מנהיג המפלגה השמרנית (הממלכה המאוחדת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
מנהיג/ת המפלגה השמרנית
Leader of the Conservative Party
רישי סונאק מנהיג המפלגה השמרנית הבריטית הנוכחי
רישי סונאק מנהיג המפלגה השמרנית הבריטית הנוכחי
איוש נוכחי רישי סונאק
תאריך כניסה לתפקיד 24 באוקטובר 2022
דרכי מינוי בחירה ישירה
ייסוד המשרה 1834
www.conservatives.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנהיג המפלגה השמרניתאנגלית: Leader of the Conservative Party; רשמית "מנהיג המפלגה השמרנית והיוניוניסטית") היא המשרה הבכירה ביותר בשורות המפלגה השמרנית הבריטית. ראש ממשלת הממלכה המאוחדת, רישי סונאק מכהן בתפקיד זה החל מ-24 באוקטובר 2022, בעקבות ניצחונו בבחירות המקדימות לראשות המפלגה (אנ'). קודמתו, ליז טראס, התפטרה מראשות המפלגה ב-20 באוקטובר 2022, 45 יום לאחר בחירתה.

מאז הקמת המפלגה ב-1834 עד שנת 1922, לא הוענק למנהיג המפלגה השמרנית תפקיד רשמי; מנהיג המפלגה כיהן בפרלמנט ואם כיהן גם כראש ממשלה, מעמדו היה גבוה יותר. אולם לא היה תפקיד רשמי של "מנהיג השמרנים" עד לשנת 1922. החל מ-1922, מנהיג המפלגה השמרנית נבחר באופן רשמי, גם אם המפלגה נמצאה באופוזיציה. בתחילה, מנהיג המפלגה מונה על ידי חברים בכירים אחרים במפלגה. תהליך זה עבר בהדרגה דמוקרטיזציה בסוף המאה ה-20. בשנת 1965, המינוי נקבע בהצבעה של חברי המפלגה בפרלמנט, ובשנת 1998 נפתחה בפני כל חברי המפלגה אפשרות להכריע בין שני המועמדים האחרונים שנבחרו על ידי חברי הפרלמנט, כאשר המועמדים נדרשו לאסוף מאה חתימות. תחת חוקי המפלגה, חבריה יכולים להצביע להנהגת המפלגה גם אם אינם אזרחי הממלכה המאוחדת, אינם חיים בבריטניה ואין להם זכות הצבעה בבחירות הכלליות.

נכון לספטמבר 2022, שלוש ממנהיגות המפלגה היו נשים: מרגרט תאצ'ר, תרזה מיי וליז טראס, כולן כיהנו גם כראש ממשלה. רישי סונאק היה למנהיג המפלגה הראשון ממוצא דרום אסייתי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]