פרנסואה מנסאר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנסואה מנסאר
François Mansart
פרנסואה מנסאר, ציור מאת פיליפ דה שאמפן
פרנסואה מנסאר, ציור מאת פיליפ דה שאמפן
לידה 23 בינואר 1598
ממלכת צרפתממלכת צרפת פריז, ממלכת צרפת
פטירה 23 בספטמבר 1666 (בגיל 68)
ממלכת צרפתממלכת צרפת פריז, ממלכת צרפת
תחום יצירה אדריכלות עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות Grand Siècle עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי סלומון דה ברוזה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות כנסיית מריה, כנסיית ואל-דה-גראס, טירת בלואה, טירת בלרוי, טירת ברני, שאטו דה מזו, Hôtel de Toulouse עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנסואה מנסארצרפתית: François Mansart; ‏23 בינואר 159823 בספטמבר 1666) היה אדריכל צרפתי. אנציקלופדיה בריטניקה מכנה אותו כאדריכל המוכשר ביותר בצרפת במהלך המאה ה-17, שעבודותיו "ידועות בדרגת העידון הגבוהה, העדינות והאלגנטיות שלהן." מנסאר הפך את גג המנסארד לפופולרי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנסואה מנסאר נולד לאב נגר בפריז. מנסאר לא הוכשר כאדריכל, אך קרוביו עזרו לו בכך כדי להחשיב אותו גם כסתת וכפסל. מנסאר טוען שלמד את כישוריו כאדריכל מסלומון דה ברוזה.

מנסאר זכה להכרה רבה בשנות ה-20 של המאה ה-17 בשל סגנונו וכישוריו כאדריכל, אך מנגד הוא נתפס גם כפרפקציוניסט עקשן, שמפרק את המבנים שלו כדי להתחיל לבנות אותם מחדש. רק האנשים העשירים ביותר יכלו להרשות לעצמם שיעבוד עבורם.

הדוגמה היחידה ששרדה מעבודתו המוקדמת היא טירת בלרוי (אנ'), שהוזמנה על ידי גאסטון, דוכס אורליאן, ובנייתה החלה בשנת 1626. הדוכס עצמו היה כל כך מרוצה מהתוצאה שהוא הזמין את מנסאר לשפץ את טירת בלואה (1635). מנסאר התכוון לבנות מחדש את הטירה לחלוטין, אך התכנון שלו נבלם ורק האגף הצפוני שוחזר לפי עיצובו של מנסאר. בשנת 1632 עיצב מנסארט את כנסיית מריה הקדושה בפריז (אנ'), תוך שימוש בפנתאון ברומא כהשראה לעיצוב הכנסייה.[1]

רוב בנייניו של מנסאר נבנו מחדש או נהרסו. הדוגמה השמורה ביותר לסגנונו היא טירת מאיסון (אנ'), אשר שומרת באופן ייחודי על עיטור הפנים המקורי, כולל גרם מדרגות מפואר. נהוג לחשוב שהמבנה היווה השראה לנאו-קלאסיציזם במאה ה-18.

בשנות ה-40 של המאה ה-17 עבד מנסאר על המנזר והכנסייה של ואל-דה-גראס (אנ') בפריז. הפקרות מצדו לכאורה הובילה להחלפתו באדריכל אחר, שעקב אחר תכנונו של מנסאר.

בשנות ה-50 של המאה ה-17 מנסאר היה מטרה עבור אויביו הפוליטיים של הקרדינל מאזארן, עבורו עבד מנסאר. ב-1651 פורסמה חוברת המאשימה את האדריכל בפזרנות פרועה ותחבולות.

לאחר עלייתו של לואי הארבעה עשר לכס המלכות, הפסיד מנסאר רבות מעבודותיו לאדריכלים אחרים. עיצוביו לשיפוץ מוזיאון הלובר ולמאוזוליאום המלכותי בסן-דני מעולם לא הוצאו לפועל. מנסאר מת בפריז ב-1666.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנסואה מנסאר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]