פדרו פאסוש קואליו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
פדרו פאסוש קואליו
Pedro Passos Coelho
לידה 24 ביולי 1964 (בן 59)
קוימברה, פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פורטוגלפורטוגל פורטוגל
השכלה אוניברסיטת ליסבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש ממשלת פורטוגל ה־118
21 ביוני 2011 – 26 בנובמבר 2015
(4 שנים ו־22 שבועות)
פרסים והוקרה
הצלב הגדול של מסדר ההערכה של הרפובליקה של פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פדרו פאסוש קואליו, בשמו המלא פדרו מנואל ממדה פאסוש קואליו, (בפורטוגזית: Pedro Manuel Mamede Passos Coelho; נולד ב-24 ביולי 1964) הוא פוליטיקאי פורטוגלי, שכיהן כיושב ראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של פורטוגל (בשנים 20102017), וכראש הממשלה ה-118 של פורטוגל. הוא החליף בשלטון את ז'וזה סוקרטש בעקבות הניצחון בבחירות לפרלמנט מ-5 ביוני 2011. נשבע כראש ממשלה ב-21 ביוני 2011 וכיהן בתפקיד עד 26 בנובמבר 2015. הוא כלכלן ואיש עסקים בהכשרתו. פאסוש קואליו התחיל את דרכו הפוליטית מוקדם בחייו והפך בזמנו למנהיג ארגון הנוער של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פדרו פאסוש קואליו נולד ב-1964 בפרגזיה סה נובה בקוימברה כבנם הצעיר של הרופא אנטוניו פאסוש קואליו ושל האחות מריה רודריגש סנטוש ממדה. יש לו אחות יותר גדולה, מריה טרזה, רופאה במקצועה, ואח מבוגר ממנו, מיגל, שנולד עם שיתוק מוחין. פאסוש קואליו בילה את ילדותו באנגולה, בה עבד אביו כרופא. אחרי מהפכת הציפורנים ושחרור אנגולה מהעול הקולוניאלי בשנת 1974 שבה המשפחה לאירופה והתיישבה באחוזת האב על יד וילה ריאל בצפון פורטוגל.

אחרי שלמד בבתי ספר יסודיים בסילבה פורטו ובלואנדה מרשם ללימודים בבית ספר בניהול נזירות קתוליות, אחר כך בבית ספר ציבורי ושוב בבית ספר קתולית של המסדר המריסטי. המשיך אחר כך בפורטוגל בתיכון הלאומי "קמילו קשטלו-ברנקו" בווילה ריאל. אחרי שלא עלה בידו להתקבל לפקולטה לרפואה למד מתמטיקה באוניברסיטת ליסבון.

בגיל 24 התחתן עם פטימה פדיניה, חברה בלהקת בנות בשם "דוסה". לזוג נולדה בת. באותה תקופה הפסיק את לימודי המתמטיקה ללא תואר, אם כי הספיק ללמד מתמטיקה תקופה בבית ספר תיכון. פאסוש קואליו הקדיש את רוב מרצו בפעילות פוליטית החל מגיל 14 במסגרת תנועת הנוער של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ואחר כך בשורות מפלגה זו. הוא חזר ללימודים מאוחר יותר ובגיל 37 סיים תואר בכלכלה באוניברסיטה לוזיאדה. בינתיים כבר ישב כחבר בפרלמנט בשנים 1991–1999, ועבד ביחסי ציבור וכיועץ בחברה לסחר במתכות ופיננסית.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1996–1999 כיהן כיושב ראש סיעת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בפרלמנט.

אחרי שנת 2004 היה מנהל פיננסים בחברת "פומטינווסט", בשנים 2007–2009 עלה בהייררכיה הניהולית ועד 2009 כיהן כמנכ"ל חברות הבת "ריבטז'ו" ו HLC טז'ו". כמו כן לימד כלכלה יישומית, סחר חוץ וכלכלה במכון הגבוה למדעי חינוך ליסבון. בשנת 2001 יחד עם מיגל פרייטש דה קושטה, לואיש קואימברה, ושקו ראטו, טרזה קואליו ליאל וקרלוש בלנקו דה מוראיש, הקים את תנועת "פורטוגל החושבת". בשנים 2005–2011 כיהן פאסוש קואליו כיושב ראש מועצת העיר וילה ריאל. קודם לכן היה חבר במועצת היישוב אמדורה (2001-1997).

במפלגה הוא קידם אג'נדה נאו-ליברלית ובמאי 2009 נבחר ליושב ראש המפלגה. הקים בהמשך עוד צוות חשיבה הקרוי "'Construir Ideias' ("פיתוח רעיונות").

ראש ממשלת פורטוגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבחירות 5 ביוני 2011 כבר התוצאות הראשונות הצביעו על כך שמפלגתו של פאסוש קואליו זכתה ב-40% מהקולות. ב-15 ביוני 2011 התמנה ראש ממשלה על ידי הנשיא אניבל קבאקו סילבה והרכיב מיד ממשלת קואליציה יחד עם המרכז הדמוקרטי וסוציאלי – המפלגה העממית CDS-PP. ממשלתו מונה רק 11 שרים, מתוכם 4 עצמאיים – כולל שר המדינה ושר החוץ פאולו פורטאש ושר האוצר.

לממשלתו הייתה רוב מוחלט של 132 מתוך 230 חברי הפרלמנט הפורטוגלי. בכניסתו לתפקיד העדיף פאסוש קואליו שלא לעבור לגור במשכן הרשמי של ראש ממשלת פורטוגל, אלא להישאר לגור בביתו. ב-3 במרץ 2012 פאסוש קואליו נבחר שוב, כמועמד יחיד, ליושב ראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.

בכניסתו לתפקיד הודיע פאסוש רואליו על צעדי צנע על מנת להוציא את פורטוגל מן המשבר הכלכלי. על מנת ליישם את תוכנית ההצלה שהומלצה על ידי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית ביצעה ממשלתו קיצוצים בתקציב הבריאות, החינוך והרווחה. נערכה רפורמת המנהל המקומי. בוטלו 18 מועצות ברחבי המדינה ומספר גדול של פרגזיות (מספרן הופחת מ-4,261 ל-3,091). בוצעו פיטורים של עובדים בשירות הציבורי וקיצוצים בשכרם. הופרטו מוסדות, חברות וקרנות ממשלתיים. הועלה מס הערך המוסף. שונו תאריכיהם של כמה חגים ציבוריים שהועברו לימי שני או ליום שישי כדי להימנע מהארכת ימי השבתון של הבנקים בסופי השבוע. הופחתו תקופות תשלומי דמי האבטלה ושונו כללי תשלומם. קוצצו פריבילגיות של חברת פורטוגל טלקום. הוקם הבנק הפורטוגזי לפיתוח והופרטה חברת התעופה TAP. הונהגו אגרות חדשות לכבישים מהירים והושהתה התוכנית לבניית קו הרכבת המהירה ליסבון-מדריד. נערכה רפורמה של רשויות הרגולציה שהפכו לעצמאיות, כשתהליך מינוי ראשיהן נעשה בהשתתפות הממשלה, הפרלמנט והנשיא. נערכו רפורמות בתקשורת – בסוכנות החדשות, רשות השידור וערוצי הטלוויזיה. בשנת 2013 התקיימו במדינה הפגנות המוניות נגד תוכניות הצנע של הממשלה. הקואליציה בראשותו איבדה את הרוב בפרלמנט בבחירות בשנת 2015 ופאסוש קואליו נאלץ להרכיב ממשלת מיעוט. עם זאת כעבור חודש הופל על ידי האופוזיציה בהצבעת אי אמון נגד תוכנית הממשלה. לפיכך הוא סיים את תפקידו ב-26 בנובמבר 2015.[1]

פעילותו האקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי סוף כהונתו כראש הממשלה הוא מלמד במכון הגבוה למדעי חברה ומדינה של אוניברסיטת ליסבון ובאוניברסיטת לוזיאדה.

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאסוש קואליו גר במסאמה, יישוב קהילתי במחוז סינטרה בליסבון רבתי. היה נשוי לפטימה פדיניה (שהייתה זמרת בהרכב הבנות "דוסה") ולהם שתי בנות. מנישואיו השניים עם לאורה פריירה, פיזיותרפיסטית בת למסטיסים מביסאו, נולדה לו בת נוספת. אשתו השנייה נפטרה מסרטן בשנת 2020 אחרי ארבע שנות מאבק במחלה. פאסוש קואליו יודע גם צרפתית ואנגלית. הוא למד פיתוח קול וכבריטון שר אריות מאופרות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]