מתודיוס בוסלאייב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתודיוס בוסלאייב
Мефодий Буслаев
מידע כללי
מאת דמיטרי יימץ עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פנטזיה אפית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה אקסמו עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2004 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מתודיוס בוסלאייברוסית: Мефодий Буслаев) הוא שמה של סדרת ספרי פנטזיה אפית והרפתקאות מאת דמיטרי יימץ, שהדמות הראשית היא בחור צעיר שזכה במתנה קסומה בשם מתודיוס בוסלאייב. סדרת הספרים פורסמה בשנים 20042017 בהוצאת "אקסמו" המוסקבאית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתודיוס בוסלאייב בגיל שתים עשרה וחצי מגלה שהוא אדון האופל העתידי, שקיבל כוח בזמן הלידה - שקרתה בזמן של ליקוי חמה. בהזמנה המכשפה, אוליטקה, בוסלאייב מוזמן למעון האופל במוסקבה ברחוב דמיטרובקה הגדולה, בו הוא עובר הכשרה אצל ברון סייף בשם אריי. ביום הולדתו השלוש עשרה, מתודיוס יצטרך לעבור את מבוך מקדש המרחק הנצחי ולקבל את מה שמאוחסן שם עוד מתקופת בריאת העולם. במקביל, דפנה, שומרת האור שחיה במקום שנקרא עדם, נשלחת לעולם האנושי כדי ללוות את מתודיוס וללמוד מאריי. כך מתחיל סיפורו של מתודיוס בוסלאייב. הוא יצטרך לעבור ניסויים רבים לפני שהוא יבחר סוף סוף בצד ויצא לדרך עצמאית.

הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מתודיוס בוסלאייב: חצות הקסם (אוגוסט 2004)
  2. מתודיוס בוסלאייב: מגילת הרצונות (פברואר 2005)
  3. מתודיוס בוסלאייב: סוס החושך השלישי (ספטמבר 2005)
  4. מתודיוס בוסלאייב: כרטיס להר הקירח (ינואר 2006)
  5. מתודיוס בוסלאייב: נקמתם של הוולקיריות (מרץ 2006)
  6. מתודיוס בוסלאייב: הקסם הסודי של דפרסניאק (ספטמבר 2006)
  7. מתודיוס בוסלאייב: הקרח והלהבה של טרטרוס (פברואר 2007)
  8. מתודיוס בוסלאייב: איידוס הראשון (אוגוסט 2007)
  9. מתודיוס בוסלאייב: כנפיים קלות למשמר האפל (אוקטובר 2007)
  10. מתודיוס בוסלאייב: מדרגות לעדם (מאי 2008)
  11. מתודיוס בוסלאייב: מפת הכאוס (דצמבר 2008)
  12. מתודיוס בוסלאייב: שרשרת דריאד (מרץ 2009)
  13. מתודיוס בוסלאייב: משמר הזכוכית (מאי 2009)
  14. מתודיוס בוסלאייב: ריקוד החרב (פברואר 2011)
  15. מתודיוס בוסלאייב. שער האש (נובמבר 2011)
  16. מתודיוס בוסלאייב: ספר שבע הדרכים (מרץ 2013)
  17. מתודיוס בוסלאייב: קרח האור (נובמבר 2013)
  18. מתודיוס בוסלאייב: שגיאת גריפין (פברואר 2015)
  19. מתודיוס בוסלאייב: האויב הטוב ביותר (יוני 2016)[1][2]

ביקורת וסקירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבקרים ציינו, כמו במקרה של סדרת טניה גרוטר, את הדמיון והחיקוי לספריה של ג'ואן רולינג על הארי פוטר, אם כי פחות מסדרת טניה גרוטר. המבקרים ציינו את הרצינות של הרומן, כמו גם נוכחות הומור "בוגר"[3] ומספר מחשבות ורמיזות נוצריות.[4] חלק מההערכות היו שליליות - המבקרים גינו את אופיים ואת נטייתם המסחרית של הספרים.[5] בינתיים, בקרב צעירים הספרים הללו הצליחו מאוד.[6]

העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת באותו עולם כמו ספרי טניה גרוטר. עולם זה נראה כמו העולם האמיתי, אך הוא מלא בקסמים, מכשפים, יצורים קסומים ומגוון של יצורים על טבעיים נמצאים בו בשפע. בניגוד לרמזים למחצה שעוצבו לקורא הצעיר בטניה גרוטר, שם המוקד הוא בעיקר במערכת היחסים בין מכשפים, מתודיוס בוסלאייב מכסה סוגיה גדולה בהרבה של המאבק בין אור לחושך, ומדגים את האינטראקציה של אנשים ורוחות אלמותיות. (מלאכים / שדים, המכונים כאן שומרי האור / החושך), ובמקביל לעולם האנשים מוצג עולם בשם עדם שהוא מקבילה לגן עדן וטרטוריוס, שהוא הגיהנום. מתודיוס בוסלאייב כבר חוזר בבירור על התפיסה המקראית ומצהיר במפורש שהעולם הזה, כמו עמו ורוחו האלמותית, נוצר בעבר על ידי בורא אלמוות, שהוא התגלמות האהבה ואור מוחלט. עולמה של הסדרה הוא תיאיסטי, והאור כאן הוא כוח חי ופועל באופן פעיל, גמלוני, שמגיע לעזרתם של מי שפונה אליו ומחליט הכל. הטוב והרע בסדרה חלוקים בבירור, אולם, עם זאת, לא מונע מרוב הדמויות לשלב בין שני הצדדים, כך שהן מתגלות כחיות ומעניינות. בסדרה ישנם התייחסויות מעת לעת (ולעיתים קרובות לא רק התייחסויות) לאירועים הידועים המתוארים בתנ"ך (בריאת העולם, נפילתם של כמה רוחות אלמותיות מהאור והופעת החושך, קרב האור והחושך, המבול, יצירת מגדל בבל וכו') ופשוט היסטוריה חובקת עולם (לרוב רוסית) (אירועי המלחמה הפטריוטית הגדולה, אורדת הזהב, קרב הקרח ועוד) מוזכרים דמויות היסטוריות מפורסמות (נפוליאון, אטילה, ממאי) בעולם זה הומצאו והוכנסו לעולם מדעי הטבע והמושגים המטריאליסטיים של מקור העולם והאדם, בפרט תורת האבולוציה של דרווין, והוכנסו לעולם אנשי טרטרוס, שהם רוחות החושך, במטרה לזרוע לאנשים חוסר אמון בקיומם של כוחות עליונים ונפשם האלמותית, וכך להגדיל את מספר הקורבנות.

גיבורי טניה גרוטר מוזכרים לעיתים בסדרה (דרבניר, האקדמאי סרדנפלוס, יגגה, וליקי זובי, פרופסור קלופ, צ'ומה דל טורט, וניה וי), ורק ליגול שהוזכר לעיתים רחוקות מאוד והופיע בספר אחד בלבד, ב"מתודיוס בוסלאייב" כבר הופך לאנטגוניסט הראשי. כמו כן מוזכרים מקומות כמו ליסאיה גורה (שהוזכר גם ב"טניה גרוטר") ובית הספר לקסמים, כמו גם כמה ממצאים. ולהפך - מתודיוס בוסלאייב מוזכר מספר פעמים ב"טניה גרוטר". אבל באופן כללי, הם אינם חופפים יותר מדי: עלילת "מתודיוס בוסלאב" גדולה יותר, זווית הצפייה בעולם רחבה יותר, הקונספט הכללי מהורהר ורציני יותר. האחרון, הוביל לכך שחלק משאלות עולמה של טניה גרוטר במתודיוס בוסלאייב זכו לסיקור חד משמעי יותר (למשל, התברר כי אלים פגאניים הם מטבעם רוחות של חושך, שאכלסו עולמות מקבילים שהוזכרו ב"טניה גרוטר" וכאוס מופשט לא קיים), שהפרידו עוד יותר בין הסדרות הללו. כל אלה הם תוצאה טבעית של העובדה כי מתודיוס בוסלאייב מיועד לקורא מבוגר: הספרים האחרונים של הסדרה כבר שייכים לקטגוריית 16+, הם רציניים, לפעמים נטורליסטיים ואפילו הדמויות הצעירות ביותר שם כבר מגיעות לגיל עשרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Страница Дмитрия Емца в соц. сети «ВКонтакте»".
  2. ^ "План выхода книг издательства «Эксмо»". אורכב מ-המקור ב-2016-06-04. נבדק ב-2020-01-05.
  3. ^ "Книжная Витрина. Евгения Бирюкова: «Мефодий без Кирилла»" (ברוסית). top-kniga.ru. נבדק ב-2012-05-31.(הקישור אינו פעיל)
  4. ^ "«Православная книга России». Юрий Крамар «Между светом и мраком: мистический романтизм Дмитрия Емца»" (ברוסית). yoriy-nosovsky.livejournal.com. אורכב מ-המקור ב-2012-06-27. נבדק ב-2012-05-31.
  5. ^ "Книжное обозрение. Лев Яковлев: «Патриотический перловник»" (ברוסית). book-review.ru. אורכב מ-המקור ב-2013-04-09. נבדק ב-2012-05-31.
  6. ^ "Новости культуры. Феномен «Хулиганского фэнтези», или Емец без фанатизма" (ברוסית). gorodovoy.spb.ru. אורכב מ-המקור ב-2013-10-02. נבדק ב-2012-06-12.