סטודנטים למען חברה דמוקרטית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סטודנטים למען חברה דמוקרטיתאנגלית: Students for a Democratic Society, ובראשי תיבות SDS) היה ארגון סטודנטים סוציאליסטי רדיקלי שנוסד ב-1959 בארצות הברית. ארגון אקטיביסטי זה, שהיה חלק מהשמאל החדש האמריקאי, הגיע לשיא כוחו וגודלו בשלהי שנות ה-60 עד פירוקו ב-1969.

למרות שהארגון לא היה הראשון מסוגו, הסח"ד היה לנקודת השיא של הסטודנטים הרדיקליים מבחינה ארגונית, והשפעתו על התארגנויות סטודנטליות ניכרת עד ימינו. יסודות הארגון - פעולה ישירה, הסתמכות על תקציב זעום, כוחו הפוליטי של ציבור הסטודנטים - הם היום בסיס להתארגנויות אקטיביסטיות של סטודנטים מכל קצוות הקשת הפוליטית[1].

ארגון זה כתב את הצהרת פורט הורון שביקרה את ממשלת ארצות הברית על כישלונה להשיג שלום עולמי ולטפל בחוליי החברה המודרנית, וקראה לסטודנטים לנהוג באי ציות אזרחי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "אף ארגון סטודנטים בהיסטוריה של ארצות הברית לא הגיע להיקף פעילות והשפעה כמו 'סטודנטים למען חברה דמוקרטית'" Todd Gitlin, What was the protest group Students for a Democratic Society? 5 questions answered, The Conversation (באנגלית),
    "הארגון נחשב לתנועת הסטודנטים הגדולה והמשפיעה ביותר בהיסטוריה האמריקאית" Mike Swanson, The Students for a Democratic Society Goals and the Vietnam War in the 1960's | WallStreetWindow.com (באנגלית אמריקאית).
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדע המדינה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.