סנדרה פאבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סנדרה מור פאבר
Sandra M. Faber
סנדרה פאבר מקבלת את המדליה הלאומית למדעים מהנשיא ברק אובמה
סנדרה פאבר מקבלת את המדליה הלאומית למדעים מהנשיא ברק אובמה
לידה 28 בדצמבר 1944 (בת 79)
ארצות הבריתארצות הברית בוסטון, מסצ'וסטס, ארצות הברית.
ענף מדעי אסטרונומיה
מקום מגורים קליפורניה, ארצות הברית
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ורה רובין עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט Tod R. Lauer עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
תרומות עיקריות

יחסי פאבר-ג'קסון

עיצוב מצפה הכוכבים קק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סנדרה מור פאבראנגלית: Sandra Moore Faber; נולדה ב-28 בדצמבר 1944) היא אסטרופיזיקאית הידועה בשל מחקרה על אבולוציית גלקסיות. היא פרופסור לאסטרונומיה ואסטרופיזיקה באוניברסיטת קליפורניה, ועובדת במצפה הכוכבים ליק. גילתה תגליות חשובות המקשרות בין בהירות גלקסיות למהירויות הכוכבים שבתוכן, והייתה שותפה לגילוי יחסי פאבר-ג'קסון. נוסף על זאת, סייעה פאבר בעיצוב מצפה הכוכבים קק שבהוואי.

ילדות והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאבר אשר למדה במכללת סווארת'מור התמחתה בפיזיקה. בתור מקצועות משניים למדה מתמטיקה ואסטרונומיה. היא סיימה תואר ראשון בשנת 1966. בשנת 1972 היא קיבלה תואר דוקטור לפילוסופיה מאוניברסיטת הרווארד, בהתמחות באסטרונמיה אופטית תצפיתית תחת הדרכתו של י.ג'ון דנציגר.[1][2]. במהלך זמן זה, המצפה היחיד שהיה פתוח בפניה היה מצפה הכוכבים הלאומי קיט פיק אשר לא היה בו את הטכנולוגיות הנדרשות לתזה המורכבת שלה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאבר נישאה לאנדרו ליי פאבר, אשר למד פיזיקה בסוורת'מור שנה אחת מתחתיה, בתאריך ה-6 ביוני 1967. יש להם שתי בנות, רובין והולי.[3]

קריירה ומחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972, פבר הצטרפה לסגל של מצפה הכוכבים ליק באוניברסיטת קליפורניה, סנטה קרוז, והפכה לאישה הראשונה בצוות[4]. בשנת 1976, פבר בחנה את הקשר בין הבהירות והספקטרום של הגלקסיות לבין המהירויות והתנועות של הכוכבים שבתוכם. החוק שהובילה יהיה לימים ידוע בשם "יחס פבר ג'קסון", אשר קרוי על שמה ועל שם עמיתה, סטודנט לתואר שני רוברט ג' קסון. שלוש שנים לאחר מכן, היא ושותפה ג'ון ס. גלאגר פרסמו מאמר מעמיק שאסף את כל הראיות לקיומו של חומר אפל שפורסם עד לאותו רגע. ב-1983 היא פרסמה מחקר מקורי שהראה שהחומר האפל אינו מורכב מנייטרינים מהירים ("חומר אפל חם") וכי במקום זה הוא מורכב מחלקיקים מאיטים ("חומר אפל קר").[5]

בסביבות 1984, פבר שיתפה פעולה עם יואל פרימק, ג'ורג' בלומנטל ומרטין ריס כדי להבהיר את התאוריה שלהם על האופן שבו החומר האפל היה חלק מהייווצרות גלקסיות ואבולוציה.זו הייתה ההצעה הראשונה של איך גלקסיות נוצרו והתפתחו מן המפץ הגדול ועד היום. בעוד שכמה פרטים הוכחו כלא נכונים, הנייר עדיין עומד כתבנית עבור מידע מבנה היקום. היא ומשתפי הפעולה שלה גילו זרימת גלקסיות במהירות גבוהה.

ב -1985 פבר הייתה מעורבת בבניית טלסקופ קק ובבניית המצלמה הפלנטרית הראשונה של טלסקופ החלל האבל. ג'רי נלסון פיזיקאי מאוניברסיטת קליפורניה, ברקלי, עיצב את הטלסקופ של קק, אבל פבר עזרה למכור את הרעיון של טלסקופים אופטיים גדולים בכל רחבי העולם. טלסקופ קק הוא הטלסקופ האופטי הגדול ביותר בעולם, עם מראה ראשית של 10 מטר מסוג חדש המורכב מ-36 קטעים משושים.

סנדרה פבר שימשה כיו"ר ועדת ההיגוי של המדע, שפיקחה על מכשיר האור הראשון עבור קק 1. היא המשיכה להתעקש על איכות אופטית גבוהה למראה הראשית של קק 1, והמשיכה לעבוד גם על קק 2 .

בשנות השמונים המאוחרות יותר, פבר הייתה מעורבת בפרויקט בן שמונה שנים, שנקרא "שיתוף הפעולה של שבעת הסמוראים", שניסה לקטלג את הגודל ואת המהירות האורביטלית של 400 גלקסיות. אף על פי שמטרה זו לא הושגה, הקבוצה פיתחה דרך לאמוד את המרחק לכל גלקסיה כלשהי, שהפכה לאחת הדרכים המהימנות ביותר למדידת הצפיפות הכוללת של היקום.

בשנת 1990, היא סייעה עם המזמין על-מסלולו של המצלמה הפלנטרית בעלת השדה הרחב של טלסקופ החלל האבל. היא מציינת את זה כאחד השלבים המלהיבים והמוכרים ביותר של הקריירה שלה. האופטיקה של האבל הייתה פגומה, ופבר והצוות שלה סייעו לאבחן את הגורם כסטייה כדורית. ב-1995 מונתה פבר לפרופסור באוניברסיטת קליפורניה.[4]

פבר הייתה גם החוקרת הראשית של צוות נוקר, שהשתמש בטלסקופ החלל האבל כדי לחפש חורים שחורים סופר-מסיביים במרכזי הגלקסיות. אחת מעבודותיה האחרונות היא הוספת ספקטרוגרף אופטי חדש לטלסקופ קק 2, שראה אור ראשון בשנת 1996. התוספת החדשה תגדיל את כוחו של קק II על התבוננות בגלקסיות רחוקות פי 13. היא הצטרפה גם עם מדענים אחרים כדי ליצור את הפרויקט קנדלס, שהוא הסקירה הגדולה ביותר של היקום אשר נלקחה על ידי טלסקופ האבל.

באוניברסיטת קליפורניה היא מתמקדת במחקר שלה על האבולוציה של מבנה היקום ועל האבולוציה וההיווצרות של גלקסיות. בנוסף לכך, היא הובילה את הפיתוח של מכשיר הדאימוס על טלסקופ קק כדי להשיג ספקטרום של גלקסיות רחוקות קוסמולוגית. ב-1 באוגוסט 2012 היא הפכה למנהלת הזמנית של מצפה הכוכבים של אוניברסיטת קליפורניה.[4]

סנדרה פבר היא עורכת משותפת של סקירה שנתית של אסטרונומיה ואסטרופיזיקה.

תוארי כבוד ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב לכת מינורי #283277 פבר נקרא על שמה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סנדרה פאבר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "תזה-פאבר-1972" (באנגלית)
  2. ^ כתבה באתר אוניברסיטת קליפורניה (באנגלית)
  3. ^ דף פרופיל באתר של אוניברסיטת נברסקה-לינקולן (באנגלית) (ארכיון)
  4. ^ 1 2 3 "האסטרונומית סנדרה פבר מקבלת את פרס בואר היוקרתי של מכון פרנקלין". חדשות: סנטה קרוז חדשות (באנגלית).
  5. ^ סנדרה פבר מקבלת 500,000 $ פרס גרומבר קוסמולוגיה, באתר החברה האסטרונומית האמריקאית, ‏17 במאי 2017 (בבאנגלית)
  6. ^ 1 2 "Astronomer Sandra Faber to receive Franklin Institute's prestigious Bower Award". UC Santa Cruz News (באנגלית). נבדק ב-2018-11-25.
  7. ^ 1 2 3 4 5 6 7 The Bruce Medalists: Sandra M. Faber, www.phys-astro.sonoma.edu
  8. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, Faber Receives Heineman Prize for Work in Astrophysics, Physics Today 39, 1986-03, עמ' 119–119 doi: 10.1063/1.2814940
  9. ^ "UCSC astronomer Sandra Faber to receive the National Medal of Science". UC Santa Cruz News (באנגלית). נבדק ב-2018-11-25.
  10. ^ 2017 Gruber Cosmology Prize Press Release | The Gruber Foundation, gruber.yale.edu (באנגלית)
  11. ^ Campus Directory - UC Santa Cruz, campusdirectory.ucsc.edu (באנגלית)
  12. ^ Faber, Sandra Moore, astronomer, educator, Marquis Who's Who in the World (באנגלית)