סקאם (סדרת טלוויזיה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
רווח בין המילים
תגיות: עריכה חזותית עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
Gertiu32 (שיחה | תרומות)
שורה 93: שורה 93:


[[קטגוריה:ציטוט מקור בשפה זרה (נורווגית)]]
[[קטגוריה:ציטוט מקור בשפה זרה (נורווגית)]]
[[קטגוריה:סדרות טלוויזיה נורווגיות]]

גרסה מ־08:50, 1 בדצמבר 2019

סקאםנורווגית: SKAM) היא סדרת דרמה נורווגית שמשודרת ברשת האינטרנט. הסדרה עוסקת בחיי היומיום של נערים ונערות בבית הספר התיכון הרטויג ניסן, במערב אוסלו. הסדרה הופקה על ידי רשת NRK P3 שהיא חלק מהרשת הציבורית NRK.

סקאם מתרכזת בדמות מרכזית אחת בכל עונה. במהלך השידור כל קליפ, שיחה, או פוסט ברשת חברתית מתפרסם בזמן אמת באתר של NRK. כל עונה מתרכזת בנושאים שונים שנעים בטווח של קשיים במערכות יחסים, זהות, הפרעות אכילה, הומוסקסואליות, מחלות נפש, דת ואהבה נכזבת.

נתוני צפייה וביקורת

למרות שלא נעשה פרסום לפני השידור הראשון בשנת 2015, סקאם שברה שיאי צפיות רבים. הפרק הראשון שלה הוא בין הפרקים הכי נצפים בהיסטוריה של NRK, ובאמצע העונה השנייה הסדרה הייתה אחראית לחצי מהכניסות לאתר של הרשת. בעונה השלישית הסדרה שברה את כל שיאי הצפייה בנורווגיה, ושיאי צפייה נוספים במדינות השכנות לה דנמרק ושוודיה, והיא בנתה לעצמה קהל מעריצים בינלאומי הפעיל ברשת החברתית, ומתרגם את הפרקים לשפות שונות. הסדרה עלתה לכותרות בעקבות הפופולריות שלה ברחבי העולם, והשחקנים בה התפרסמו גם מחוץ לנורווגיה עצמה. תפוצתה העולמית לא הייתה צפויה והובילה לדרישה מצד תעשיית המוזיקה לחסום את הצפייה באתר של NRK ולאפשר הקרנה של הקליפים רק בתוך נורווגיה לאור בעיות בזכויות יוצרים. הסדרה הסתיימה אחרי העונה הרביעית שלה בשנת 2017, לפי דיווחים, בעקבות לחץ בהפקה.

סקאם זכתה לתשבחות המבקרים ולחשיפה רחבה בעקבות הדרך בה הציגה פגיעה מינית בעונה השנייה והומוסקסואליות בעונה השלישית. היא גם זכתה לתשבחות בעקבות התרומה שלה לקידום השפה והתרבות הנורווגית ברחבי העולם, וכמו כן בעקבות פורמט ההפצה הייחודי שלה שכולל פרסום בזמן אמת, מעורבות גבוהה מצד הצופים והפצה המבוססת על קטעים קצרים, במקום שידור בלוח שידורים בטלוויזיה. הסדרה זכתה במספר פרסים בנורווגיה תוך כדי ההרצה שלה, בגלל העלילה הדרמטית, דרך הסיפור החדשנית, כתיבת התסריט, הבימוי והופעותיהם של השחקנים. ההצלחה של הסדרה הובילה לגרסה אמריקאית בהובלת ג'ולי אנדם (יוצרת הגרסה הנורווגית המקורית), ובנוסף גם לגרסאות אירופאיות שונות בצרפת, איטליה, גרמניה, הולנד, ספרד ובלגיה, להוצאה ארבעה ספרים שכוללים את התסריטים המקוריים ולפרסום סרטוני 'פספוסים' לכל עונה.

בית הספר הרטוויג ניסן

בית הספר הרטוויג ניסן ברובע פרוגנר באוסלו

הסדרה מתמקדת בחיי היום יום של בני נוער בבית הספר הרטוויג ניסן (Hartvig Nissen skole), גימנסיה יוקרתית (בית ספר תיכון), שממוקם ברובע פרוגנר שבמערב אוסלו.[1] בית הספר מוכר בשם 'ניסן'. במקור שמו היה בית הספר לנערות של ניסן, והוא הוקם במקור על ידי הארטוויג ניסן בשנת 1849, בתור בית ספר פרטי לבנות, היה בבעלות מנהל בית הספר, ושימש את האוכלוסייה הבורגנית הגבוהה. זוהי הגימנסיה השנייה העתיקה ביותר באוסלו והיא נחשבת לאחת היוקרתיות ביותר במדינה. בין בוגריה נמנים אנשים מפורסמים רבים ושני בני משפחת המלוכה הנורווגית. בית הספר היה מוסד הלימודים הגבוה הראשון בנורווגיה אשר אפשר לנשים ללמוד בו.[2]

פורמט שידור

בתחילת כל שבוע קליפ, שיחה, או פרסום ברשת החברתית עולה לאתר של סקאם. תוכן חדש מתפרסם על בסיס יומיומי, והוא משולב בפרקים המלאים שמשודרים בימי שישי. הדמות המרכזית מתחלפת מעונה לעונה, ולדמויות יש פרופילים ברשתות חברתיות שמאפשרים לצופים לעקוב אחרי הפעילות שלהן, ובנוסף הסדרה מאפשרת לציבור להשפיע על אורך הפרקים. מאז שידורה, נעשה שימוש בפורמט זה בסדרות נוספות של NRK P3, כמו בלאנק (Blank) ולובלג (Lovleg).

דמויות

להלן הדמויות שהופיעו בסקאם:[3]

דמות שחקן מבצע
אווה קויג מוהן ליסה טייגה
נורה אמיליה סאטרה יוספינה פרידה פטרסן
איסק ולטרסן טארייאי סנדויק מו
סאנה באקוש אימאן מסקיני
יונאס נוח וסקואז מרלון לנגלנד
וילדה הלרוד לין אולריקה פאלץ'
כרסטינה (כריס) ברג אינה סבניגדל
כריסטופר (פנטרטור כרטיס) שיסטאד הרמן טומראס
אינגריד תי'אס גאופסת' ססיליה מרטינסן
שרה נורשטילין כריסטינה אודגראד
מגנוס פוסבאקן דויד אלכסנדר שוהולט
וויליאם מגנוסון תומאס הייז
אסקילד טרייגבסון קארל מרטין אגסבו
לין לארסן הנסן רחל אופסטי נשה
אבן בק נייסם הנריק הולם
מהדי דיסי סשה קלבר ניליגירה
אמה וו. לארצן רובי דגנאל
מיקאל אוברלי בוקהאל יוסף היאלדה אלמופטי
יוסף אכאר סנגיז אל
אלאיאס באקוש סימו מוחמד אלחבאבי
אדם מליק אדם עזרי
מוטאסים טאטווטי מוטאסים בילאה

הערות שוליים

  1. ^ Gjellan, Marit (15 ביוני 2016). "Dobbelt så mange vil gå på "Skam"-skolen". NRK (בנורווגית). נבדק ב-24 ביוני 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Maja Lise Rønneberg Rygg: Hartvig Nissens skole 150 år: 1849–1999, Oslo 1999
  3. ^ "Profiler". NRK P3 (בנורווגית). NRK. נבדק ב-13 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)