טיפוס הבהרות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיפוס הבהרות
Typhus
פריחה על הגוף אופיינית לטיפוס
פריחה על הגוף אופיינית לטיפוס
תחום מחלות זיהומיות עריכת הנתון בוויקינתונים
גורם Rickettsiaceae עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine article/231374 
DiseasesDB 29240
MeSH D014438
MedlinePlus 001363
סיווגים
ICD-10 A75
ICD-11 1C30 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיפוס הבהרות הוא שם של קבוצת מחלות זיהומיות הנגרמות על ידי חיידקי רִיקֶצְיָה המועברים לאדם על ידי חרקים וקרציות. תסמינים נפוצים כוללים חום גבוה, כאבי ראש ופריחה המופיעים בדר"כ בין שבוע לשבועיים לאחר החשיפה.

בישראל נפוצה כיום מחלת קדחת הכתמים הים תיכונית בה חיידק הריקציה מועבר לבני אדם על ידי קרציות מכלבים נגועים. הכלב הוא נשא של החיידק ואינו חולה[1]. המחלה איננה עוברת ישירות מאדם לאדם ומשכה הוא מספר ימים עד שבועיים. אם המחלה לא מטופלת, היא עלולה להיות קטלנית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מהפכת אוקטובר השתוללה בשנת 1918 מגפת טיפוס הבהרות ברוסיה, והצבא האדום גייס רופאים בתנאים בלתי אפשריים שבהם היה הרופא אחראי לבלום את המגפה אשר פגעה אף בהם. בין המגויסים הייתה ד"ר מרים ברנשטיין כהן, אשר הייתה רופאה בתחילת דרכה[2].

לאורך מלחמת העולם השנייה מתו מטיפוס שבויי מלחמה גרמניים רבים לאחר התבוסה בקרב סטלינגרד. מגפות טיפוס תקפו רבים מאלו שהוחזקו בתת-תנאים במחנות שבויים, בגטאות, ובמחנות ריכוז נאציים, בהם התנאים ההיגיינים היו ירודים. תמונות של קברי אחים, בהם קורבנות טיפוס, נראים בסרטי תיעוד ממחנה הריכוז ברגן-בלזן[3]. בין אלפי האסירים במחנות הריכוז טרזיינשטט וברגן-בלזן, אשר מתו מטיפוס, היו גם אנה פרנק בת ה-15, ואחותה, מרגוט, בת ה-19.

בשנת 1999 נפטר הזמר מאיר אריאל מטיפוס. שבוע קודם לכן עלה חום גופו, אולם רק יומיים לפני מותו אבחנו הרופאים את סיבת המחלה.

תסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת התפוצה העולמית של המחלה

התסמינים מופיעים כ-14–21 יום לאחר ההדבקה:

כעבור עוד 3–7 ימים מופיעות בעור בהרות (ומכאן שם המחלה) - כתמים קטנים, אדומים ובהירים, בעלי צורה לא סדירה. הפריחה עלולה לכסות את כל הגוף, אך על פי רוב היא מוגבלת לפנים ולכפות הידיים והרגליים. הפריחה נמשכת שישה עד שבעה ימים. מצבו הכללי של החולה מתדרדר ולפעמים המחלה מלווה שינויים נפשיים של ממש, כגון פרכוסים, הזיות ועוד.

המחלה עשויה לשכוך בעצמה בשבוע השלישי למחלה, אך עלולים להתפתח סיבוכים:

טיפול ומניעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימינו ניתן לטפל בטיפוס הבהרות בעזרת אנטיביוטיקה וטיפול תומך. יש תרכיב חיסון כנגד טיפוס הבהרות. חום אינו נמשך יותר מיומיים. בדרך כלל נמשכת המחלה לפרק זמן קצר בקרב ילדים. באוכלוסייה מבוגרת עלולה המחלה להיות קטלנית בשיעור של שלושה אחוזים.

ישנה חשיבות רבה להגברת המודעות והעירנות למניעת המחלה על ידי טיפול בבעלי-חיים. מומלץ לבצע טיפול סביבתי, בעיקר במקומות המרבץ של בעלי החיים, באמצעות תכשירים מיוחדים. כמו כן כדאי לשמור על הגיינה אישית לאחר טיול במקומות כפריים, להוריד קרציות מעור חשוף ולכבס את הבגדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ישראל היום, ז' בתשרי תשע"ח, 27/09/2017, עמ' 20.
  2. ^ דוד תדהר, אנציקלופדיה לחלוצי היישוב ובניו, כרך 4, עמוד 1650
  3. ^ "Trials of War Criminals Before the Nurenberg Military Tribunal" (PDF). Volumn 1. US. Government Printing Office. 1949. pp. 508–511. Retrieved 19 May 2015.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.