מאהאווירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאהאווירה
महावीर
לידה 599 לפנה״ס?
Kundalpur, Bihar, Vajji עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 527 לפנה״ס? (בגיל 72 בערך)
Pawapuri, מאגאדה, Vajji עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה Videha עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד טירתנקרה עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית ג'ייניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאהאווירה (Mahavira) נחשב על פי דת הג'ייניזם לאחרון בשושלת של 24 "מפלסי דרך" (הטירתנקרה) שהעבירו את מאמיניהם על פני נהר גלגול הנשמות, וזכו להגיע למוקשה (שחרור). בראייה היסטורית מאהאווירה נחשב למייסד של דת הג'ייניזם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאהאווירה נולד כנסיך בשנת 599 לפנה"ס בקונדאפורה שבהודו בשם "ורדהמנה ג'נטיפוטה". מאהאווירה נולד לקאסטה של לוחמים ומנהיגים. אביו, סידהרתא, היה בן לקאסטת הלוחמים ומלך בהודו העתיקה. אימו, טרישלה, השתייכה גם היא למשפחת אצולה. הוא נחשב בן דורו של גאוטמה הבודהה, אם כי מבוגר ממנו.

לפי המסורת מאהאווירה גדל לעושר ושפע. כאשר מאהאווירה היה בסביבות גיל 30, כשנתיים לאחר מות הוריו, החליט לנטוש אורח החיים הנוח ולהפוך לנזיר נווד בתקווה להשיג הארה רוחנית ולמצוא פתרון לכאב, לצער ולסבל בעולם. במשך שתים-עשרה וחצי השנים הבאות בחייו מאהאווירה עסק במדיטציה, נמנע במיוחד מלפגוע ביצורים חיים אחרים, כולל בעלי חיים, ציפורים וצמחים. לפי המסורת הוא צם במשך תקופות ארוכות במיוחד. בסופו של התהליך הייתה למאהאווירה הארה רוחנית.

את שלושים השנים הבאות של חייו הקדיש מאהאווירה לנסוע ברחבי הודו ולהטיף את התובנות שצבר (הדוקטרינה של דת הג'ייניזם). מאהאווירה כונה בשם ג'יינה (כובש רוחני) כי ידע לכבוש את ייצרו.

מאהאווירה נפטר בשנת 527 לפנה"ס בפאוואפורי (אנ') בגיל 72. כיום ג'ייניסטים מציינים את יום מותו בחג הדיוואלי.

תלמידיו של מאהאווירה הקימו קהילה דתית, אולם פריצתה של הדת החדשה חלה רק כאשר מייסד שושלת מאוריה, הקיסר צ'נדרגופטה מאוריה (340 לפנה"ס-297 לפנה"ס) קיבל על עצמו את הג'ייניזם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאהאווירה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא דת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.