פרנץ פון דפרגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנץ פון דפרגר
Franz von Defregger
לידה 30 באפריל 1835
Iselsberg-Stronach, אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 בינואר 1921 (בגיל 85)
מינכן, רפובליקת ויימאר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות הצפוני של מינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנות יפה, מינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אסכולת מינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי Hermann Dyck, הרמן אנשיץ עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אזרח כבוד של מינכן (1905)
אות המסדר מקסימיליאן של בוואריה למדעים ואמנויות (1878)
מסדר ההצטיינות של הכתר הבווארי (1883)
אות מסדר ההצטיינות במדעים ואמנויות של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנץ פון דפרגרגרמנית: Franz von Defregger‏; 30 באפריל 18352 בינואר 1921) היה אמן אוסטרי, הידוע בציורי ז'אנר המוצגים במחוז הולדתו טירול.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנץ דפרגר נולד ב־30 באפריל 1835 בטירול שבאימפריה האוסטרית. הוא היה בנם השני של מריה (לבית פרשר) ומיכאל דפרגר, חקלאי, שהיו להם גם חמש בנות. אמו ושתי מאחיותיו נפטרו בשנת 1841 במהלך מגפת טיפוס. פרנץ עצמו כמעט נפטר מחום. בשנותיו הראשונות, פרנץ פיתח אהבה חזקה למוזיקה ולמד לנגן. עד מהרה הוא הפך לחבר בלהקה מקומית בדולשאך, וניגן בחתונות באספות ובמסיבות. פרנץ גילה כישרון מוקדם לרישום ולגילוף בעץ, אותו פיתח באופן אוטודידקטי בזמן שעבד בחווה של אביו.

לאחר שנפטר אביו בשנת 1858, השתלט פרנץ על החווה בגיל עשרים ושלוש. אולם תוך שנתיים הוא מכר את החווה וחלק את הכסף עם אחיותיו שרצו להגר לאמריקה. דפרגר עבר לאינסברוק ולמד גילוף בעץ אצל הפסל מיכאל שטולץ,[2] פרופסור בבית הספר למסחר באינסברוק. עד מהרה זיהה שטולץ את כישרונו הגדול יותר של דפרגר כצייר, ובסתיו 1860 הוא קבע פגישה עם קארל פון פילוטי באקדמיה לאמנויות יפות במינכן. על פי הצעתו של פילוטי, דפרגר השתתף בשיעור הכנה באקדמיה עם הרמן דייק. ב־19 ביולי 1861 עבר דפרגר את בחינת הקבלה והתקבל לאקדמיה. בסתיו אותה שנה הוא נרשם לחוג ציור שהעביר הרמן אנשוץ.

בקיץ 1863, נסע דפרגר לפריז כדי לשפר את לימודיו באקדמיה. הוא נרשם לאקול דה ביו-ארט. במהלך שהותו בפריז, עבודתו של דפרגר הושפעה מחוויותיו בעיר ובאמצעות לימוד עצמי במוזיאונים, באוספי אמנות ובסטודיו. לאחר שבילה שנתיים בפריז חזר דפרגר למינכן ביולי 1865 והחל ללמוד אצל פילוטי באקדמיה.

במהלך השנים הבאות בילה דפרגר גם במזרח טירול, וצייר דיוקנאות של קרוביו וחבריו. בין השנים 18671870 עבד עם הנס מקארט וגבריאל ממקס בסטודיו של קארל פילוטי במינכן. ציוריו היו פופולריים, ועד מהרה הוא הצליח כאמן. הוא היה פרופסור לציור היסטורי בין השנים 1878–1910 באקדמיה לאמנות במינכן. הוא העדיף פורטרטים, מוטיבים כפריים מחיי היומיום וסצינות דרמטיות מהמרד הלאומי הטירולי בשנת 1809.

בשנת 1883 קיבל דפרגר תואר האצולה של כתר בוואריה, והפך לאביר. הוא קיבל פרסים רבים, כולל מסדר הכבוד הפרוסי למדע ואמנויות. בשנת 1906 הוצגה עבודתו בתערוכת המאה לאמנות גרמנית בברלין.

פרנץ דפרגר נפטר במינכן בשנת 1921 בגיל 85, הוא נקבר ב Nordfriedhof במינכן.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנץ פון דפרגר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Colby, Frank Moore, ed. (1914). "Franz von Defregger". The New International Encyclopaedia. VI (Second ed.). New York: Dodd, Mead and Company ,p. 609
  2. ^ Franz von Defregger Biography - Infos for Sellers and Buyers, www.franz-von-defregger.com