צ'ארלס ג'רבאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס ג'רבאס
Charles Jervas
לידה 1675?
דבלין, ממלכת אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 בנובמבר 1739 (בגיל 64 בערך)
לונדון, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארלס ג'רבאסאנגלית: Charles Jervas‏; בערך 16752 בנובמבר 1739) היה צייר פורטרטים, מתרגם ואספן אמנות אירי של תחילת המאה ה-18.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בקלונליסק, מחוז אופאלי, אירלנד בסביבות 1675, בנם של ג'ון ג'רבאס ואליזבת, בתם של קפטן ג'ון בולדווין מטירת שינרון וקורולנטי, הפקיד הגבוה של מחוז אופאלי.

ג'רבאס למד בלונדון, אנגליה כעוזר של סר גודפרי נלר בין השנים 1694 ו-1695.

לאחר מכירת סדרת עותקים קטנים של ציוריו של רפאל בשנת 1698 לד"ר ג'ורג' קלארק באוקספורד, נסע בשנה שלאחר מכן לפריז ורומא (בעודו נתמך כלכלית על ידי קלארק ואחרים). הוא נשאר שם במשך רוב העשור לפני שחזר ללונדון בשנת 1709 שם מצא הצלחה כצייר פורטרטים.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא היה צייר דיוקנאות של אנשי הרוח בעיר, ביניהם חבריו האישיים כמו ג'ונתן סוויפט והמשורר אלכסנדר פופ (שניהם בגלריית הדיוקנאות הלאומית, לונדון), צ'ארלס ג'רבאס הפך לאמן פופולרי שמופיע לעיתים קרובות ביצירותיהם של אנשי ספרות של התקופה.

ג'רבאס העביר שיעורים לציור לאלכסנדר פופ בביתו בקליבלנד קורט, סנט ג'יימס, אותם מזכיר פופ בשירו שפורסם בשנת 1717. שיר אחר של אלכסנדר פופ על הצייר ג'רבאס, שנכתב בסביבות 1715, פורסם במהדורת 1716 של תרגומו של ג'ון דריידן משנת 1695 ל"אמנות הציור" של פרסנוי.

עם המוניטין ההולך וגדל שלו, ג'רבאס הצליח להחליף את נלר כצייר הראשי בחצר המלך ג'ורג' הראשון בשנת 1723, והמשיך להתגורר בלונדון עד למותו בשנת 1739.[2]

תרגומו לרומן של סרוונטס, "דון קיחוטה", שפורסם לאחר מותו בשנת 1742 כמי שנעשה על ידי צ'ארלס "ג'רביס" - בגלל טעות של הדפסה - מכונה מאז "תרגום ג'רביס". ג'רבאס היה הראשון שכתב הקדמה לרומן כולל ניתוח ביקורתי של תרגומים קודמים של דון קישוט. הוא זכה לשבחים רבים כתרגום המדויק ביותר של הרומן עד אז, אך גם ספג ביקורת נוקבת על היותו נוקשה וחסר הומור, אף על פי כן, הוא עבר הדפסות רבות במהלך המאה ה-19.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כצייר הפורטרטים המרכזי של מלך אנגליה, ג'רבאס היה ידוע בזכות יהירותו, כפי שהוזכר במילון הביוגרפי הקיסרי: "הוא נישא לאלמנה עם 20,000 דולר; והתנשאותו העצמית הטבעית עודדה מאוד על ידי חברו האינטימי [אלכסנדר] פופ, שכתב איגרת מלאה בחנופה מטופשת."

לאחר שנאמר לנלר שג'רבאס קנה כרכרה עם ארבעה סוסים, ענה נלר: "אה, מיין גוט, אם הסוסים שלו לא יציירו יותר טוב ממנו, הוא לעולם לא יגיע לסוף המסע שלו."

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ארלס ג'רבאס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ National Gallery of Ireland, Nicola Figgis, Brendan Rooney, Irish Paintings in the National Gallery of Ireland, National Gallery of Ireland, 2001, ISBN 978-0-903162-70-8. (באנגלית)
  2. ^ Andrew W. Moore, Charlotte Crawley, Family & Friends: A Regional Survey of British Portraiture, H.M. Stationery Office, 1992, ISBN 978-0-11-701506-7. (באנגלית)