חרפה (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חרפה
Disgrace
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת ג'ון מקסוול קוטזי
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה עם עובד
תאריך הוצאה 2000
מספר עמודים 265
הוצאה בעברית
תרגום כן
פרסים
פרס בוקר (1999) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-2-02-038755-2
הספרייה הלאומית 002264735
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חרפה (Disgrace) הוא רומן שנכתב על יד הסופר הדרום אפריקאי ג'ון מקסוול קוטזי ופורסם בשנת 1999. הספר זכה בפרס מאן בוקר, ו-4 שנים לאחר פרסומו זכה מחברו בפרס נובל לספרות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד לורי הוא פרופסור דרום אפריקאי לאנגלית שמאבד את הכל: את המוניטין שלו, העבודה שלו, השקט הנפשי שלו, חלומותיו על הצלחה אמנותית, ולבסוף גם את היכולת שלו להגן על בתו. הוא גרוש פעמיים, ומרוצה מעבודתו כמרצה לתקשורת. בנוסף הוא מלמד כיתה אחת ספרות רומנטית באוניברסיטה טכנית בקייפטאון. התקופה היא לאחר האפרטהייד בדרום אפריקה. ה"חרפה" שלו מגיעה כאשר הוא כמעט בכוח מפתה את אחת מהתלמידות שלו, בחורה בשם מלאני אייזקס. פרשה זו מתגלה לאחר מכן להנהלת בית הספר. ועדה של בית הספר מתכנסת כדי לשפוט את מעשיו. לורי מודה מייד באשמתו, ומסרב להתנצל בצורה שתשאיר אותו בעבודתו. בשל כך הוא נאלץ להתפטר מתפקידו.

הוא עוזב את ביתו בעיר, ומוצא מחסה בחווה של בתו בכף המזרחי. במשך זמן, ההשפעה של הבת שלוותה בקצב הטבעי של החווה מבטיחים ללורי חיים שקטים בהרמוניה של חיי הכפר. אבל מאזן הכוחות במדינה משתנה. זמן קצר לאחר שהוא חש בנוח בחיי כפר, הוא נאלץ להשלים עם תוצאותיה של התקפה אלימה בחווה. הבת שלו נאנסת, והוא עצמו מותקף באלימות, ונפצע. מעתה הוא חושש לחיי בתו ולעתידה במקום הזה. ניסיונותיו לשכנע אותה לעזוב את החווה ואולי גם את המדינה לא נושאים פרי. הוא חוזר לביתו בקייפטאון, אך גם שם אינו מוצא מנוחה. הוא חוזר לבתו בחווה, אך מגלה שחייה עומדים להשתנות ולא בכיוון שהוא חלם עליו. הרומן נוגע גם לאינטראקציה של לורי עם כמה דמויות אחרות. בו (Bev) – עוסקת בריפוי וגם בהמתה של חיות בית, ובמידה מסוימת נקשרת ללורי. האיכר השחור פטרוס, העובד לשעבר של לוסי, שמקבל בעלות על חלק מהחווה, ומעורבותו בהתקפה על ביתה אינה ברורה דיה.

הרומן עובד לסרט אוסטרלי בשנת 2007.

תורגם לעברית בידי סמדר מילוא, ופורסם בעברית בידי הוצאת עם עובד בשנת 2000.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חרפה, באתר OCLC (באנגלית)