הארי פוטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הארי פוטר
Harry Potter
ספרי הסדרה
הארי פוטר ואבן החכמים (1997)
הארי פוטר וחדר הסודות (1998)
הארי פוטר והאסיר מאזקבאן (1999)
הארי פוטר וגביע האש (2000)
הארי פוטר ומסדר עוף החול (2003)
הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם (2005)
הארי פוטר ואוצרות המוות (2007)
מידע כללי
מאת ג'יי קיי רולינג עריכת הנתון בוויקינתונים
איורים מרי גראנפרה
שפת המקור אנגלית בריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פנטזיה
מקום התרחשות אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות שנות ה-90 של המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הוצאת בלומסברי
מקום הוצאה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1997 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה ספרי עליית הגג
ידיעות ספרים
תרגום גילי בר-הלל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הארי פוטראנגלית: Harry Potter) היא סדרת ספרי פנטזיה מצליחה בת שבעה חלקים (הפטלוגיה) שנכתבה על ידי הסופרת הבריטית ג'יי קיי רולינג. גיבור הסדרה הוא הנער הארי פוטר. הראשון מבין שבעת ספרי הסדרה, "הארי פוטר ואבן החכמים", יצא לאור בשנת 1997, והאחרון בסדרה, "הארי פוטר ואוצרות המוות" יצא בשנת 2007.

כל אחד מספרי הסדרה מתאר שנת לימודים בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות. הסדרה מתאפיינת, בין השאר, ביצירת עולם חדש של מושגים ומונחים פרי דמיונה של הסופרת (אשר שאבה השראה ממיתולוגיות וסיפורי פולקלור שונים[1]). על אף שקהל היעד העיקרי של הסדרה הוא ילדים ובני־נוער, הסדרה מעוררת עניין בקרב בני כל הגילים.

הסדרה זכתה להצלחה יוצאת דופן, וספריה נמכרו במאות מיליוני עותקים בעשרות שפות ברחבי העולם. הספרים מופיעים בקביעות ברשימת עשרת הספרים הנמכרים בעולם, והפכו את רולינג לאחת הנשים העשירות בממלכה המאוחדת ולסופרת העשירה ביותר בעולם. סדרת הספרים גיבשה לעצמה קהל מעריצים עולמי - מה שהביא לשיווק מוצרים רבים הנוגעים לדמויות ולפרטי העלילה.

הסדרה הוסבה לשמונה סרטי קולנוע, שעד לשנת 2015 היוו את סדרת הסרטים המכניסה ביותר בהיסטוריה של הקולנוע (שיא שנשבר ב־2015 על ידי "היקום הקולנועי של מארוול").

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבור הספר, הארי פוטר, הוא נער רזה ממושקף בעל עיניים ירוקות, שיער שחור וצלקת בצורת ברק על מצחו. הארי הוא יתום כיוון ששני הוריו, לילי וג'יימס פוטר, נרצחו כשהיה בן שנה על ידי לורד וולדמורט, קוסם האופל הגדול בכל הזמנים. לורד וולדמורט הטיל על הארי את הקללה הממיתה ('אבדה קדברה'), אך הארי עצמו שרד, כשהקללה שניסה וולדמורט להטיל עליו חזרה מהארי אל וולדמורט והשמידה את הקוסם האפל.

לאחר מות הוריו הארי עובר להשגחת דודתו ודודו, פטוניה ו-ורנון דרסלי אשר מגדלים אותו לצד בנם דאדלי דרסלי (בן דודו של הארי), בביתם בדרך פריווט מספר 4. הארי אינו זוכה ליחס אוהב מפטוניה וורנון: הם משכנים אותו בארון מתחת לחדר המדרגות, נוזפים בו באופן תדיר ולא מראים לו חיבה. הארי אינו מודע להיותו קוסם עד גיל 11, אז, לאחר שדודו ודודתו מונעים ממנו לקרוא מכתב שנשלח מהוגוורטס, בית הספר לכישוף ולקוסמות באנגליה, רובאוס האגריד (שמשמש כשומר הקרקעות בהוגוורטס) מעביר אליו ישירות את המכתב המזמין אותו להצטרף לבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות ולעולם הקוסמים. במהלך נסיעתו לבית הספר פוגש הארי את שתי הדמויות שיהפכו לחבריו הטובים וילוו אותו במהלך הסדרה: רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר.

במשך שבע שנות לימודיו בבית הספר לקוסמות הוגוורטס, ובעיקר בשנתו האחרונה בה אינו נמצא בבית הספר, מתרחש מאבק בין כוחות הטוב, שאותם מייצגים הארי פוטר וחבריו רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר, בראשם מנהל בית הספר אלבוס דמבלדור, לבין כוחות האופל שמייצגים לורד וולדמורט ואוכלי המוות (תומכיו), כשוולדמורט מנסה לחזור ולהשתלט על קהילת הקוסמים מחדש, לאחר שנפל במהלך הניסיון הכושל להרוג את הארי בעודו תינוק בעריסה. במשך הזמן מגלה הארי פוטר יותר ויותר על עולם הקוסמים, על הוריו המתים ועל המלחמה שהייתה בעבר אל מול וולדמורט ותומכיו, אוכלי המוות.

בשנתו הראשונה בהוגוורטס (המתוארת בספר הארי פוטר ואבן החכמים) הארי מתוודע לעולם הקוסמים, מבסס את חברותו הקרובה עם רון והרמיוני ומגלה את כישרונו במשחק קווידיץ'. במהלך שנת הלימודים מנסים הארי, רון והרמיוני לגלות על מה פלאפי (כלב בעל שלושה ראשים) שומר בקומה השלישית. בסוף השנה הארי נלחם בלורד וולדמורט, המנסה לחזור לעולם הקוסמים בעזרת אבן החכמים, שיכולה לייצר את סם החיים, שיכול להקנות לו חיי נצח, בעזרת פרופסור קווירל, המורה להתגוננות מפני כוחות האופל.

בשנה השנייה (המתוארת בספר הארי פוטר וחדר הסודות), מנסים הארי וחבריו למצוא את האחראי לתקיפות מסתוריות בבית הספר שגורמות להתאבנות של כמה מתלמידי בית ספר, רוח רפאים והחתולה של ארגוס פילץ', השרת. בסופו של דבר, הארי מתעמת עם האחראי לכך - זיכרון שמור של הלורד וולדמורט שהופיע בתור יומנו של טום רידל (שמו הראשון של וולדמורט ושל אביו) שהשתלט על ג'יני ויזלי, אחותו הקטנה של רון, וגרם לה לשחרר את הבסיליסק (נחש ענק שמבט ישיר בעיניו גורם למוות) שגרם לאיבונים. הארי נעזר אז במצנפת המיון ובפוקס, עוף-החול של דמבלדור.

שבעת ספרי הארי פוטר בהוצאה העברית שלהם. בשורה העליונה - בהוצאה המקורית; בשורה התחתונה - בהוצאה המחודשת שלהם לרגל 20 שנה לפרסום הראשון

בשנה השלישית (המתוארת בספר הארי פוטר והאסיר מאזקבאן), הארי נחשף לראשונה לסנדקו, סיריוס בלק, אשר ישב שתים עשרה שנה בכלא הקוסמים, אזקבאן, לאחר שהופלל על ידי אוכל המוות פיטר פטיגרו (המוכר גם כ"זנב תולע") שבגד בו ובחבריו, והואשם ברצח 12 מוגלגים וקוסם אחד, ובהסגרת הוריו של הארי לוולדמורט. במקביל מתעמת הארי עם פיטר, שהיה חבר קרוב של הוריו ושל סיריוס, אך הסגיר אותם לוולדמורט. פטיגרו מצליח לברוח, ובכך מונע את זיכויו של סיריוס בידי משרד הקסמים, שתופס אותו ורוצה להשמידו בנשיקת הסוהרסן (מציצת הנשמה דרך הפה, הפיכה ל"קליפה ריקה"). הארי והרמיוני חוזרים בזמן בעזרת מחולל זמן, ומצילים את סיריוס על גבו של ההיפוגריף בקביק, שנידון למוות על תקיפת דראקו מאלפוי מוקדם יותר השנה.

בשנה הרביעית (המתוארת בספר הארי פוטר וגביע האש), הולך הארי לצפות באליפות העולם בקווידיץ' שמתרחשת במולדתו, אנגליה, אחרי המשחק, באים אוכלי המוות ותוקפים את כל מי ששם, הארי וחבריו ברחו ליער וראו שם צללית מסתורית, ששלחה כישוף לשמיים, האות האפל - מסימני ההיכר של וולדמורט ותומכיו (המכונים "אוכלי המוות"). הארי הציג את בית ספרו ב"טורניר הקוסמים המשולש" - תחרות בין נציגי שלושת בתי הספר לקוסמות המובילים באירופה: הוגוורטס מאנגליה, בובאטון מצרפת (המתמודדת מבובאטון היא פלר דלאקור) ודורמשטרנג מרוסיה (המתודד מדורמשטרנג הוא ויקטור קרום), דבר שאמור להיות בלתי אפשרי, כי מותר להשתתף בטורניר רק מגיל 17 (הארי בן 14), מישהו שם אותו בתחרות כנגד רצונו, בזמן שהארי מתמודד בטורניר, מתחזק וולדמורט וזומם לשוב למלוא כוחותיו. בסוף הטורניר, כאשר הארי נוגע בגביע יחד עם סדריק דיגורי (תלמיד נוסף מבית הפלפאף שייצג את הוגוורטס), הגביע מתגלה כ"מפתח מעבר" המשגר את הארי וסדריק הישר לידיו של וולדמורט, אשר רוצח את סדריק. וולדמורט בעזרת משרתו, פיטר פטיגרו, משתמש בדמו של הארי כדי להעניק לעצמו גוף חדש ולהשיב לעצמו את כוחותיו. הארי והלורד וולדמורט נאבקים, והארי מצליח להימלט ממנו ברגע האחרון. בסופו של דבר, הארי מבין שהמורה שלו להתגוננות מכוחות האופל פרופסור מודי, הוא בעצם ברטי קראוץ' הבן, אוכל מוות מתחזה (באמצעות שיקוי פולימיצי) שרצח את אביו, ברח מאזקבאן בעזרת אימו, וכעת חזר לשרת את אדונו.

בשנה החמישית (המתוארת בספר הארי פוטר ומסדר עוף החול), דמבלדור מקים מחדש את מסדר עוף החול, שמטרתו להילחם בוולדמורט ובתומכיו. הארי עומד למשפט באשמת ביצוע קסם פטרונוס (המיועד להרחיק סוהרסנים, יצורים ששואבים את השמחה מסביבתם) שבסופו הוא מנצח (באילוץ רב). הארי פוטר וחברי המסדר מנסים לשכנע את קהילת הקוסמים שוולדמורט חזר לפעול, אך רוב הקוסמים אינם מאמינים להם ואף קוראים להם 'משוגעים'. בינתיים, בהוגוורטס, המורה להתגוננות מפני כוחות האופל (שמונתה בהמשך למפקחת העליונה מטעם משרד הקסמים), דולורס אמברידג', מאמללת את חייו של הארי ומתעללת בו, ומונעת לימוד מעשי בהתגוננות מפני כוחות האופל. בתגובה לכך, הרמיוני, רון והארי מקימים את צבא דמבלדור, ארגון שמטרתו לימוד כשפים להתגוננות. במהלך השנה מתאהב הארי בצ'ו צ'אנג והם יוצאים לדייט בבית התה של מאדאם פודיפוט, שנגמר בכישלון. אחר כך, וולדמורט משתיל בראשו של הארי חיזיון שקרי, בו מוצג סיריוס עובר עינויים בידי וולדמורט במשרד הקסמים, על מנת למשוך את הארי לשם. הארי וכמה תלמידים נוספים באים "להציל" את סיריוס, אך נקלעים למארב של אוכלי מוות וניצלים רק בזכות הופעתם של חברי מסדר עוף החול וסיריוס ביניהם, בקרב בו הוא מוצא את מותו. קרב נוסף נערך בין וולדמורט לדמבלדור בתוך משרד הקסמים לעיני כל. בתום כל ההתרחשויות דמבלדור מגלה להארי כי טרם לידתו הייתה נבואה אשר אומרת כי וולדמורט והארי פוטר אינם יכולים להתקיים יחד בעולם ואחד מהם חייב למות בידי האחר.

בשנה השישית (המתוארת בספר הארי פוטר והנסיך חצוי־הדם), נמצאת המלחמה בין וולדמורט ותומכיו לבין שאר קהילת הקוסמים בעיצומה. הארי ודמבלדור יוצאים לחקור את עברו של וולדמורט כדי לגלות את נקודות התורפה שלו. במקביל, הארי צריך להתמודד עם לימודי כשיפומטרי בשיקויים. הארי תלמיד ממוצע בשיקויים, ונעזר בספר לימוד ישן של ישות מסתורית ששמה "הנסיך חצוי הדם". הארי וג'יני ויזלי מתקרבים והופכים לזוג. לקראת סוף השנה מתחולל מאבק נוסף אל מול אוכלי המוות ובסופו המורה להתגוננות מפני כוחות האופל, לשעבר המורה לשיקויים, סוורוס סנייפ הורג את דמבלדור. בהמשך נגלה שהוא עשה זאת לבקשת דמבלדור, משום שהיה גוסס גם כך. במרדף אחרי סוורוס סנייפ, הארי מנסה להשתמש בקללה של הנסיך חצוי הדם ומגלה שסנייפ עצמו הוא הנסיך חצוי הדם.

בשנה השביעית (המתוארת בספר הארי פוטר ואוצרות המוות; העלילה הראשונה אשר לא מתרחשת ברובה בין כותלי בית הספר) המלחמה בין וולדמורט ואוכלי המוות לבין מסדר עוף החול מגיעה לשיא. עוזריו של וולדמורט מנסים להרוג את הארי כבר כאשר הוא עוזב את הדרסלים לצמיתות. במשך שנה זו הארי, רון והרמיוני עוזבים את בית הספר ומחפשים את שבעת ההורקרוקסים (חפצים שמכילים חלקיק נשמה, וכך מונעים את מות בעליהם) של וולדמורט בעקבות המשימה שהטיל דמבלדור על הארי לפני מותו, על מנת להשמידם ולהביא למותו של וולדמורט אחת ולתמיד. בנוסף, מגלה הארי פרטים חדשים על עברו של דמבלדור וכן הוא מגלה את האגדה על אוצרות המוות - שלושה חפצים קסומים שהאדם שמחזיק בשלושתם הוא אדון על המוות - גלימת ההיעלמות, אבן האוב ושרביט הסמבוק (או שרביט הבכור, מטה הגורל) - השרביט החזק ביותר שקיים. בנוסף, הארי מגלה שגם הוא הורקרוקס, דבר המסביר את החיבור לראשו של וולדמורט ויכולתו לדבר בשפת הנחשים. הארי מת וחוזר הפעם כהארי בלי חלק הנשמה של וולדמורט בתוכו. הוא מאבד בשנה זו חברים קרובים כגון התנשמת הדוויג, רמוס לופין, נימפדורה טונקס, פרד ויזלי, אלאסטור "עין הזעם" מודי, דובי גמדון הבית, קולין קריווי ועוד. כמו כן, הוא מגלה פרטים נוספים על עברה של אמו ועל עברו של סוורוס סנייפ שנרצח על ידי וולדמורט בסוף הספר. בדו־קרב האחרון מביס הארי את וולדמורט. (בעזרת נוויל לונגבוטום, שמשיד את נגיני, הנחשית שהייתה גם היא הורקרוקס.)

בפרק האחרון שבספר, יש אחרית דבר שמספרת על חיי הארי וחבריו 19 שנים לאחר סיום העלילה:

הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוטיבים חוזרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן מספר נקודות, החוזרות בעלילות של הספרים השונים. הנה כמה מהן:

  • בסוף כל הספרים הארי יוצא מהוגוורטס, או שנכנס לאזור סודי של הטירה, ואז מתרחש קרב קסמים כלשהו, לרוב עם וולדמורט. הספר השביעי שונה, כיוון שבו לאורך כל הספר הארי מחוץ לבית הספר (במסע לחיפוש אחרי ההורקרוקסים), ובסופו הוא חוזר אליו לקרב המכריע.
  • ברוב הספרים, הארי, רון והרמיוני חושדים במישהו, אך לבסוף מתברר שהפושע הוא אדם אחר, לא צפוי. דוגמאות: בספר הראשון נחשד סנייפ בניסיונות לגניבת אבן החכמים, והאשם האמיתי הוא פרופסור קווירל שתמך וחלק את גופו עם וולדמורט. בספר השני נחשד דראקו מאלפוי בפתיחת חדר הסודות ומאוחר יותר נחשד גם רובאוס האגריד, אך האשמה היא ג'יני ויזלי שמוחה נשלט על ידי הורקרוקס של טום רידל (ההורקרוקס נוצר על ידיו בעודו תלמיד בבית הספר). בשלישי נחשד סיריוס בלק באשמת הסגרת הוריו של הארי לוולדמורט, ורצח פיטר פטיגרו. אך האשם הוא פיטר פטיגרו שפחד והעדיף לבגוד בחבריו ולא למות כפי שהיו עושים למענו. ברביעי נחשדו לודו בגמן (שהושמט מהסרטים) ואיגור קרקרוף, בהיותו אוכל מוות שמנסה לרצוח את הארי, והפושע הוא ברטמיוס קראוץ' ג׳וניור, בנו של ברטמיוס קראוץ', עובד בכיר במשרד הקסמים, שהתחלף עם אמו וברח מאזקבאן בעזרתה. הוא התחזה להילאי הנודע, אלאסטור "עין הזעם" מודי, שבספר זה כבר נחשב מטורף בעיני משרד הקסמים. בספר החמישי נחשד וולדמורט כמי ששלח שני סוהרסנים לתקוף את הארי במהלך חופשת הקיץ, אך מי ששלחה אותם היא דולורס אמברידג' עוזרת בכירה לשר הקסמים והמורה החדשה להתוגננות מפני כוחות האופל. נוסף לכך, לאורך כל הסדרה הארי חושד בסוורוס סנייפ כמי שנותר נאמן לאדון האופל, עד שבסיום הספר השביעי נחשף כי למעשה הוא הגן על הארי כל חייו, כמי שהיה בנה של האישה שאהב יותר מכול.
  • בסופם של כל הספרים למעט השישי נערכת שיחת סיכום בין דמבלדור להארי, ובה מסביר דמבלדור את כל הדברים שנשארו פתוחים בספר. היוצא מן הכלל הוא הספר השישי, שכן בסופו דמבלדור נרצח (ולמרות זאת, בספר השביעי הוא שב ומסכם בתוך ראשו של הארי).
  • הארי ומאלפוי מתעמתים ברכבת בדרך להוגוורטס, בכל הספרים בהם הארי נוסע ברכבת (כולם חוץ מהשני שדרכו לתחנת הרכבת נחסמה על ידי גמדון הבית דובי שניסה למנוע ממנו להגיע להוגוורטס, והשביעי בו הארי כלל לא למד בהוגוורטס).
  • ברוב הספרים קיימת עלילת משנה, הנחשפת לאורך הספר, שמדברת על אירועים שקרו לפני זמן רב. לדוגמה: חייהם הצעירים ומותם של ג׳יימס ולילי פוטר נחשפים אל הארי בספר השלישי, חייו של וולדמורט הצעיר נחשפים בשני ובשישי, ובספר השביעי מתוארים חייו של דמבלדור בצעירותו.
  • בכל הספרים (למעט הראשון), הארי עוזב את הדרסלים לפני תחילת הלימודים שבאחד בספטמבר, והולך למקומות שונים - בעיקר ל"מחילה", בית משפחת ויזלי.
  • בכל הספרים ישנה סצנה במרפאה לקראת סיום.
  • ברוב הספרים מתוארים חלומות או חזיונות של הארי לפרטי פרטים, כאשר הם מדברים על פחדים שיש להארי, רגעים שחווה ואף לפעמים מחשבות ורגשות עזים של וולדמורט (למשל: בספר החמישי הארי רואה בחלומו את ארתור ויזלי מוכש במחלקת המסתורין על ידי הנחשית של וולדמורט, נגיני).
  • בכל הספרים המורים להתגוננות מפני כוחות האופל לא נשארים כמורים להתגוננות מפני כוחות האופל, ולרוב גם לא נראים יותר בהוגוורטס. דוגמאות: בספר הראשון קוויריניוס קווירל המורה להתגוננות מפני כוחות האופל, אך בסוף הספר מגלים כי הוא היה רשע וחלק את גופו עם וולדמורט. הוא לא נשאר יותר בהוגוורטס. בספר השני גילדרוי לוקהרט היה המורה, ואשר זאת מסתבר בסוף הספר כי שיקר על כל חיוו וסתם היה פחדן ושקרן. היה בבית חולים של הקדוש מנגו למחלות ולפציעות קוסמים ולא נשאר בהוגוורטס. בספר השלישי רמוס לופין היה המורה, ולאחר שבסוף הספר מתפרסם כי הוא איש-זאב, הוא מתפטר. נשאר בהוגוורטס רק לימים בודדים. בספר הרביעי אלאסטור "עין הזעם" מודי היה המורה, ובסוף הספר מתברר כי הוא היה תמיד עם שיקוי פולימיצי ובעצם היה ברטי קראוץ' ג'וניור, וניסה לחבל בהארי. אלאסטור מודי האמיתי חזר להוגוורטס לאחר מכן. בספר החמישי דולורס אמברידג' ממשרד הקסמים הגיעה להיות המורה אך לא נשארה בהוגוורטס. בספר השישי סוורוס סנייפ היה המורה, אך לאחר היותו כאוכלי מוות ולאחר המוות של דמבלדור, הפסיק להיות המורה, והפך להיות מנהל בית ספר הוגוורטס.
המונים ממתינים מחוץ לחנות הספרים בדלאוור בחצות, ערב יציאתו לאור של הספר השישי בסדרה. תורים מסוג זה, הפכו לאחד מסימני ההיכר המפורסמים ביותר של הארי פוטר.

בתחילת פרסום הסדרה, "הארי פוטר" קיבל ביקורות חיוביות רבות, מה שתרם להפיכתו להצלחה מסחררת.

על הספר הראשון בסדרה "הארי פוטר ואבן החכמים":

לא ספר אלא נס... הארי פוטר הקטן מצליח לנתק נערים ממשחקי המחשב ומקלטות הווידאו ולגרום להם לקרוא! רולינג הצליחה להוכיח שהשמועות על מותו של הספר היו מוקדמות בהחלט... אור גדול ניצת בליבותיהם של הורים ומחנכים...

בועז כהן, ידיעות אחרונות

יותר מילד אחד כתב לרולינג שהוריו מתקוטטים על הזכות להקריא לו את הספר או שהם שואלים אותו לעצמם... ויותר ממבוגר אחד כבר כתב כדי להודות לה על העונג שבקריאת הספרים.

שמעון אדף, סופשבוע מעריב

הספר הוא ספר פולחן במלוא מובן המלה, וגיל קהל היעד שלו גמיש ביותר... רולינג יצרה דמות משכנעת להפליא, שאי־אפשר שלא לאהוב אותה ולרצות בטובתה לנצח...

יעל דר, הארץ

בהמשך, לאחר שיצאה לאור כל סדרת הספרים והסרטים, ולאחר שהסתבר באיזו אהבה יוצאת דופן היא מתקבלת בציבור, דנו מבקרים רבים בשאלה מהו סוד ההצלחה של הסדרה. הוצעו מספר תיאוריות, החל מכאלה שתלו הכול בשיווק מסיבי, וכלה בכאלה שהתמקדו באיכות הכתיבה, באיכות העלילה, ובתֵּמָה של הספר - עולם פנטזיה המתכתב עם המציאות היומיומית שלנו[3].

תגובות לסדרת הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר קבוצות נוצריות בארצות הברית הכריזו כי הספרים פועלים לקידום סגידה לשטן ולכישוף, ולפיכך הוקיעו אותם ואף שרפו אותם בפומבי[4]. בין התגובות לתופעה זו בלט מאמר שפורסם בניו יורק טיימס בשנת 1999 של סופרת הילדים ג'ודי בלום הידועה במאבקה כנגד צנזורה בו יצאה להגנת סדרת הספרים, וכנגד הניסיונות לצנזרם[5].

לעומת זאת, הכנסייה הקתולית הכריזה כי הספרים מלאים בערכים שהנצרות מקדשת, וכי העלילה הקלאסית של "הטוב נגד הרע" ברורה מאליה. עוד מחלוקות היו כשמספר נגזרות ספרותיות בלתי־מורשות של הסדרה נכתבו והופצו ברחבי העולם - כאלו המשתמשות בדמויות עצמן מהסדרה וכאלו המשתמשות במושגים דומים (כך למשל, מפורסמת הסדרה הרוסית על טניה גרוטר, המקבילה הרוסית שנאסרה להפצה מחוץ לרוסיה).

ספרות חובבים רבה נכתבה בידי חובבי ומעריצי הסדרה, לרוב בכלי האינטרנט, כמו ה"שוגר קוויל" (עט הסוכר) או "פיקשן־אלי" (סמטת הסיפורת). "קראתי כמה מהם", אמרה בתגובה רולינג על התופעה, "מחמיא לי מאוד שאנשים אוהבים את הדמויות עד כדי כך".

בשנת 2015 התגלה עכביש מזן חדש וקיבל את השם אריוביקסיה גריפינדורי על שמה של דמות מהספר.

תרגומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תרגומי הארי פוטר

בעקבות הצלחת הסדרה זכו הספרים לתרגומים לשפות רבות. הספר הראשון בסדרה תורגם ללמעלה מ־80 שפות, והוכנס לתוכניות לימודי שפות בבתי ספר שונים בעולם. הסדרה תורגמה אף ללטינית, ליוונית עתיקה ולגאלית סקוטית. התרגום לשפות אלה נעשה משיקולים אקדמיים (יצירת חומר קריאה מודרני עבור הלומדים שפות אלו והעוסקים בהן). לעיתים תורגמה הסדרה למספר ניבים של אותה שפה. כך למשל, התרגום שונה בברזיל ובפורטוגל אף ששתי המדינות דוברות פורטוגזית. לחלופין, בספרד תורגמה הסדרה גם לבסקית ולקטלאנית. סדרת הספרים "תורגמה" אף לאנגלית אמריקנית, כלומר, במקומות שבהם יש שימוש במילה או ביטוי שונה בניב האמריקאי הוחלפו מילים מסוימות. בישראל הוצעו למכירה שתי הגרסאות האנגליות. הגרסה העברית תורגמה משפת המקור, אנגלית בריטית על ידי גילי בר-הלל ויצאה בהוצאת ידיעות אחרונות. התרגום היידי של "הארי פוטר ואבן החכמים" יצא לאור בשוודיה תחת השם "הערי פּאָטער און דער פֿילאָסאָפֿישער שטייִן"[6].

הסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר (סדרת סרטים)

בשנת 1999, מכרה רולינג את הזכויות של הסרט לארבעת ספרי "הארי פוטר" הראשונים לחברת הסרטים האחים וורנר בעלות של מיליון ליש"ט. סטיבן ספילברג קיבל הצעה לביים את הסרט הראשון, אך בסופו של דבר את הסרט הראשון והשני ביים כריס קולומבוס, את השלישי אלפונסו קוארון, את הרביעי מייק ניואל ואת החמישי, השישי והשביעי דייוויד ייטס.

בשנת 2000 נבחרו באודישנים מבין אלפי מתחרים, שלושה שחקנים אנונימיים למדי באותה עת - דניאל רדקליף, אמה ווטסון ורופרט גרינט - שגילמו את הדמויות הראשיות: הארי, הרמיוני ורון, בהתאמה.

סדרת הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2023, הוכרז רשמית כי אולפני האחים וורנר חתמו על חוזה להפקת סדרת טלוויזיה שהפקתה תימשך עשור ותעבד את כל שבעת הספרים לשבע עונות הסדרה. רולינג תשמש כמפיקה. הסדרה תשודר בשירות הסטרימינג Max[7]. ב-24 בינואר 2024 האחים וורנר הכריזו כי כבר בדצמבר 2023 עברו אודישנים בין תסריטאים ולקחת אחד שיכתוב את העונה הראשונה (המבוססת על אבן החכמים). הם הודיעו כי בחרו אחד, אך לא יגידו מי הוא. ב-21 בינואר 2024 האחים וורנר הכריזו בפתיחה קצרה מאוד שלא הרבה שמעו (בישראל שמעו על זה לראשונה ב-22 בינואר בתוכנית "המהדורה הצעירה") כי לתסריטאי יש 4 חודשים לכתוב את התסריט, ובאותו הזמן הם יתחילו את הליהוקים לסדרה, עוד 4 חודשי צילום ועוד 4 חודשי עריכה, ושהתסריט והליהוקים יתחילו מאפריל 2024 עד, לכפי מה שנראה, אפריל 2025. הם גם הודיעו כי הסדרה תצא או במהלך שנת 2025 או במהלך שנת 2026.[דרוש מקור]

אטרקציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-18 ביוני 2010 נפתח לקהל הרחב "עולם הקסמים של הארי פוטר" בפארק יוניברסל באורלנדו, פלורידה. המתחם מהווה תוספת לפארק יוניברסל ונסוב סביב אטרקציות העוקבות אחר סרטי הארי פוטר. הפארק כולל מתחמים כמו הוגסמיד וטירת הוגוורטס, וכן מתקנים שונים ואטרקציות השאובות מתוך הסרטים.

בשנת 2014 נפתח ביוניברסל חלק שני למתחם הכולל העתק של סמטת דיאגון, מתקן "הבריחה מגרינגוטס" וכן העתק של רכבת הוגוורטס אקספרס המדמה נסיעה בין לונדון והוגוורטס כאשר היא מסיעה את המבקרים בין שני חלקי הפארק.

באותה שנה נפתח מתחם הארי פוטר גם בפארק יוניברסל יפן ובשנת 2016 נפתח מתחם דומה בפארק יוניברסל בלוס אנג'לס.

איך נוצר הארי פוטר הוא סיור מאחורי הקלעים אשר ממוקם בלונדון ומזמין את המבקרים לסיור רגלי בין אתרי צילום אמיתיים ששומשו ליצירת הסרטים, ביקור בסטים מקוריים מהסרט וכן ביקור במוזיאון אביזרים ותלבושות מקוריות אשר לקוחים כולם מסרטי הסדרה.

הסיור ממוקם באולפני האחים וורנר בליבסדן, שם צולמו שמונת סרטי הארי פוטר. האטרקציה נפתחה לקהל הרחב בשנת 2012.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר – דמויות משנה

תלמידים מרכזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורי בית ספר הוגוורטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לורד וולדמורט - הנבל הראשי בסדרה. רצח את הוריו של הארי, ג'יימס ולילי פוטר, וניסיונו הכושל לרצוח את הארי הוא הרקע של כל הסיפור.
  • סיריוס בלק - סנדקו של הארי וחברו הטוב ביותר של אביו, נרצח על ידי בלטריקס לסטריינג' (בת דודתו) בספר החמישי.
  • לילי פוטר - אמו של הארי, נרצחה על ידי וולדמורט כשהארי היה בן שנה.
  • ג'יימס פוטר - אביו של הארי, נרצח על ידי וולדמורט כשהארי היה בן שנה.
  • משפחת ויזלי: ארתור ומולי, ביל, צ'ארלי, פרסי, התאומים פרד וג'ורג', רון וג'יני. משפחתו של רון, חברו הטוב של הארי.
  • משפחת דרסלי: ורנון, פטוניה ודאדלי. קרוביו היחידים של הארי, שבביתם הוא מתגורר.

מורים להתגוננות מפני כוחות האופל[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם שנה סיבת עזיבה סטטוס (המשך הסדרה)
קווירניוס קווירל 1 מוות (שירת את וולדמורט) מת
גילדרוי לוקהרט 2 איבוד זיכרון חי (מאושפז)
רמוס לופין 3 התפרסמות היותו איש זאב מת בסוף הסדרה
אלאסטור "עין הזעם" מודי / ברטימיוס קראוץ' הבן 4 מתחזה המתחזה (ברטי קראוץ' ג'וניור) נושק בידי סוהרסן בסוף אותה שנה, מודי נהרג בספר השביעי.
דולורס אמברידג' 5 דמבלדור חזרה למשרד הקסם (נאסרת בסוף הסדרה)
סוורוס סנייפ 6 הוברח נרצח בידי וולדמורט
אמיקוס קארו 7 נפילת וולדמורט ככל הנראה מת, או במאסר (ראו ערך אוכלי מוות)

דמויות לא אנושיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הדוויג - תנשמת לבנה כשלג השייכת להארי, המקבל אותה בתחילת הספר הראשון. נהרגת בספר השביעי.
  • פיגווידג'ן - ינשוף קטן (שעיר) השייך לרון החל מהספר השלישי. קיבל אותו במתנה מסיריוס בלק.
  • דובי - גמדון בית המעריץ את הארי. מופיע בספר השני ונהרג בשביעי.
  • קריצ'ר - גמדון בית השייך למשפחת בלאק, ובהמשך עובר לבעלותו של הארי.
  • נגיני - נחשית השייכת לוולדמורט. מופיעה עם חזרתו בספר הרביעי ונהרגת מעט לפניו על ידי נוויל לונגבוטום בסוף הספר השביעי (נגיני היא בנוסף הורוקרוקס). ידוע לנו שנגיני היא בסרט "הפשעים של גרינדלוולד" ו"הסודות של דמבלדור" כאישה שמקוללת קללת דם שתהפך לנחשית לכל החיים.
  • פירנזה - קנטאור. סולק מהיער על ידי הקנטאורים הנוספים. לימד בספר החמישי גילוי עתידות ובהמשך לצד סיביל טרלוני.
דמות תיאור ספרים שהדמות השתתפה בהם סיבת המוות (במידה ויש) הספר בו מתה הדמות
הדוויג התנשמת של הארי. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 נפגעה מקללה ממיתה ("אבדה קדברה") שנשלחה על ידי אוכל מוות במהלך מרדף. 7
דובי גמדון הבית גמדון בית שמעריץ את הארי ואוהב אותו. 2, 4, 7 נהרג לאחר שנדקר בידי סכין שנזרקה עליו על ידי בלטריקס לסטריינג'. 7
קריצ'ר גמדון בית המשרת את משפחת בלאק עתיקת היומין. -- גמדון בית מבית בלאק עתיק היומין.
נגיני הנחשית של וולדמורט. 4, 5, 7 ראשה נערף בידי נוויל לונגבוטום באמצעות חרבו של גודריק גריפינדור. 7
פירנזה קנטאור. 1, 5, 6, 7.
פיגווידג'ן השעיר[8] של רון. 3, 4, 5, 6, 7 --

יצירות המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־31 ביולי 2016 עלתה הצגה המבוססת על הסדרה, "הארי פוטר והילד המקולל", ויום לאחר מכן תסריטה פורסם. ההצגה מגוללת את סיפורו של הארי 19 שנים לאחר הקרב עם וולדמורט בעוד עברו צף ועולה ובנו אלבוס נקלע להרפתקה חדשה ואפלה[9]. התסריט יצא כספר בתרגום לעברית ב־10 בנובמבר 2016[10].

בשנת 2016 יצא הראשון מבין סדרת פריקוול לסדרת הארי פוטר, המתרחשת כמה עשרות שנים לפני תחילת העלילה של הסרטים - חיות הפלא והיכן למצוא אותן. בשנת 2018 יצא הסרט השני, חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד; ובשנת 2022 הסרט השלישי, חיות הפלא: הסודות של דמבלדור.

כמו כן, פרסמה רולינג לאורך השנים מספר ספרונים נלווים לעלילה - רובם כביכול ספרים שמוזכרים בסדרת הספרים (ביניהם מעשיות בידל הפייטן וקווידיץ' בראי הדורות).

יצירות דומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חובבי קומיקס הבחינו שהמיני־סדרה "The Books of Magic", שנכתבה על ידי ניל גיימן בשנת 1990, דומה מאוד לספריה של רולינג. בסדרה מגלה נער שחרחר וממושקף, ששמו טים האנטר, שהוא כנראה הקוסם החזק ביותר בעולם, לאחר שקוסם מבקר אותו, קונה לו ינשוף כחיית מחמד, ומלמד אותו כיצד להשתמש בכוחותיו. רולינג הכריזה רשמית שהיא לא הייתה מודעת לקיום הסדרה, וגיימן הודה שהוא מאמין שקווי הדמיון הם צירוף מקרים שנובע, ככל הנראה, מאותו אבטיפוס פנטסטי.

הספרים בסדרת "הארי פוטר" הושוו לספרים נוספים בסוגת הפנטזיה האפית בהם ל"ארץ ים" של אורסולה ק. לה גווין, ל"שר הטבעות" של ג'.ר.ר. טולקין, לספריה של דיאנה וין ג'ונס, לעבודותיו של פיליפ פולמן ולספר "מיו, מיו שלי" מאת אסטריד לינדגרן. רבים (ובהם הסופרת עצמה) רואים בהם מעין אגדה מודרנית, שבה משמשים בערבוב יסודות מיתולוגיים ויסודות ספרותיים מודרניים. בספרי "הארי פוטר" ניתן למצוא יסודות מיתיים בשימוש בסטריאוטיפ של המשפחה החורגת המרושעת ("סינדרלה"), וכן יסודות ספרותיים - כמו הבעת ביקורות שונות בספרים אלו. ספר נוסף הדומה מאוד הוא אריק רקס המבוסס על הסדרה הארי פוטר.

עולם הקסמים (לשעבר פוטרמור Pottermore)[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוטרמור נולד כאתר של רולינג שפותח בשיתוף עם סוני ואמור לשמש כעולם הקוסמות של "הארי פוטר" ו"חיות הפלא" באינטרנט. באתר יש כתבי יד רבים של רולינג, הערות שכתבה וקטעים שלא נכנסו לספרי הסדרה. כמו כן, נמכרים באתר (דרך חנות מיוחדת) ספרים אלקטרוניים וספרי אודיו של כל סדרת הספרים ומרצ'נדייז שונים של עולם הקסמים הזה. רולינג התנגדה במשך שנים להפצת ספריה בגרסה אלקטרונית, ולמרות זאת (ויש אומרים שעקב זאת) נחשבו ספריה למובילים ברשימת הורדות הספרים הלא חוקיות. בסופו של דבר, החליטה לעשות את המהלך בעצמה וללא תמיכת החנויות הגדולות. ספריה נמכרים ללא DRM ומוגנים בהגנה חברתית בלבד בצורת חותמת מים (watermark).

בשנת 2019, שונתה כתובת ושם האתר ל-wizarding world. [11]

רשימת הספרים והסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תאריך יציאה לאור
ספר ספר עברי סרט
הארי פוטר ואבן החכמים 30 ביוני 1997 דצמבר 1999
(ספר מוקלט: יוני 2003)
נובמבר 2001
הארי פוטר וחדר הסודות 2 ביולי 1998 מרץ 2000 נובמבר 2002
הארי פוטר והאסיר מאזקבאן 8 ביולי 1999 יולי 2000 יוני 2004
הארי פוטר וגביע האש 8 ביולי 2000 אפריל 2001 דצמבר 2005
הארי פוטר ומסדר עוף החול 21 ביוני 2003 דצמבר 2003 יולי 2007
הארי פוטר והנסיך חצוי־הדם 16 ביולי 2005 דצמבר 2005 יולי 2009
הארי פוטר ואוצרות המוות 21 ביולי 2007 5 בדצמבר 2007 חלק ראשון: 18 בנובמבר 2010
חלק שני: 13 ביולי 2011

מחלוקות משפטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת ספרי "הארי פוטר" הייתה בסיס למספר מחלוקות משפטיות מאז יציאתו לאור של הספר הראשון בשלהי שנות ה-90. ג'יי קיי רולינג (מחברת הספרים), המוציאים לאור מטעמה והאחים וורנר, בעלי הזכויות על סרטי הארי פוטר, נקטו בצעדים משפטיים רבים על מנת להגן על זכויות היוצרים שלהם, ומנגד נאלצו להתמודד עם האשמות בהפרת זכויות יוצרים כגון פלגיאט. הפופולריות הגדולה והזמן שמעריצי הסדרה נדרשו להמתין עד ליציאת כל ספר הובילו למקרים רבים שבהם נוצרו ספרי המשך ועבודות נגזרות לא רשמיות, ונעשו מאמצים רבים על מנת להגביל או לאסור לחלוטין את הפצתם. היבט נוסף של המחלוקת המשפטיות סביב הסדרה נגע למאמציהם של רולינג ושל המוציאים לאור מטעמה לאסור לחלוטין על קריאת הספרים לפני תאריך היציאה הרשמי שלהם, שנתקלו לעיתים בביקורת נוקבת ותוארו כבלתי הוגנים או ראויים.

להלן דוגמאות למספר מקרים משפטיים הקשורים לסדרה:

  • ב-1999 תבעה הסופרת האמריקנית ננסי סטופר את רולינג בטענה שזו הפרה את זכויות היוצרים שלה על ספריה "אגדה רה והמוגלגים" ו"לארי פוטר וחברתו הטובה לילי", שנכתבו בשנות ה-80. סטופר ביססה את טענותיה על השימוש במושג "מוגלגים" ועל כך שלארי פוטר, בדומה להארי פוטר, הוא ילד ממושקף עם שיער כהה. בתגובה הגישו רולינג, הוצאת סקולסטיק (ההוצאה האמריקנית של הספרים) וחברת האחים וורנר בקשה למתן פסק דין הצהרתי שיקבע כי לא בוצע פלגיאט כלפי סטופר. בית המשפט פסק לטובת רולינג, וקנס את סטופר ב-50,000 דולר ובתשלום הוצאות משפט. התמשכות ההליכים המשפטיים גרמה לעיכוב ביציאתו לאור של הספר החמישי.
  • בשנת 2002 הופץ ברפובליקה העממית של סין ספר בשם "Harry Potter and Bao Zoulong", שהיה למעשה שילוב בין הספר "ההוביט" מאת ג'.ר.ר. טולקין ושמות הדמויות מ"הארי פוטר". רולינג וסוכנה הספרותי כריסטופר ליטל פעלו במהירות כדי למנוע את הפצת הספר, אך עותקים שלו נמכרו ברחבי העולם כולל כספר אלקטרוני באמצעות האינטרנט. בית ההוצאה לאור שהפיץ את הספר אולץ לשלם קנס קטן ולפרסם התנצלות, וזהות המחבר של הספר המזויף לא נחשפה.
  • בשנת 2003 אסר בית משפט הולנדי על מכירת התרגום להולנדית של ספר מסדרת "טניה גרוטר", שנכתב על ידי הסופר הרוסי דמיטרי ימטס ועסק בקוסמת מתלמדת. רולינג וההוצאה לאור תבעו וטענו כי מדובר בהפרת זכויות יוצרים, אך מנגד טען ימטס ובית ההוצאה לאור המוסקבאי שעמו עבד כי מדובר בפרודיה שמותרת לפי החוק. בית המשפט פסק כי הספרים אינם פרודיה ואסר על מכירתם בהולנד. מאידך, מוציא לאור מבלגיה השכנה, שם לא נאסרה מכירת הספרים, הדפיס מהדורה הולנדית בת 1,000 עותקים של הספרים שעקפה את האיסור כיוון שתושבי הולנד יכלו להזמין את הספרים באמצעות הדואר.
  • בשנת 2005 הציעה חברת האחים וורנר 5,000 דולר אמריקני (ומאוחר יותר 50,000 דולר קנדי) ללהקת הפולק הקנדית "Wyrd Sisters" (אנ') תמורת הזכות להשתמש בשמם בסרט הרביעי, מאחר שבספר הרביעי שעליו התבסס הסרט הופיעה להקה בשם "Weird Sisters" (תורגם לעברית כ"אחיות הגורל"). הלהקה סירבה להצעה, ואף הגישה תביעת נגד האחים וורנר ונגד ג'רוויס קוקר מלהקת "פאלפ" וג'וני גרינווד ופיל סלוואי מלהקת "רדיוהד", שהיו אמורים לגלם את זמרי הלהקה בסרט. הרעיון להשתמש בשם במהלך הסרט נגנז, אך למרות זאת הגישה הלהקה תביעה נוספת, הפעם על סכום של 39 מיליון דולר אמריקני. בנובמבר 2005 נדחתה התביעה כליל, וביוני 2006 חייב בית המשפט באונטריו את חברי הלהקה לשלם לאחים וורנר הוצאות משפט בסך 140,000 דולר קנדי ותיאר את תביעתם כקנטרנית.

הארי פוטר בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2018 זכה התרגום לעברית של סדרת הארי פוטר בפרס רטרו גפן, שחולק לכבוד 20 שנה לפרס גפן, בקטגוריית ספר הנוער המתורגם[12].

בקיץ 2019 התקיים בקניון דיזנגוף סנטר אירוע לציון 20 שנה להגעת סדרת הספרים לישראל. בקניון הוצגה מהדורה חדשה של הספרים שיצאה לכבוד האירוע, וכן הוצגה במקום תערוכה של פריטים מקוריים מסדרת הסרטים.

באוקטובר 2023, חנות "הארי פוטר" הראשונה בישראל נפתחה בתל אביב, בקניון עזריאלי שרונה. החנות כוללת עמדות צילום בנושאים שונים בהשראת הסרטים והספרים, מגוון רחב של צעצועים, פריטי אספנות בלעדיים ומוצרי פופ-אפ ופריטים לבית בהשראת הזיכיון[13].

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת הארי פוטר זכתה להכרה בשלל פרסים מאז פרסומו של אבן החכמים, כולל פרס פלטינה מטקס פרסי הספרים הזהב והפלטינה של ויטאקר (2001)[14], שלושה פרסי ספרי סמארטיז של נסטלה (1997–1999)[15], שני פרסים ממועצת האמנויות הסקוטית (1999 ו-2001)[16], פרס ספר השנה של Whitbread‏ (1999), ספר השנה של WHSmith (2006). בשנת 2000, הארי פוטר והאסיר מאזקבאן היה מועמד לפרס הוגו עבור הרומן הטוב ביותר, ובשנת 2001, הארי פוטר וגביע האש זכה בפרס[17]. בנוסף, הסדרה קיבלה ציון לשבח ממדליית קרנגי (1997)[18], והגיעה לשלב הרשימה הקצרה לפרס הגרדיאן לספרי ילדים (1998).

בשנת 2007, שבעת כריכות הספרים של הארי פוטר תוארו בסדרה של בולי דואר שהונפקו בבריטניה על ידי הדואר המלכותי[19].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיינו גם בפורטל

פורטל הארי פוטר הוא שער לכל ערכי סדרת הספרים והסרטים "הארי פוטר" מאת ג'יי קיי רולינג בוויקיפדיה העברית. הפורטל מציג מידע אודות הספרים, קטעי הידעת, תגובות דתיות לסדרה ועוד.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Natalie Haynes, The myths and folktales behind Harry Potter, BBC, ‏22nd November 2016
  2. ^ "J. K. Rowling at Carnegie Hall Reveals Dumbledore is Gay; Neville Marries Hannah Abbott, and Much More". 20 אוק' 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ יוחאי אורלן, הגאונות האמתית שבהארי פוטר, באתר מילימילים
  4. ^ עמית ולדמן, ‏"כישופים, דמוניזם ושינויי צורה": כומר מטנסי הוביל אירוע שרפת ספרי הארי פוטר ודמדומים, באתר ‏מאקו‏, 8 בפברואר 2022
  5. ^ האם הארי פוטר מרושע? מאמרה של בלום שהופיע בניו יורק טיימס, באתר הבית של בלום
  6. ^ הארי פוטר תורגם ליידיש והפך ללהיט: "לא חשבנו שנמכור יותר מאלף עותקים", באתר ynet, 13 בפברואר 2020
  7. ^ HBO מתרחבת עם "הארי פוטר", עוד "משחקי הכס" וסדרות נוספות, באתר "Time Out ישראל", 13 באפריל 2023
  8. ^ מתואר באחד הספרים בטעות כ"כוס גמדי"
  9. ^ הלם: ספר "הארי פוטר" חדש יגיע בקיץ, באתר ‏מאקו‏, 10 בפברואר 2016.
  10. ^ עמרי חורש, אחרי החגים: הארי פוטר החדש בעברית, באתר ynet, 28 בספטמבר 2016.
  11. ^ Wizarding World: The Official Home of Harry Potter, www.wizardingworld.com (באנגלית)
  12. ^ אמיר הירשפלד, זוכי פרס רטרו גפן, באתר פרס גפן, ‏6 באוקטובר 2018
  13. ^ ליאור תושיה, ‏עולם הקוסמים נוחת בארץ: חנות "הארי פוטר" נפתחה בתל אביב, באתר ‏מאקו‏, 1 באוקטובר 2023
  14. ^ "Book honour for Harry Potter author". BBC News. 21 בספטמבר 2001. ארכיון מ-28 בדצמבר 2008. נבדק ב-28 בספטמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  15. ^ "JK Rowling: From rags to riches". BBC News. 20 בספטמבר 2008. ארכיון מ-13 ביולי 2012. נבדק ב-28 בספטמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  16. ^ "Book 'Oscar' for Potter author". BBC News. 30 במאי 2001. ארכיון מ-27 בדצמבר 2008. נבדק ב-28 בספטמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  17. ^ "2001 Hugo Awards". Hugo Awards. 26 ביולי 2007. ארכיון מ-7 במאי 2011. נבדק ב-19 באפריל 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "Harry Potter beaten to top award". BBC News. 7 ביולי 2000. ארכיון מ-28 בדצמבר 2008. נבדק ב-28 בספטמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  19. ^ "Owls get the sack, Harry Potter gets a set of stamps". The Guardian. ארכיון מ-22 בספטמבר 2022. נבדק ב-22 בספטמבר 2022. {{cite news}}: (עזרה)