ג'ק וג'יל (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ק וג'יל עם התווים המקובלים

ג'ק וג'ילאנגלית: Jack and Jill בחלק מהגרסאות Jack and Gill) הוא שיר ילדים אנגלי פופולרי. השיר, על המנגינות והווריאציות השונות שלו, קיבל את המספר 10266 במפתח רוד לשירי עם (Roud Folk Song Index). חרף העובדה שהגרסה המוקדמת ביותר של השיר היא מהמאה ה-18, הרי שהביטוי "ג'ק וג'יל" ביחס לילד וילדה הוא קדום מאוד בתרבות האנגלית, ואף מופיע פעמיים בכתבי שייקספיר.[1]

לשיר ישנן מספר גרסאות הכוללות מספר שונה של בתים, אולם קו העלילה זהה פחות או יותר. ילד בשם ג'ק, וילדה בשם ג'יל, אשר הם ככל הנראה אח ואחות למרות שהדבר אינו מצוין במפורש בשיר, עולים על גבעה כדי לשאוב מים מהבאר. ג'ק נופל מהגבעה ונחבל בראשו, וג'יל מתגלגלת בעקבותיו. ג'ק רץ במהירות לביתו שם אמו מטפלת בו באמצעות חומץ ונייר חום. זו הגרסה הבסיסית של השיר והמקובלת כיום, למרות שבגרסאות מסוימות ישנם בתים נוספים הממשיכים את העלילה. לדוגמה, שג'יל נכנסת בעקבות ג'ק אל הבית וצוחקת על כך, ובעקבות כך אמם מענישה אותה. יצוין כי בחיתוך העץ הראשון לשיר (משנת 1791) נראים שני ילדים ולא ילד וילדה.

השיר מתאר לכאורה אירוע סתמי ושטותי, למרות שמאוחר יותר יוחסו לו פרשנויות שונות הקושרות אותו בין היתר לאירוע מהמיתולוגיה הנורדית, לניסיון הורדת המס על נוזלים בידי צ'ארלס הראשון, מלך אנגליה אשר סוכל בידי הפרלמנט, ואף למהפכה הצרפתית (למרות שידוע כי השיר נכתב עוד לפני כן).

מלות השיר (הגרסה המקובלת)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Jack and Jill
Went up the hill
To fetch a pail of water
Jack fell down
And broke his crown,
And Jill came tumbling after

Up Jack got,
And home did trot
As fast as he could caper;
To old Dame Dob,
Who patched his nob
With vinegar and brown paper

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ק וג'יל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חלום ליל קיץ III:ii:460-2. עמל אהבה לשווא (V:ii:874–5).
ערך זה הוא קצרמר בנושא תרבות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.