סוזומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוזומה
すずめの戸締まり
בימוי מאקוטו שינקאי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מאקוטו שינקאי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ראדווימפס, Kazuma Jinnouchi עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה CoMix Wave Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Eurozoom, InterCom, טוהו, קראנצ'ירול עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 11 בנובמבר 2022 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 122 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט יפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מסע, אנימה פנטזיה, סיפור התבגרות עריכת הנתון בוויקינתונים
suzume-tojimari-movie.jp
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוזומהיפנית: すずめの戸締まり) הוא סרט הרפתקאות פנטזיה יפני מונפש משנת 2022 שנכתב ובוים על ידי מאקוטו שינקאי, ואשר הופק על ידי CoMix Wave Film. ננוקה הארה והוקוטו מטסומורה מדבבים את הדמויות הראשיות בסרט. הסרט נוצר בהשראת רעידת האדמה והצונאמי של טוהוקו משנת 2011 ומתמקד בתלמידת תיכון אשר גרה בעיירה שקטה באזור קיושו אשר יחד עם ידידה סותה מונאקאטה מנסה למנוע סדרת אסונות במיקומים שונים ברחבי יפן.

ההפקה של הסרט החלה בתחילת 2020, וההפקה של הסרט הושלמה באופן רשמי באוקטובר 2022. לפני יציאת הסרט לאקרנים יצאה לשווקים סדרת מאנגה המובססת על הסרט אשר נוצרה על ידי דנקי אמאשימה, וכמו גם רומן שמבוסס על הסרט.

הסרט הוקרן לראשונה ב-IMAX ביפן ב-7 בנובמבר 2022, ויצא לאקרנים ברחבי יפן ב-11 בנובמבר 2022. במהלך שנת 2023 הסרט הופץ על ידי קראנצ'יאול, Sony Pictures Releasing, ו-Wild Bunch International. הסרט יצא לאקרנים בישראל ב-13 באפריל 2023. הסרט גרף מעל ל-301.2 מיליון דולרים ברחבי העולם, והפך לסרט היפני השני ברשימת הסרטים היפנים הרווחיים ביותר של שנת 2022 ולסרט היפני הרביעי ברשימת הסרטים הרווחיים ביותר ביפן בכל הזמנים.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסומות קידום לסרט

סוזומה איוואטו היא תלמידת תיכון בת 17 המתגוררת עם דודתה בעיירה שקטה באזור קיושו. ביום גורלי אחד, כאשר סוזומה הולכת כרגיל לעבר בית הספר בבוקר, היא נתקלת באופן בלתי צפוי בגבר צעיר אשר מחפש אחר אתר נטוש שנמצא בקרבת מקום אשר לטענתו מכיל דלת יוצאת דופן. סוזומה אומרת לו כי ייתכן שמדובר באתר נופש נטוש עם אונסן שנמצא בקרבת מקום וממשיכה בדרכה לבית הספר. בשל סקרנותה, זמן קצר לאחר מכן היא מחליטה ללכת לאותו אתר הנופש הנטוש בעצמה, שם היא מוצאת דלת יוצאת דופן הממוקמת באמצע מתחם הרחצה הנטוש. סוזום פותחת את הדלת ולתדהמתה נוצר מעין פורטל למימד אחר כאשר מבעד לדלת היא מבחינה בשדה קסום ושמיים מלאים בכוכבים. במקביל, סוזומה מרימה פסל חתול המוצב לצד הדלת, ולתדהמתה הפסל הופך באופן מסתורי לחתול אמיתי לנגד עיניה, ונמלט במהירות מהמקום. למרות החוויה הסוריאליסטית, סוזומה מחליטה להמשיך בדרכה לבית הספר.

לאחר שהיא מגיעה לבית הספר היא מבחינה במעין עמוד עשן עצום, שרק היא מסוגלת לראות, המגיח לכיוון השמיים מלב היער במיקום בו נמצא אתר הנופש הנטוש. סוזומה אשר מודאגת מחליטה למהר חזרה לאתר הנטוש שם היא מגלה את אותו הגבר הצעיר אשר מנסה נואשות לסגור את הדלת, בעוד שמהדלת מגיחה מעין מפלצת עשן שנראית כמו תולעת אדירה. סוזומה ממהרת לעזור לו, ובכוחות משותפים הם מצליחים לסגור את הדלת, וכתוצאה מכך מפלצת העשן מתפוגגת. סוזומה מבינה שרק היא וסותה היו מסוגלים לראות את מפלצת העשן.

סוזומה לוקחת את הבחור הצעיר המסתורי לביתה על מנת לטפל בפציעותיו. הוא מציין בפניה ששמו הוא סותה מונאקטה, והוא חושף בפניה את משימתו יוצאת הדופן - עליו לאתר ו"לנעול" דלתות ספציפיות באתרים נטושים ברחבי יפן על מנת למנוע מישות על טבעית אדירה ורבת עוצמה המכונה "תולעת" להגיח אל עולם החיים ולהתרסק מהשמיים אל הקרקע כאשר כתוצאה מכך הדבר גורם לרעידות אדמה קטלניות. בעודם משוחחים, החתול האניגמטי מאתר הנופש הנטוש מופיע שוב על אדן החלון, והופך את סותה לכיסא עליו הוא ישב. סוזומה וסותה, אשר כעת הוא כיסא ילדים צהוב קטן עם שלוש רגליים, רודפים אחר החתול ברחבי העיירה בתקווה שיצליחו לגרום לו לבטל את הקללה על מנת שסותה יהיה שוב בן אנוש. הם רודפים אחר החתול אל הסיפון של מעבורת אשר שטה לעבר מחוז אהימה. לאחר שהם עולים על המעבורת אשר עוזבת את המזח החתול מצליח לנתר מהמעבורת לספינה אחרת. סותה מציין בפני סוזומה שהחתול הוא "אבן מפתח", וכי התולעת השתחררה משום שסוזומה הסירה את אבן המפתח אשר הוצבה בסמוך לדלת הנטושה.

בעודפ במחוז אהימה, סוזומה וסותה מגלים פוסטים ברשתות החברתיות שפורסמו על ידי מקומיים שצילמו את החתול יוצא הדופן, אשר מכונה "דאיג'ין", בו הם נתקלו במקרה. על סמך הרמזים הללו הם מחליטים לנסוע לאי שיקוקו בתקווה שהם ימצאו שם את דאיג'ין. בעזרתה של נערה מקומית ידידותית הם מצליחים לאתר את המיקום שממנו התולעת מנסה להגיח אל עולם החיים והם מצליחים לנעול את אותה הדלת, אשר הייתה מוצבת בתוך בית ספר נטוש. למחרת הם עולים על טרמפ לעיר קובה, לאחר שהנהגת הידידותית מחליטה לסייע לסוזומה. מאוחר יותר באותו היום בקובה, סוזומה נתקלת בדאיג'ין, אשר מחכה בסבלנות לבואם של סוזומה וסותה. סוזומה וסותה מנסים לתפוס את דאיג'ין. המרדף מוביל אותם לפארק שעשועים נטוש בו תולעת נוספת מנסה להגיח אל תוך עולם החיים. בכוחות משותפים סוזומה וסותה מצליחים לנעול את הדלת ממנה התולעת מגיחה, והתולעת מתפוגגת. סותה מסביר לסוזומה שהדלתות מובילות אל עולם המתים, המקום אליו עוברות הנשמות לאחר המוות.

לאחר שסוזומה וסותה מגיעים לטוקיו, בעקבותיו של דאיג'ין, סותה מבקש מסוזומה שתיקח אותו לדירתו ושם הוא מספר לה כי הוא הצאצא האחרון למשפחה אשר במשך דורות רבים אחראית לנעול את כל הדלתות שמובילות לעולם המתים. כמו כן הוא מציין כי בעוד שאת מרבית הדלתות ניתן לנעול באמצעות מפתח רגיל, במקרים בהם אותן התולעים גדולים יתר המידה רק "אבני מפתח" יוכלו למנוע מאותם התולעים האדירים להגיח אל עולם החיים. ישנם שתי אבני מפתח - אבן המפתח המערבית הפכה לחתול דאיג'ין, בעוד שמיקומה של אבן המפתח המזרחית לא ברור. סותה מזהיר כי אם התולעת אכן תנסה להגיח לעולם החיים בטוקיו, היא עלולה לגרום לרעידת אדמה קטלנית שתהיה באותה העוצמה כמו רעידת האדמה הגדולה בקאנטו ב-1923, אשר עלולה להחריב את העיר ולגרום למותם של אנשים רבים. בעודם מדברים סוזומה מבחינה בהתולעת האדירה שמנסה להגיח שוב אל עולם החיים, ובעקבות כך סוזומה וסותה יוצאים בעקבותיה. להפתעתם, הדאיג'ין מופיע במפתיע שוב ומגלה להם שהוא גרם לכך שהוא גרם לכך שסותה יהיה אבן המפתח במקומו. בעקבות כך סותה הופך לאבן המפתח וסוזומה באי רצון נאלצת להשתמש בו על מנת לנעול את התולעת הענקית ובכך למנוע ממנה לגרום לרעידת אדמה עצומה וקטלנית בטוקיו.

בעקבות האירוע, סוזומה מתמלאת בצער רב משום שהיא מבינה שסותה כנראה יהיה נעול לנצח כפסל בעולם המתים. סוזומה מחליטה לבקר את סבו של סותה בבית החולים בתקווה שהוא יוכל להסביר לה כיצד היא תוכל להציל את סותה. במהלך המפגש סבו של סותה מציין בפניה שהסיבה האמיתית לכך שהיא מסוגלת לראות את התולעת ואת עולם המתים מבעד לאותן הדלתות נובעת מכך שבעבר סוזומה נכנסה בעצמה דרך אחת מאותן הדלתות אל עולם המתים. יתר על כן, הדלת אשר שימשה אותה בעבר להגיע לעולם המתים היא הדלת היחידה בעולם שדרכה סוזומה תהיה מסוגלת גם בהווה להיכנס שוב אל עולם המתים על מנת להציל את סותה.

במטרה להציל את סותה סוזומה מחליטה כי היא תנסה לאתר את אותה הדלת בעיר הולדתה באזור טוהוקו, שנחרבה על ידי רעידת האדמה והצונאמי של טוהוקו בשנת 2011, באותו האירוע בו סוזומה איבדה גם את אימה וגם את ביתה. בהמשך סוזומה נתקלת בדרכה בחברו של סותה, טומויה סריזאווה, ובדודתה טמאקי, אשר הצליחה לאתר את סוזומה והגיעה במיוחד לטוקיו על מנת להחזיר את סוזומה לקיושו. סוזומה מצליחה לשכנע את טמאקי וטומויה לסייע לה, ובעקבות כך הם נוסעים במכוניתו של טומויה לכיוון טוהוקו. במהלך תחנת עצירה לאורך הדרך סוזומה מכלה שטמאקי היתה תחת ההשפעה של סדאיג'ין, אבן המפתח המזרחית, אשר הופך לחתול שמתלווה אל החבורה. בטוהוקו סוזומה מצליחה לאתר את חורבות בית ילדותה, שם היא נתקלת בדלת אשר דרכה היא עברה בילדותה אל עולם המתים. סוזומה מחליטה להיכנס דרך הדלת אל עולם המתים כאשר סדאיג'ין ודאיג'ין מתלווים אליה. בעזרתם של דאיג'ין וסדאיג'ין סוזומה מצליחה לשחרר את סותה ולהפוך אותו חזרה לבן אנוש, בעוד שדאיג'ין מקריב את עצמו על מנת לנעול את התולעת לצמיתות בעולם המתים.

במהלך שהותם בעולם המתים, סוזומה וסותה נתקלים בילדה צעירה עצובה שלא מפסיקה לבכות. סוזומה מבינה שהילדה הצעירה היא עצמה, מלפני שתים עשרה שנים, אשר נכנסה זה עתה אל עולם המתים מיד לאחר פטירתה של אמה. סוזומה מחליטה לתת לעצמה הצעירה את כיסא הילדות שהיא קיבלה מאמה כמתנת יום הולדת, והיא מבטיחה לעצמה הצעירה שהכיסא יספק לה את הכוח להתגבר על הטרגדיה ולהמשיך לצמוח. סוזומה הילדה, אשר מקבלת תקווה חדשה, מחליטה לעזוב את עולם המתים וחוזרת לעולם החיים (אל העבר). גם סוזומה הבוגרת וסותה חוזרים לעולם החיים (אל ההווה). סותה וסוזומה נפרדים לשלום והולכים לדרכם - סותה חוזר לטוקיו, בעוד שסוזומה וטאמאקי חוזרות לקיושו.

בסוף הסרט, סוזומה עושה דרכה שוב, במהלך שעות הבוקר, אל עבר בית הספר בקיושו. להפתעתה, היא נתקלת שוב בסותה, באותו המיקום בו הם נפגשו בפעם הראשונה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוגו הסרט ביפנית
העתק של הכיסא המוצג בסרט, אשר הוצג בשינג'וקו
  • סוזומה איוואטו – גיבורת הסרט. סוזומה היא תלמידת תיכון בת 17 המתגוררת עם דודתה טאמאקי בעיירה שקטה במחוז מיאזאקי, הממוקמת באי קיושו. אימה נפטרה כאשר סוזומה הייתה בת 4 מהצונאמי שאירע בעקבות רעידת האדמה של 2011. בעקבות האסון סוזומה אומצה על ידי דודתה. בתחילת הסרט סוזומה פתחה בטעות דלת קסם אשר משחררת את הדאיג'ין ובעקבות כך היא כמעט גורמת לאסון בעיר הולדתה, והיא נאלצת כעת לצאת למסע ברחבי יפן במטרה למנוע סדרת אסונות במיקומים שונים ברחבי המדינה.
  • סותה מונאקטה – בחור צעיר אשר אחראי על איתור דלתות קסם ברחבי יפן אותם הוא חייב לנעול בזמן על מנת למנוע אסונות טבע איומים. סותה הוא סטודנט באוניברסיטה אשר שואף להיות מורה. לאחר המפגש עם סוזומה הדאיג'ין מטיל עליו קללה שהופכת אותו לכיסא. סותה מתלווה אל סוזומה במסעה בעקבות דלתות הקסם ובעקבות הדאיג'ין, בתקווה שהוא יוכל להסיר את הקללה שהפכה אותו לכיסא.
  • דאיג'ין – חתול לבן מסתורי שמסוגל לדבר בשפה אנושית. הדאיג'ין הוא אחד מ"אבני המפתח" אשר מונעות מאסונות איומים להתרחש ביפן. סוזומה שיחררה אותו בטעות בתחילת הסרט ויש לו תפקיד מהותי בסרט בהובלת סוזומה למציאת דלתות הקסם השונות.
  • טאמאקי איוואטו – דודתה של סוזומה ואחותו הצעירה של טסובאמה. טאמאקי היא רווקה בת 40. בגיל 28, עקב מות אחותה, היא אימצה את סוזומה. עובדת בקואופרטיב דיג.
  • מינורו אוקאבה – קולגה של טאמאקי אשר עובד גם הוא בקואופרטיב הדיג המקומי.
  • רומי נינומיה – אם חד הורית שגרה בקובה ומגדלת לבדה תאומים צעירים. רומי הפכה לידידה של סוזומה לאחר שהיא נתנה לה טרמפ במכוניתה ביום גשום.
  • צ'יקה אמאבה – נערה בת 17 ממחוז אהימה. צ'יקה הפכה לידידה של סזומה לאחר שהם נפגשו במקרה לאורך הדרך. צ'יקה עובדת בפונדק בבעלות משפחתית. סוזומה שוהה באופן זמני בביתה של צ'יקה, וצ'יקה נותנת לה בגדים אחרים.
  • טסובאמה איוואטו – אמה של סוזומה ואחותה הגדולה של טאמאקי. הייתה אחות בבית החולים והיא הייתה בעלת כישרון בנגרות. מתה בהיותה בת 34 בצונאמי כאשר סוזומה הייתה בת 4. טסובאמה בנתה עבור סוזומה כיסא צהוב קטן כמתנה לרגל יום הולדתה הרביעי של סוזומה. הכיסא אבד בתחילה בצונאמי. לאחר שסוזומה מצאה את הכיסא, היה חסר לכיסא רגל. בעקבות כך הכיסא הפך למזכרת בעלת חשיבות סנטימטלית רבה עבור סוזומה.
  • טומויה סריזאווה – חברו של סותה. טומויה הוא סטודנט באוניברסיטת ריקו השואף גם הוא להיות מורה. טומויה בוחר לסייע לסוזוקה ולסותה במהלך מסעותיהם. בתחילה, דודתה של סוזומה חשבה בטעות שטומויה חטף את סוזומה.
  • היטסוג'ירו מונאקטה – סבו של סותה המאושפז בבית חולים בטוקיו. מונאקאטה היא זה שהצליח לנעוץ את אבן המפתח המזרחית (סדאג'ין) בדלת הקסם של טוקיוף רך במהלך האירוע הוא איבד את זרועו הימנית.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ננוקה הארה (משמאל) והוקוטו מטסומורה (ימין) דיבבו את קולותיהם של הדמויות סוזומה וסותה
דמות מדבבים
בגרסה היפנית בגרסה האנגלית
סוזומה איוואטו ננוקה הארה
אקארי מיורה (סוזמה כילדה צעירה)
ניקול סאקורה
בנט הטריק (סוזמה כילדה צעירה)
סותה מונאקטה הוקוטו מטסומורה ג'וש קיטון
טאמאקי איוואטו ארי פוקאטסו ג'ניפר סאן בל
מינורו אוקאבה שוטה סומטאני רוג'ר קרייג סמית'
רומי נינומיה סאירי איטו אמנדה סי מילר
צ'יקה אמאבה קוטונה האנאסה רוזלי צ'יאנג
טסובאמה איוואטו קאנה האנזאווה אלגרה קלארק
טומויה סריזאווה ריאונוסוקה קאמיקי ג'ו זיג'ה
דאיג'ין אן יאמאנה לנה ג'וזפין מראנו
היטסוג'ירו מונאקטה מאטסומוטו האקו ה-2 קאם קלארק

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס קטגוריה מועמד(ים) תוצאה
פרס גלובוס הזהב[1] סרט הטוב ביותר - הנפשה סוזומה מועמדות
פרס סאטורן[2] סרט האנימציה הטוב ביותר מועמדות
פרס אנני[3] סרט האנימציה הטוב ביותר מועמדות
האפקטים המונפשים הטובים ביותר בסרט אנימציה יושיטאקה טאקוצ'י והירויוקי סשיטה מועמדות
הנפשת הדמות הטובה ביותר בסרט אנימציה קניצ'י צוצ'יה מועמדות
המוזיקה הטובה ביותר בסרט אנימציה קאזומה ג'ינוצ'י ו-RADWIMPS מועמדות
הסטוריבורד הטוב ביותר בסרט אנימציה מאקוטו שינקאי מועמדות
הדיבוב הטוב ביותר בסרט אנימציה הוקוטו מטסומורה מועמדות
הכתיבה הטובה ביותר בסרט אנימציה מאקוטו שינקאי מועמדות
פרס סטלייט[4] הסרט הטוב ביותר - אנימציה או מדיה מעורבת סוזומה מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוזומה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Horton, Adrian (2024-01-08). "Golden Globes 2024: the full list of winners". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2024-02-15.
  2. ^ Patrick Hipes, ‘Avatar: The Way Of Water’, ‘Oppenheimer’, ‘Star Trek’ Series Lead Nominations For Genre-Focused Saturn Awards, Deadline, ‏2023-12-06 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Patrick Hipes, Annie Awards: ‘Spider-Man: Across The Spider-Verse’ Takes Best Feature And Tops Winners List; ‘Blue Eye Samurai’ Dominates TV, Deadline, ‏2024-02-18 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Matt Neglia, The 2023 Satellite Award (IPA) Winners, Next Best Picture, ‏2024-03-04 (באנגלית אמריקאית)