מבצע מנהטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע מנהטן
מידע כללי
מאת דנה אלעזר-הלוי
איורים ליאור גל
שפת המקור עברית
סוגה מתח וריגול
מקום התרחשות תל אביב וניו-יורק
הוצאה
הוצאה אחוזת בית/ידיעות ספרים
תאריך הוצאה 2015
מספר עמודים 318
פרסים
מצעד הספרים, 2016/17
סדרה
סדרת ספרים שליחות חשאית
הספר הבא מבצע ברלין
מספר ספרים 7

מבצע מנהטן הוא הספר הראשון בסדרת המתח והריגול ״שליחות חשאית״ שכתבה דנה אלעזר-הלוי. ספר זה הוא הספר הראשון שכתבה. את הספר אייר ליאור גל. הספר יצא לאור בהוצאה ראשונה בשנת 2015 בהוצאת ״ידיעות ספרים״ ו״אחוזת בית״. מאז יצאו לאור 6 ספרים נוספים כאשר הספר האחרון בסדרה הוא ״מבצע תל אביב״. הספר מתאר את מעשיהם של שלושה ילדים שגויסו למוסד ונשלחו למשימה מטעמו. הספר נבחר למצעד הספרים של שנת 2016/2017. בכריכת הספר מצוירים אמצעי ריגול.[1]

על המחברת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דנה אלעזר-הלוי

דנה אלעזר הלוי עבדה כמתרגמת ועורכת ספרים בחברות הוצאה לאור רבות, ובשנת 2015 הפכה גם לסופרת עם ספרה הראשון ״מבצע מנהטן״. אלעזר-הלוי נולדה וגדלה בתל אביב. גרה בתל אביב יחד עם בעלה ושני ילדיה.

כתבה את הספר והסדרה לאור העובדה שהמוסד תמיד עניין אותה. זאת משום ששני הוריה עבדו במוסד בצעירותה. בצבא שירתה ביחידה המובחרת 8200.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר פותח בתיאור של שגרת חייהם של שלושה נערים בחופש הגדול של כיתה ח׳. הראשון הוא גיא, גאון מחשבים שמגיע ממשפחה אמידה; השנייה היא נועם, נערה מהירת מחשבה, יתומה מאב ונמוכה שבאה ממשפחה דלת אמצעים; והשלישי הוא רועי, נער גבוה במיוחד שמתאמן בכדורסל ובקראטה מאז שהיה קטן. שלושת הילדים גרים בעיר תל אביב, עד שיום אחד שגרת חייהם מופרת כאשר מגיע אליהם אדם בשם חנן שומרוני, המגייס אותם למשלחת לאו״ם יחד עם ילדים נוספים. אולם, בזמן ששאר הילדים מתכוננים למשלחת, חנן מספר להם ששלושתם, גיא, רועי ונועם נבחרו למשימה מטעם המוסד ועליהם להתכונן אליה. המשימה היא לגנוב קבצים ממחשב של טרוריסט מבוקש על ידי המוסד. שלושת הילדים מתרגשים מאוד. חנן מתחיל להכשיר את הילדים לקראת המשימה. הם טסים למנהטן, על מנת לבצע את המשימה, אולם אז דברים מתחילים להשתבש והמשימה מסתבכת. הילדים לא מספיקים להעתיק את כל הקבצים, ונראה שלא הצליחו להוציא מידע רב מהמחשב. בנוסף, חנן נחטף ללא עקבות והילדים לא יודעים היכן הוא נמצא. הם נאלצים לגייס נער נוסף בשם אופיר לעזרתם. בזמן שהם מתכננים כיצד להציל את חנן, הם מצליחים לדלות פיסות מידע מהמחשב ולאתר את מיקומו. במקביל, כדי לקדם את השגת המשימה, הילדים מגייסים אישה מה-CIA בשם סוזן כדי לסכל פיגוע באו״ם שעליו קראו במחשב של הטרוריסט. סוזן נעזרת בקשריה ומצליחה לסכל את הפיגוע ואף לתפוס את הטרוריסט, והילדים, יחד עם אופיר, מצליחים במשימתם להציל את חנן. כל העניין נשמר בסוד ואיש לא יודע מאום מלבד אנשי הביון והילדים. לאחר הצלחת המשימה, הילדים חוזרים לשגרת חייהם וחנן לעבודתו כסוכן מוסד.[1]

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גיא: גאון מחשבים, ילד יחיד שבא ממשפחה אמידה. במהלך הסיפור הוא לומד להכיר את נועם ומשכלל את יכולותיו במחשבים. חברו הטוב ביותר הוא רועי.
  • רועי: ספורטאי מצטיין וסגן אלוף הארץ בקראטה. רועי הוא הילד הכי גבוה וחזק בשכבה, אך הוא לא מנצל את הכוח שלו כדי להציק לאחרים, אלא כדי לעזור להם. הוא אופטימי באופיו.
  • נועם: ילדה נמוכה וקטנה שאוהבת ללבוש שחור ומתוארת בתור "הפריקית" של השכבה. באה ממשפחה ענייה. אביה מת ואמה עובדת רוב הזמן, כך שהיא נאלצת לשמור לבדה על אחיה הקטן יואב. טובה בריצה ובהרכבת מטוסים. נועם משתנה במהלך הסיפור מילדה מסוגרת שלובשת שחור, לילדה שמחה וצבעונית.
  • חנן: עובד במוסד. גרוש ואב לשני ילדים . גייס את שלושת הילדים למשימה מאחורי גבם של הממונים עליו. יצר את הצוות של נועם, רועי וגיא. על אף שהוא מחויב להצלחת המשימה, הוא משתדל לשמור על הצוות ולא לאפשר להם לצאת לחלקים מהמשימה בלעדיו.[1]

ביקורות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי כל הביקורות, הספר נחשב מצוין וכתוב טוב. לפי ביקורות אלו, הספר מותח, כתוב טוב ומתאים לקהל היעד. זאת ועוד, הספר מעורר את הרצון להמשיך לקרוא ולא מניח לקורא לעזוב אותו. אחת הביקורות אף מציינת כי זהו ספר המתח הטוב ביותר שנכתב מאז חסמב״ה. עם זאת, מצוין גם כי הבעיות איתן מתמודדות הדמויות לא מקוריות לעיתים. לסיכום, הביקורות מחשיבות את הספר כמעניין ומרתק.[2][3][4][5]

הספר זכה להשתתף במצעד הספרים של משרד החינוך 2016/17.

ציטוט נבחר מהספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

״אבל נועם עצמה? לה אף אחד לא יאמין. מי יסכים לתת יד לנערה עם פירסינג באף ובגדים שחורים ולעזור לה לעבור לעבור כביש? מי ייתן לה להוציא תפריט ממסעדה? ועכשיו היא הייתה תקועה עם המרפסת הזאת.״

ציטוט זה מתאר את תקופת האימונים שלפני המשימה. נועם עצמה נמצאת בסערת רגשות ומחשבות, ושמה לב שמשימות רבות קשות לה יותר בשל הפירסינג באף והבגדים השחורים שמזוהים איתה כל-כך, ואילו לגיא ורועי שנראים תמימים כל כך הכל יותר פשוט. המשימות שמצוינות בציטוט הן חלק מההכשרה של הילדים כדי להצליח במשימה.[1]

ספרי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

2. מבצע ברלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

נועם, גיא ורועי עולים לכיתה ט' ומנסים להתרגל חזרה לשגרה, אחרי אירועי הקיץ הקודם, אבל במהרה הם חוזרים לענייניים כשמדווחים בחדשות על ארגון נאו-נאצי בגרמניה, לחבורה מצטרפת ילדה חדשה מגרמניה שעוזרת להם בחקירה והם יוצאים יחד למבצע חדש לבדם במטרה ללכוד את מנהיג הארגון הנאו-נאצי שנעלם.

3. מבצע קהיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הילדים חזרו מברלין ושמחים לחזור לחייהם הרגילים, אך חנן זקוק להם שוב והפעם בקהיר, שם קם ארגון חדש שמאיים על שלום העולם. הילדים מתלהבים, אבל במהרה מגלים שאופיר מצטרף לחבורה שלהם והעניינים משתבשים במהרה. בנוסף, נוצרים מתחים בצוות שמעמידים את המבצע בסכנה.

4. מבצע טורונטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הילדים רוצים ליהנות מחופשת הפסח, אך פרשת חטיפה שמסעירה את המדינה גורמת לחנן לגייס אותם למשימה נוספת. העלילה מתפתחת כאשר גיא מוצא את החטופים בטורונטו, והצוות נשלח לפעול ביחד להצלת החטופים.

5. מבצע טוקיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדה חדשה בשם דריה מצטרפת לצוות. ביחד 4 הילדים צריכים לשחרר את כל מנהיגי העולם החשובים, משום שהם מוחזקים כבני ערובה על ידי הטרוריסטים במלון בטוקיו.

6. מבצע לונדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההורים של הילדים מתחילים לחשוד, ובשל כך חנן מחליט להפסיק את הפעילות של הצוות. הילדים יוצאים למשימה אחרונה בלונדון.

7. מבצע תל אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הילדים להוטים לחזור לפעילות מבצעית, אך יודעים כי חנן לא יגייס אותם עוד. בשל כך, הם מחפשים משימות בקרב משפחתם, ומוצאים אחת. עד מהרה המבצע הפשוט שתכננו מסתבך. הילדים מחליטים לשלב את חנן ומגלים כי הם נמצאים מול משימה מסוכנת ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 דנה אלעזר-הלוי, שליחות חשאית - מבצע מנהטן, אחוזת בית.ידיעות ספרים, 2015
  2. ^ מבצע מנהטן - דנה אלעזר הלוי, באתר נוריתה, ‏2015
  3. ^ רעות אסתר פנקוס, מבצע מנהטן - סקירה, באתר פרלמנט הספרים, ‏2020
  4. ^ רוני ויס, משימה חשאית 1 מבצע מנהטן - סקירה, באתר פרלמנט הספרים, ‏2019
  5. ^ "מבצע מנהטן": לוחמה בטרור באריזה צעירה, באתר ynet, 25 בנובמבר 2015