מוזאיקת הטבק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמוזאיקת הטבק
מיון מדעי
קבוצה: קבוצה IV
משפחה: Virgaviridae
סוג: Tobamovirus
מין: Tobacco mosaic virus
שם מדעי
Tobacco mosaic virus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נגיף מוזאיקת הטבק הוא שמו העברי של הנגיף TMV. ההשפעות של הווירוס תוארו לראשונה ב-1883 על ידי האגרונום הגרמני, אדולף מאייר. שמו ניתן לו משום שהוא גורם לעלה הטבק להיראות כמו מוזאיקה. הנגיף אלים וממית את הצמחים הנדבקים בו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1886, אדולף מאייר תיאר לראשונה את מחלת מוזאיקת הטבק שניתן להעביר בין צמחים, בדומה לזיהומים חיידקיים. בשנת 1892, דמיטרי איבנובסקי נתן את הראיות הקונקרטיות הראשונות לקיומו של גורם זיהומי שאינו חיידקי, והראה כי תמהיל נגוע מדבק גם לאחר סינון דרך מסנני צ'מברלנד הטובים ביותר. בשנת 1953 , רוזלינד פרנקלין חקרה את הווירוס בקולג' בירקבק באוניברסיטת לונדון. זמן קצר לאחר שהחלה בעבודתה על הווירוס TMV היא הגיעה, בזכות צילומים בקרני רנטגן שלא נעשו לפניה, לתוצאות שסתרו את ההנחה המקובלת באותה תקופה על החוקרים של וירוס זה, ולפיה מקלוני ה-TMV הם כולם באותו אורך (של 3000 אנגסטרם). למרות התנגדותו של הווירולוג נורמן פירי (Norman Wingate Pirie‏; 1997-1907), שנחשב למומחה העיקרי של וירוסים אלו, היא עמדה על דעתה (שהתבררה בסופו של דבר כנכונה) ופרסמה את מסקנותיה במאמר ב-Nature. בתגובה החליט פירי להפסיק לספק לה את הדגימות עבור מחקרה, אך דבר זה לא מנע ממנה להמשיך במחקריה. כיוון שבזכות מחקר ה-TMV היו לפרנקלין קשרים עם המחלקות המקבילות באוניברסיטת טיבינגן ובאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, היא המשיכה לקבל דגימות של הווירוס, בעיקר מברקלי. ב-1956 פענחה פרנקלין ביחד עם צוות החוקרים שלה את המבנה של הווירוס TMV. הם מצאו כי הווירוס בנוי מתת-יחידות חלבוניות המסודרות כמעין בורג מסביב לנקב שנמצא בליבת הווירוס, כאשר יחידות ה-RNA משוקעות בין תתי-היחידות של החלבון.

גנום[עריכת קוד מקור | עריכה]

גנום TMV מורכב מ-RNA חד-גדילי (ss) בגודל 6.3-6.5 kbp. הגנום מקודד ל4 מסגרות קריאה (ORFs), שתיים מהן מייצרות חלבון בודד עקב קריאה ריבוזומלית של קודון העצירה - UAG.

תכונות פיזיקוכימיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

TMV הוא וירוס תרמי. הוא יכול לעמוד עד 50 מעלות צלזיוס .[1]

TMV בסביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

TMV הוא אחד הנגיפים היציבים ביותר ובעל טווח הישרדות רחב. כל עוד הטמפרטורה שמסביב נשארת מתחת ל-40 מעלות צלזיוס, הוירוס TMV יכול לשמור על צורתו היציבה. חממות וגנים בוטניים יהוו את התנאים הטובים ביותר להתפשטות ה-TMV, בשל צפיפות האוכלוסין הגבוהה של מארחים אפשריים והטמפרטורה הקבועה לאורך כל השנה. יכול לשרוד עד 3000 ימים לכן משתמשים בו לגדל TMV במבחנה .

עלה של צמח הטבק שנגוע במוזאיקת הטבק

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוזאיקת הטבק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    , Islam W, Qasim M, Ali N, Tayyab M, Chen S, Wang L (Jan 16, 2018)., Rec. Nat. Prod. 12:5 (2018) 403-415
ערך זה הוא קצרמר בנושא ביולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.