פראן ליבוביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פראן ליבוביץ
Fran Lebowitz
לידה 27 באוקטובר 1950 (בת 73)
מוריסטאון, ניו ג'רזי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Frances Ann Lebowitz עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון מוריסטאון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות Metropolitan Life עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנסס אן ליבוביץאנגלית: Frances Ann Lebowitz; נולדה ב-27 באוקטובר 1950) היא סופרת אמריקאית[1] ממוצא יהודי, דוברת ציבורית[2], ושחקנית מזדמנת. ליבוביץ ידועה בפרשנותה החברתית הצינית על החיים האמריקניים, המסוננת דרך חוויותיה האישיות בעיר ניו יורק[3]. כמה מבקרים כינו אותה דורותי פארקר של ימינו[4].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליבוביץ נולדה וגדלה במוריסטאון שבניו ג'רזי, אחות לאלן, ובתם של רות' והרולד ליבוביץ[5], בעלי חנות רהיטים. ליבוביץ מתארת את זהותה היהודית "כאתנית או תרבותית או איך שאנשים מכנים זאת עכשיו. אבל לא כדת"[6]. היא אתאיסטית מגיל 7. לא נערכה לה בת מצווה, אך למדה בבית הספר של יום ראשון עד גיל 15 ועברה קונפירמציה כנוצרייה.

היא הייתה תלמידה גרועה בסך הכל, במיוחד באלגברה, בה נכשלה שש פעמים. היא כינתה זאת כ-"הדבר הראשון שהציגו בפני שלמעשה לא יכולתי להבין בכלל, ולא היה לי שום עניין להבין"[7]. ציוניה היו כה ירודים, עד כי הוריה רשמו אותה לבית הספר "וילסון"[7], בית ספר פרטי אפיסקופלי לבנות-בלבד במאונטן לייק שבניו ג'רזי, שם ציוניה השתפרו קמעה, אך היא התקשתה לעמוד בכללים וגורשה לבסוף בגלל "שלא הייתה כוס התה של המנהל"[6]. היא גם הושעתה מבית הספר התיכון מוריסטאון בגלל שהתחמקה משיחות עידוד שקיים בית הספר[7].

כמתבגרת הושפעה ליבוביץ עמוקות מג'יימס בולדווין. לדבריה "ג'יימס בולדווין היה האדם הראשון שראיתי בטלוויזיה ושמעתי מדבר ככה - כלומר, הוא היה האינטלקטואל הראשון שאי פעם שמעתי מדבר ... ופשוט נדהמתי. זה דחף אותי לקרוא אותו." היא גם נהנתה לצפות בהופעות בטלוויזיה של גור וידאל וויליאם באקלי, אם כי לא הסכימה עם דעותיו של בקלי[8].

בשנת 2021 עלתה סדרה דוקומנטרית בת שבעה פרקים בנטפליקס בשם "נגיד שזאת עיר" (Pretend It's a City), שביים מרטין סקורסזה, ובמרכזה עומדת ליבוביץ. ליבוביץ פורשת בסדרה את השקפותיה במגוון תחומי חיים, את יחסה לעיר ניו יורק, ומספרת על קשריה עם אישים ועל אפיזודות בחייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פראן ליבוביץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Plimpton, Interviewed by James Linville & George (1993). "A Humorist at Work" (באנגלית). Vol. Summer 1993, no. 127. נבדק ב-2021-01-11.
  2. ^ Detrick, Ben (2010-11-18). "Infallibility Has Its Upside (Published 2010)". The New York Times (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-01-11.
  3. ^ Bruce Bennett, The Vulture Transcript: Fran Lebowitz on Sarah Palin, Keith Richards, Her Side Career As a Law & Order Judge, and Much More - Slideshow, Vulture (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ "THE SOUR CREAM SENSIBILITY (Published 1981)". The New York Times (באנגלית אמריקאית). 1981-08-23. נבדק ב-2021-01-11.
  5. ^ הספד על אביה הארולד
  6. ^ 1 2 Johanna GinsbergNJJN Staff Writer, ‘The NJ that’s in me doesn’t exist anymore’, New Jersey Jewish News | NJJN
  7. ^ 1 2 3 Riding Out the Pandemic with Fran Lebowitz
  8. ^ What Does Fran Lebowitz Really Think About Trump and #MeToo?, InsideHook (באנגלית אמריקאית)