קן מילר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קן מילר
Kenneth Raymond Miller
לידה 14 ביולי 1948 (בן 75)
ראהווי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי ביולוגיה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים
מוסדות
פרסים והוקרה
  • פרס השירות הציבורי של ASCB (2006)
  • מדליית מנדל (2009)
  • אוניברסיטת נוטרדאם (2014)
  • עמית הוועדה למחקר סקפטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
ביולוגיה מולקולרית, ביולוגיה של התא, חינוך מדעי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קן מילראנגלית: Kenneth Raymond Miller;‏ נולד ב-14 ביולי 1948) הוא ביולוג תא וביולוג מולקולרי אמריקני המכהן כפרופסור לביולוגיה באוניברסיטת בראון. תחום מחקרו העיקרי של מילר הוא המבנה והתפקוד של קרום התא. מילר הוא מחבר-שותף של ספרי מבוא בלימודי ביולוגיה בקולג'ים ובתיכונים בארצות הברית, ספרים הרואים אור משנת 1990 ובהם נעשה שימוש בכל 50 מדינות ארצות הברית. מילר הוא קתולי מאמין ומתנגד לבריאתנות, כולל תנועת התכנון התבוני. הוא כתב שני ספרים בנושא: למצוא את האל של דרווין, בו הוא טוען שקבלת הראיות לנכונותה של תאוריית האבולוציה מתיישבת עם האמונה באלוהים; ורק תאוריה (פרפרזה על טענת הבריאתנים כי האבולוציה היא רק תאוריה), ספר בו הוא חוקר את תאוריית התכנון התבוני ואת המשפט "קיצמילר נגד בית הספר המחוזי של דובר", כמו גם את השלכותיו של המשפט על המדע והחינוך המדעי ברחבי ארצות הברית. ספריו הופיעו ברשימות רבי המכר של הניו יורק טיימס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילר סיים לימודי תיכון בניו ג'רזי ולמד ביולוגיה באוניברסיטת בראון. הוא סיים את לימודיו לתואר ראשון ב-1970, וקיבל תואר דוקטור מאוניברסיטת קולורדו בבולדר ב-1974. הוא לימד באוניברסיטת הרווארד עד 1980. מחקרו עוסק במבנה ממברנות התא ובתפקודן, בסיוע מיקרוסקופ אלקטרוני.

ספרי לימוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילר הוא מחבר-שותף (עם הנוירוביולוג והביולוג הימי ג'וזף לוין) של ספר לימוד בביולוגיה לתיכונים ולקולג'ים שפורסם במספר מהדורות על ידי הוצאת פרנטיס הול (Prentice Hall) החל ב-1990. ההוצאה גייסה את לוין לכתיבת הספר לאחר קריאת מאמר שכתב בכתב העת של המוזיאון הסמיתסוני. לוין היה תלמידו-לשעבר של מילר וגייס את מילר ככותב-שותף. השניים כתבו גם ספר מבוא לקולג'ים בתחום הביולוגיה, שפורסם ב-1991, בשם ביולוגיה: מגלים את החיים.

חינוך מדעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילר הביע תמיכה פומבית בפוליטיקאים התומכים במדע. הוא תמך במועמדים לוועדות חינוך וועדות בתי ספר (גופים ציבוריים הנבחרים במדינות השונות בארצות הברית והאחראים על תוכניהם של ספרי הלימוד ונושאי הלימוד בבתי הספר). כמו כן הביע תמיכה במועמדים שקידמו את לימודי האבולוציה בקנזס ובאוהיו. בקהילת המדע פעל מילר לקידום ההבנה בקרב מדענים לגבי שורשיה של התנועה הבריאתנית ולהרחבת החינוך לתפיסות מדעיות.

בשנת 2002 השתתף מילר בדיון ציבורי שנערך מטעם ועדת החינוך של אוהיו, מול תומכים של התכנון התבוני. הוא זומן להעיד בתחום התמחותו בתביעת סלמן נגד מחוז קוב (Selman v. Cobb County), בה נדונה חוקיות ההכנסה של מדבקות לתוך ספרי לימוד בביולוגיה אותם כתב מילר, מדבקות עליהן נכתב שהאבולוציה היא תאוריה ולא עובדה. ב-2005 פסק בית המשפט שהמדבקות מפירות את התיקון הראשון לחוקה, המחייב את הפרדת הדת מהמדינה, מכיוון שהמדבקות מביעות טיעון על פיו פרשנות דתית אחת עדיפה על פני האחרות. עקב ערעור על סמכותו המקצועית של מילר לדון במשמעותה של ההגדרה "תאוריה" הועבר התיק לדיון בבית משפט בערכאה נמוכה יותר, ולבסוף יושב בפשרה מחוץ לבית המשפט.

ב-2005 הופיע מילר כעד המומחה המוביל בבית המשפט בתביעת קיצמילר נגד ועדת החינוך של מחוז דובר. התובעים, הורים לילדים במחוז דובר שבמדינת פנסילבניה, ערערו על סמכותה של ועדת החינוך להכניס את תאוריית התכנון התבוני לתוכנית הלימודים. השופט פסק לטובת התובעים וקבע שתאוריית התכנון התבוני היא שם אחר ל"בריאתנות", וככזו היא מקדמת פרשנות של השקפה דתית אחת על פני השקפות דתיות אחרות, דבר המפר את התיקון הראשון לחוקה, המחייב הפרדה בין דת למדינה.

בשנת 2006 קיבל מילר אות כבוד על שירות למען הציבור, מ"האגודה האמריקאית לביולוגיה של התא". האגודה האמריקאית לקידום המדע (AAAS) (אנ') הכירה בתרומתו של מילר לחינוך הציבורי המדעי בארצות הברית, והעניקה לו ב-2008 את "אות קידום ההבנה הציבורית של מדע וטכנולוגיה". ב-2009 אמר בתוכנית של ה-BBC: "נושא האלוהים הוא נושא לגביו אנשים סבירים עשויים להיות חלוקים, אך אני סבור שזו הגזמה מצד הידע וההבנה המדעיים לטעון שהמדע בכלל, והביולוגיה האבולוציונית בפרט, מוכיחים בדרך כלשהי שאין אלוהים."[1]

בשנת 2015 קיבל מילר את פרס האגודה הלאומית למורים למדע (אנ') בארצות הברית על תרומתו לקידום החינוך המדעי.[2]

מספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Miller, K.R. (2008) Only a Theory: Evolution and the Battle for America's Soul ISBN 978-0-670-01883-3
  • Miller, K.R. (1999) Finding Darwin's God: A Scientist's Search for Common Ground Between God and Evolution ISBN 0-06-093049-7

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קן מילר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ News recap, Today Programme, BBC, 29 April 2009.
  2. ^ Congratulations to Kenneth R. Miller, באתר המרכז הלאומי לחינוך מדעי בארצות הברית (באנגלית)