בלוטת האצטרובל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ZéroBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: sr:Epifiza
Makecat-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט מוסיף: eo:Pineala glando
שורה 28: שורה 28:
[[dv:ޕިނިއަލް ގްލޭންޑް]]
[[dv:ޕިނިއަލް ގްލޭންޑް]]
[[el:Επίφυση]]
[[el:Επίφυση]]
[[eo:Pineala glando]]
[[es:Glándula pineal]]
[[es:Glándula pineal]]
[[et:Käbikeha]]
[[et:Käbikeha]]

גרסה מ־20:53, 31 בינואר 2013

בלוטת האצטרובל (pineal gland) היא בלוטה אנדוקרינית קטנה המצויה בגובה העיניים באמצע המוח בצידו האחורי בין שתי ההמיספרות, ותפקידה העיקרי לתווך בין גירויים עצביים להפרשה הורמונאלית, לווסת את השעון הביולוגי אצל בעלי חיים ובנוסף, ייצור ההורמון מלטונין שיש לו חשיבות רבה בתהליכי ההזדקנות, חוסנה של מערכת החיסון, גדילת ילדים ועוד. ככל הנראה בגלל המחזור החודשי, יש אצל נשים בלוטת אצטרובל גדולה יותר מאשר אצל גברים. בלוטת האצטרובל מאבדת מגודלה ככל שמתבגר ומזדקן האדם, עד שבגיל 70 גודלה רק כ- 10% מגודלה המרבי.

בעבר לא הובנו תהליכים ביולוגיים רבים, ובהם לא הובנו גם תפקידיה של בלוטת האצטרובל שנחשבה לבלוטה מנוונת שהיה לה תפקיד רק אצל בני האדם הקדמונים. לכן, עד שהומצאה שיטת הטומוגרפיה הממוחשבת (CT) לסריקת המוח, התייחסו לבלוטת האצטרובל רק כאל סמן לקו האמצע של המוח בעת ביצוע צילומי רנטגן.

בלוטת האיצטרובל בפילוסופיה

לבלוטת האיצטרובל נודע תפקיד חשוב לדעת הפילוסופיה המודרנית כאשר הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט ניסה להשתמש בה כדי לפתור את הבעיה הפסיכופיזית. דקארט טען שהבלוטה (או חלקים בתוכה) נעה בלי להפר את חוק שימור התנע וכך מתאפשרת השפעה של הנפש על הגוף בלא להפר את חוקי הטבע. הסבר זה הוכח כלא נכון כאשר גילה לייבניץ את חוק שימור הווקטורים כלומר שהתנע נשאר קבוע גם בכל כיוון בנפרד.

ראו גם

ערך זה הוא קצרמר בנושא אנטומיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.