מסור זווית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסור זווית מסוג "גרונג" של חברת מקיטה

מסור זווית (באנגלית: Miter Saw)(מכונה גם: מסור גרונג / מסור פנדל) הוא מסור עגול שולחני המשמש לחיתוך קורות עץ, פלסטיק ולעיתים גם לאלומניום.

מסור זווית מתאפיין בציר המאפשר צידוד ועלרוד של דיסקת החיתוך בזווית של עד 45 מעלות לכל צד. שלא בשעת העבודה המנוע ודיסקת החיתוך מורחקים באמצעות קפיץ ממשטח העבודה. בשעת העבודה מתבצע הניסור על ידי לחיצה כלפי מטה של המסור אל עבר משטח העבודה והחומר המיועד לחיתוך המונח עליו.

סוגי המסור[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני הסוגים העיקריים של מסור זווית הם:

  • מסור גרונג - בו תנועת הלהב היא מעלה-מטה ולצדדים.
  • מסור פנדל - בו בנוסף לתנועה של מסור הגרונג ישנה גם אפשרות לתנועה של הלהב קדימה ואחורה.

חלקים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסור זווית מופעל באמצעות חשמל המפעיל מנוע שמסובב את דיסקת החיתוך במהירות גבוהה. בעבר המנועים הופעלו בעזרת חיבור לחשמל וכיום ישנם מנועים שמופעלים באמצעות סוללה ניידת, מה שהופך את המסור לנייד יותר.

דיסקת החיתוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסקת החיתוך משתנה בהתאם לסוג החומר הנחתך, עוביו וצורת הגימור הנדרשת. מסורי זווית מותאמים לעבודה בעץ, פלסטיק ואלומיניום כאשר צפיפות, חידוד ואורך שיני החיתוך של הדיסקה משתנות על פי החומרים השונים.

דיסקת החיתוך מכוסה בדרך כלל במכסה פלסטיק או מתכת שנועדו להגן מפני פציעות. המגנים בדרך כלל עולים אוטומטית עם הורדת דיסקת החיתוך.

מתג הפעלה ומשבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתג ההפעלה ממוקם בדרך כלל על ידית האחיזה של הכלי באופן שמאפשר אחיזה מלאה של כף היד ולחיצה במקביל על מתג ההפעלה. במסורים רבים מותקן משבת שנועד למנוע ירידה לא רצויה של המסור לעבר משטח העבודה, לחיצה על המשבת במקביל ללחיצה על מתג ההפעלה מאפשרות את הורדת המסור כלפי מטה וחיתוך החומר הרצוי.

משטח העבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משטח העבודה נמצא בתחתיתו של המסור ועליו מניחים את החומר המיועד לחיתוך. משטח החיתוך חרוץ באמצעיתו כנגד מקום ירידת להב המסור. בהרבה מסורים במשטח החיתוך תהיה כליבה קבועה שנועדה לסיוע בקיבוע העץ בכדי להשיג חיתוך ישר ככל הניתן.

רוחבו של משטח העבודה משתנה ממסור למסור בהתאם לרוחב החומר הנחתך. בחלק מהמסורים מסומנות שנתות על משטח החיתוך לציון מרחקים וזוויות המסייעים לביצוע העבודה. במסורים מתקדמים יותר ישנה לפעמים קרן לייזר שמוקרנת על המקום בו עתיד להיות החיתוך.

ישנם מסורים שניתן להטות או לסובב אותם כדי לחתוך בזווית מסוימת (בדרך כלל 45 מעלות).

פציעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פציעות ממסור זווית קורות בעת שאברי גוף נמצאים בסמוך לדיסקת החיתוך, בעיקר בשל אחיזה לא נכונה של החומר המיועד לחיתוך.

פציעות נוספות אפשריות בעקבות שבבים העפים מהחומר הנחתך או במקרה בו דחיסותו של החומר הנחתך וצורת הנחתו על משטח העבודה אינם מתאימים לסוג המסור ובמקרה כזה נוצר לחץ על דיסקת החיתוך - דבר העשוי להביא ל"קפיצה" של המסור או של החומר הנחתך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסור זווית בוויקישיתוף