מוסללה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוסללה
המרפסת בבניין כלל, מוסללה
המרפסת בבניין כלל, מוסללה
פעילות העלאת תכנים חברתיים ואמנותיים לשיח היום הציבורי, יצירת מסגרות לפעילות ויצירה עבור הקהילה
תחום תרבות ואמנות, קהילה וחברה
שפה רשמית עברית
מדינה ישראל
משרד ראשי רחוב יפו 97, ירושלים
מטה הארגון ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות ירושלים
מייסדים גיא ברילר, מתן ישראלי, רם עוזרי, לאל קליין, יוחאי שלום חדד
חברים אלדר בוזגלו, אלה גיל, דינה יוגב, דני קינרייך, יוסי אוד, נילי פרלמוטר, נתן לנדאו, לינדה נתן, עליזה אשכנזי, רם עוזרי, שמוליק טוויג, אוריה עמית, טארק נאסר
עובדים 7
תקופת הפעילות 2009–הווה (כ־15 שנים)
muslala.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המרפסת של מוסללה
צוות מוסללה

מוסללה היא עמותה הפועלת לעשייה ולקידום בתחומי האמנות, החברה והקהילה בירושלים.

רקע ופעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה נוסדה בשנת 2009 ומאגדת אמנים, פעילים חברתיים, תושבי מרכז העיר ירושלים.

מוסללה פועלת ברחבי העיר בתחומי אמנות, חברה וקהילה שונים כתערוכות, מסלול אמנות עירונית, סיורים, סדנת עבודה ויצירה, מרכז לימוד-תצוגה ומפגש.

הקבוצה משמשת כפלטפורמה עבור חברי הקבוצה ומאות אמנים נוספים מתחומי עשייה שונים לפעול וליצור במרכז העיר, בקווי התפר וב"שטח ההפקר" הירושלמי.

פעילות העמותה מתבצעת בדגש על יצירה של אמנות במרחב הציבורי מתוך רצון לייצר מודל חדש של פעולה אמנותית בעלת זיקה חברתית כדי להשפיע על המרחב העירוני המקומי ואף מעבר[1].

הרקע להקמת העמותה מבוסס על הרצון לעודד קיום דיאלוג בתחום היצירה האמנותית, גם בקרב קהילות מקומיות שלא נחשפות על בסיס קבוע ליצירה אמנותית. תקציב העמותה בתמיכת משרד התרבות והספורט[2].

מטרות רשמיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטרות שהוגדרו הן העלאת תכנים חברתיים ואמנותיים לשיח היום הציבורי, יצירת מסגרות לפעילות ויצירה עבור הקהילה. הפעלה סדנה פעילה לאמנים ליצירת אמנות, קיום של חלל תצוגה לאמנות, מפגש ושיחה, קידום תכנים ועשייה בנושאי קיימות ועירוניות בריאה[3].

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם מוסללה מעיד על תחילתה של הפעילות שנבטה בשכונת מוסררה בירושלים. השם הוא חיבור המילים "מסלול" ו"מוסררה" מאחר שבסיסה של הפעילות הוא מסלול העובר במרחב הציבורי.

הוספת הגרש העליון לאות ריש ושינוי המילה "רע" הנמצאת פעמיים בשם השכונה לצליל "לה", המתקשר עם שירה, מוזיקה ואמנות יוצרת את המילה המהווה את הרעיון העומד בבסיס העשייה: עריכת שינויים קטנים במציאות באמצעים אמנותיים, שמובילים לשינוי בתמונה הכללית.

מרכזי פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למוסללה שני מרכזי פעילות: המרפסת של מוסללה והסדנא של מוסללה (נגרייה קהילתית).

המרפסת של מוסללה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרפסת הוקמה בחלל הענק של מרכז כלל שנבנה בשנות ה-70 על חורבות בית הספר "תורה ומלאכה". בניין כלל במקור אמור היה להיות מרכז כלכלי של ירושלים המערבית – "בניין שהוא עיר" המכיל את כל צורכי האדם. מרכז הקניות והמגדל היו החלק הראשון בבנייה מאסיבית שתוכננה אך נפסקה לאור תכנון כושל וביקורת ציבורית. מאז שנת 2014 פועלת בבניין קבוצת מוסללה בשיתוף עם בעלי העסקים ועם חברת מיקדן.

חלק מהמטרות של העמותה היא שימור זכרו של בית הספר "תורה ומלאכה", המוסד לאומנות ולאמנות הראשון בארץ ישראל המודרנית שקם במקום בשנת 1882 והכשיר דור של יוצרים. עד תחילת שנות השבעים היה במקום מבנה אבן מרובע ונמוך שהיה שייך לחברת אליאנס, ובו פעל בית הספר שהיה מוסד חינוכי לבנים ברוח התנועה היהודית־צרפתית. בית הספר נועד במקור לבני העדה הספרדית בירושלים, אך בפועל למדו בו גם נוצרים ומוסלמים[4].

מתחם המרפסת הוקם בשיתוף עם חברת הניהול והאחזקה "מיקדן" ובשיתוף עם בעלי העסקים בבניין. עיקר פעילותה של קבוצת מוסללה היא במרפסת הממוקמת על הגג של בניין כלל, מרחב שמחבר בין אמנות. המרפסת נפתחה לראשונה לציבור בסוף מאי 2016. מתחם המרפסת מורכב מחלק מקורה ומחלק פתוח תחת כיפת השמיים המתפרס על פני גג הבניין. ליבה של המרפסת הוא שטח רב שימושי המיועד לפנאי, מפגשים ואירועים ולצידו הוקמו מספר מרכזי תוכן אותם מובילים חברי קהילת מוסללה, כאשר כל אחד מהמרכזים מציע מגוון קורסים, סדנאות והרצאות.

הסדנה של מוסללה: נגרייה קהילתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדנה הוקמה בשנת 2009. הפרויקט התחיל את דרכו במקלט 751 בשכונת מוסררה, ומשגדל עבר למשכנו הנוכחי במרכז ביתא לאמנות.

הסדנה פועלת במתכונת של עסק חברתי: מטרת הכספים שמושקעים במקום היא להשקיע בחזרה בפעילות העמותה התומכת בקהילה, בין היתר: רכישה והשקעה בכלים, חומרי גלם וציוד מסוגים שונים, וקיום של ואירועים פתוחים לקהילת חובבי העץ.

בסדנה מתקיימות פעילויות שונות, כמו קורסים בנגרות, רפדות גילוף וחריטה, מפגשים מעשיים חד פעמיים וסדנאות אמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוסללה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]