שרשורים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
עריכה והסרת {{עריכה}}
זוטות
שורה 7: שורה 7:
|שם מדעי=Cestoda
|שם מדעי=Cestoda
}}
}}
'''שרשורים''' ([[שם מדעי]]: '''Cestoda''') היא [[מחלקה (טקסונומיה)|מחלקה]] של [[תולעים שטוחות]] [[פרזיט]]יות השוכנות ב[[מערכת עיכול|מערכות העיכול]] של [[בעלי חיים]] ובעיקר של [[בעלי חוליות]], ובהם ה[[אדם]].


מבנה השרשורים כולל בעיקר [[מערכת רבייה]], ללא [[מערכת עיכול]], [[מערכת עצבים]] או מערכת חישה. צורת התולעים במחלקה זו דומה לשרשרת, ומכאן שמה העברי. השרשור בנוי מפרקים רבים, כל הפרקים למעט הראשון הם ברי-ניתוק, ולמעשה ניתן לראות בהם כמושבה. אורכן עשוי להגיע לכדי מספר מטרים, והן יכולות לשהות מספר שנים בתוך ה[[מעיים]] של בעלי החוליות בתוכם הן גדלות. מבנה התולעים כולל [[ראש]] שמטרתו היא היצמדות - מתוך הראש יוצאים [[קרס]]ים שנתקעים בדופן המעי ומונעים את הפרשת התולעים החוצה ביחד עם הפרשות המעי. חלק נוסף במבנה התולעת הוא פרוגלוטידים, דמויי שקים שמכילים בתוכם אלפי [[ביצית|ביציות]] ו[[תא זרע|תאי זרע]]. יחידות אלו נוצרות באזור הקדמי של התולעת והן הולכות ומבשילות. היחידות הבשלות, המכילות ביציות מופרות, מתנתקות מקרסיהן ומופרשות ב[[צואה]] ועשויות להיות מועברות לבעלי חוליות אחרים, מהם גדלים שרשורים חדשים.
'''שרשורים''' ([[שם מדעי]]: '''Cestoda''') היא [[מחלקה (טקסונומיה)|מחלקה]] של [[תולעים שטוחות]] [[פרזיט]]יות השוכנות ב[[מערכת עיכול|מערכות העיכול]] של [[בעלי חוליות]], ובהם ה[[אדם]].


בכמויות גדולות עלולות התולעים להוות קושי באדם, משום שהן צורכות חלק ממזונו, ובפרט חלק מה[[ויטמין|וויטמינים]] ומ[[אבות המזון]] שהוא אוכל.
מבנה השרשורים כולל בעיקר [[מערכת רבייה]], ללא [[מערכת עיכול]] או [[מערכת עצבים]]. צורת התולעים במחלקה זו דומה לשרשרת, ומכאן שמה העברי. אורכן עשוי להגיע לכדי מספר מטרים, והן יכולות לשהות מספר שנים בתוך ה[[מעיים]] של בעלי החוליות בתוכם הן גדלות. מבנה התולעים כולל [[ראש]] שמטרתו היא היצמדות - מתוך הראש יוצאים [[קרס]]ים שנתקעים בדופן המעי ומונעים את הפרשת התולעים החוצה ביחד עם הפרשות המעי. חלק נוסף במבנה התולעת הוא פרוגלוטידים - מעין שקים שמכילים בתוכם אלפי [[ביצית|ביציות]] ו[[תא זרע|תאי זרע]]. יחידות אלו נוצרות באזור הקדמי של התולעת והן הולכות ומבשילות. היחידות הבשלות, המכילות ביציות מופרות, מופרשות ב[[צואה]] ועשויות להיות מועברות לבעלי חוליות אחרים, שם גדלים שרשורים חדשים.

כאשר תולעים אלו נמצאות ב[[גוף האדם]] בכמות סבירה{{דרושה הבהרה}} הן לא גורמות לבעיה, אך כאשר הן נמצאות בכמויות גדולות הן עלולות להוות קושי, בעיקר מכיוון שהן צורכות חלק מה[[ויטמין|וויטמינים]] ו[[אבות המזון]] שאוכל האדם, וגורמות להרזייה.


[[קטגוריה:תולעים]]
[[קטגוריה:תולעים]]

גרסה מ־23:02, 14 בדצמבר 2011

קריאת טבלת מיוןשרשורים
שרשורים מהמין Gigantolina elongata בתוך גופו של הצב Chelodina longicollis
שרשורים מהמין Gigantolina elongata בתוך גופו של הצב Chelodina longicollis
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: תולעים שטוחות
מחלקה: שרשורים
שם מדעי
Cestoda
רודולפי, 1808

שרשורים (שם מדעי: Cestoda) היא מחלקה של תולעים שטוחות פרזיטיות השוכנות במערכות העיכול של בעלי חיים ובעיקר של בעלי חוליות, ובהם האדם.

מבנה השרשורים כולל בעיקר מערכת רבייה, ללא מערכת עיכול, מערכת עצבים או מערכת חישה. צורת התולעים במחלקה זו דומה לשרשרת, ומכאן שמה העברי. השרשור בנוי מפרקים רבים, כל הפרקים למעט הראשון הם ברי-ניתוק, ולמעשה ניתן לראות בהם כמושבה. אורכן עשוי להגיע לכדי מספר מטרים, והן יכולות לשהות מספר שנים בתוך המעיים של בעלי החוליות בתוכם הן גדלות. מבנה התולעים כולל ראש שמטרתו היא היצמדות - מתוך הראש יוצאים קרסים שנתקעים בדופן המעי ומונעים את הפרשת התולעים החוצה ביחד עם הפרשות המעי. חלק נוסף במבנה התולעת הוא פרוגלוטידים, דמויי שקים שמכילים בתוכם אלפי ביציות ותאי זרע. יחידות אלו נוצרות באזור הקדמי של התולעת והן הולכות ומבשילות. היחידות הבשלות, המכילות ביציות מופרות, מתנתקות מקרסיהן ומופרשות בצואה ועשויות להיות מועברות לבעלי חוליות אחרים, מהם גדלים שרשורים חדשים.

בכמויות גדולות עלולות התולעים להוות קושי באדם, משום שהן צורכות חלק ממזונו, ובפרט חלק מהוויטמינים ומאבות המזון שהוא אוכל.