפול ביולוגי ממוקד, בעיקר מעכבי TNFα -

(Tumor necrosis factor).[3][4]

תסמיני דלקת המפרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לזהות דלקת מפרקים על סמך נפיחות והגבלת תנועה של המפרק הפגוע. המחלה עלולה לגרום גם לכאבים, אך חשוב לדעת שבמקרים רבים דלקת מפרקים בילדות אינה גורמת לילדים להתלונן. ניתן להצביע על דלקת על ידי חום המפרק והצבע האדום של העור מעל המפרק.

הסיבה ל-JIA[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבה המדויקת ל-JIA עדיין לא ידועה. ישנם גורמים גנטיים, שנוכחותם הופכת את האדם לרגיש למחלה זו. מחלות אוטואימוניות יכולות להראות הצטברות במשפחות מסוימות. עם זאת, יש לומר כי המחלה אינה תורשתית. אצל אנשים רגישים גנטית, המחלה מתפתחת במקרה של שילוב השפעות סביבתיות רבות (כתוצאה מהשפעה משולבת של גנים וסביבה). השפעות סביבתיות אלו לרוב אינן ניתנות לזיהוי במקרה של חולים בודדים. המדע עדיין לא יודע את הגורם המדויק למחלה.

הסכנות וההשלכות של JIA[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם לא מטפלים בדלקת מפרקים כרונית, הדלקת עלולה לפגוע באופן קבוע במפרקים. המטופל מנסה להפחית את תלונותיו על ידי אימוץ תנוחה משככת כאבים (חיפוש אחר התנוחה הפחות כואבת), אשר בטווח הארוך גורמת לפגיעה בשרירים סביב המפרק. כתוצאה מפגיעה במפרק ובשרירים תפקוד המפרק פוחת, ותנועת הילד נפגעת.

תת-סוגים של JIA[עריכת קוד מקור | עריכה]

Oligoarticular arthritis[עריכת קוד מקור | עריכה]

פחות מ-5 מפרקים מושפעים מהמחלה.

Polyarticular arthritis[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחלה פוגעת ב-5 מפרקים או יותר.

JIA מערכתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לדלקת מפרקים, ניתן להבחין גם, במה שנקרא, תסמינים מערכתיים, כלומר: חום, פריחה בעור בצבע סלמון (כתום-אדום), דלקת של בלוטות הלימפה, נפיחות של הכבד והטחול, דלקת של הממברנות הסרוזיות (דלקת של הצדר, הצפק, קרום הלב).

דלקת מפרקים הקשורה לפסוריאזיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דלקת מפרקים קשורה לפסוריאזיס.

דלקת מפרקים הקשורה לאנתזיטיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לדלקת מפרקים, מתפתחת דלקת של הגידים בנקודה שבה השרירים מתחברים לעצמות.

כללית, אנתזיטיס מופיעה בעת דלקת באנטזיס וסביב לו. כשדלקת מפרקים כמו דלקת מפרקים פסוריאטית מתפרצת באזור, דלקת האנתזיטיס גורמת לכאבי שרירי-שלד או מגבילה את יכולת התנועה של האזורים הנגועים. אנתזיטיס משפיעה בעיקר על האזורים העיקריים – המקומות שבהם מצוים גידים.

ערכים קשורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה אנשים מפורסמים עם מצב מחלה זו הם:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Borchers AT, Selmi C, Cheema G, Keen CL, Shoenfeld Y, Gershwin ME. (2006). "Juvenile idiopathic arthritis". Autoimmun Rev. (באנגלית). 5 (4): 279-98. doi:10.1016/j.autrev.2005.09.011. PMID 16697970.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Espinosa M, Gottlieb BS. (2012). "Juvenile idiopathic arthritis". Pediatr Rev. (באנגלית). 33 (7): 303-13. doi:10.1542/pir.33-7-303. PMID 22753788.
  3. ^ Gartlehner G, Hansen RA, Jonas BL, Thieda P, Lohr KN. (2008). "Biologics for the treatment of juvenile idiopathic arthritis: a systematic review and critical analysis of the evidence". Clin Rheumatol. (באנגלית). 27 (1): 67-76. doi:10.1007/s10067-007-0654-6. PMID 17570009.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  4. ^ Stoll ML, Cron RQ. (2014). "Treatment of juvenile idiopathic arthritis: a revolution in care". Pediatr Rheumatol Online J. (באנגלית). 12: 13. doi:10.1186/1546-0096-12-13. PMID 24782683.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.