חיתוך (מכניקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בגילוח נחתך שיער הפנים העשוי מחומר רך באמצעות תער חד

חיתוך הוא פעולה שמפרידה או פותחת עצם מוצק לשני חלקים או יותר, באמצעות הפעלת כוח על שטח קטן מאוד בעצם הנחתך. החיתוך הוא פעולה שמלווה את האדם עוד מהתקופה הפרהיסטורית. חיתוך משמש את האדם בייצור ועיבוד מזון, בחקלאות, בתעשייה ברפואה ועוד.

מבחינה פיזיקלית, החיתוך הוא תופעה של דחיסה וגזירה, המתרחשת רק כאשר הלחץ הכולל שנוצר על ידי כלי החיתוך חורג מחוזקו של החומר הנחתך. המשוואה הרלוונטית הפשוטה ביותר היא:

הלחץ שנוצר על ידי כלי חיתוך עומד ביחס ישר לכוח שבו הוא מופעל, וביחס הפוך לשטח המגע. מכאן שלגבי עצם נתון, ככל שהשטח קטן יותר (כלומר, ככל שמכשיר החיתוך חד יותר), יש צורך בפחות כוח כדי לחתוך. גם ככל שחוזקו של החומר הנחתך קטן יותר, נדרש פחות כוח לחיתוך.

שימושים נפוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קצבים חותכים נתחי בשר

כלי חיתוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

להבי אבן, 10,000 - 12,000 שנה לפני זמננו, צרפת

חיתוך שימש את האדם כבר בפרהיסטוריה. אמצעי החיתוך הראשון הידוע לנו הוא הלהב. להבים עשויים מאבן שסותתו על ידי האדם הקדמון נמצאו באתרים רבים. הלהבים יוצרו באמצעות התזתם מסלעים קשים (למשל צור).[1] לאורך ההיסטוריה יוצרו להבים מחומרים נוספים באמצעות עיבוד והשחזה - מתכת, עצם ועץ.

החומר הנפוץ ביותר בשימוש ללהבים הן מתכות שונות. מתכות הן חומר נוח לעיבוד, וחלקן בעלות חוזק מכני רב, ולכן מתאימות לחיתוך.

בנוסף לכלי חיתוך ידניים, האדם ייצר מכונות חיתוך מאז העת העתיקה. מסורים הופעלו באמצעות גלגל מים, ולאחר המהפכה התעשייתית הופעלו כלי חיתוך גם באמצעות קיטור ומאז ראשית המאה ה-20 גם במנועים חשמליים.

כיום קיימים אמצעי חיתוך שאינם עושים שימוש בלהבים, כגון חיתוך באמצעות לייזר או בלחץ מים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חיתוך בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עופר בר-יוסף ויוסף גרפינקל, הפרהיסטוריה של ארץ ישראל, הוצאת אריאל 2008, עמ' 48-47