סמית'סוניאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכון הסמית'סוניאן
סמל הסמית'סוניאןדגל הסמית'סוניאן
"הטירה" - מרכז מכון הסמית'וניאן - נמצאת במול
"הטירה" - מרכז מכון הסמית'וניאן - נמצאת במול
מידע כללי
סוג מכון הסמית'סוניאן
על שם ג'יימס סמית'סון עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת וושינגטון די. סי.
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים ג'יימס סמית'סון, ג'ואל רוברטס פוינסט עריכת הנתון בוויקינתונים
מבקרים בשנה 30,000,000 (נכון ל־2012)
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה ?–1846
תאריך פתיחה רשמי 10 באוגוסט 1846 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 38°53′20″N 77°01′34″W / 38.889°N 77.026°W / 38.889; -77.026
http://www.si.edu
(למפת וושינגטון די. סי. רגילה)
 
סמית'סוניאן
סמית'סוניאן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מכון סמית'סוניאןאנגלית: Smithsonian Institution) הוא מוסד המאגד 19 מוזיאונים וגלריות, פארק זואולוגי לאומי, 9 מכוני ומרכזי מחקר, 3 מרכזי תרבות ומעל 137 מיליון אוצרות אמנות ומוצגים, אשר מרביתם נמצאים בוושינגטון בארצות הברית. ברשת המוזיאונים מבקרים בכל שנה כ-30 מיליון איש. המוזיאונים פתוחים בכל ימות השנה, למעט חג המולד (25 בדצמבר).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכון הסמית'סוניאן נוסד על ידי ג'יימס סמית'סון (17651829) אשר שאף להפיץ ידע ברחבי ארצות הברית. סמית'סון בצוואתו הוריש לממשלת ארצות הברית את הונו על מנת שיוקם מוסד שמטרתו "הגדלת והפצת הידע בקרב האנושות". באוגוסט 1838 הגיע ההון לארצות הברית, בדמות 105 שקים ובהם 104,960 מטבעות סובריין זהב (אז בשווי של 500,000$).[1] אך ההון הושקע בצורה גרועה, ומרבית הסכום ירד לטמיון. ב-10 באוגוסט 1846 חתם הנשיא ג'יימס פולק את חוק הסמית'סוניאן אשר יסד את הקרן המממנת כיום את המכון.

התעשיין והנדבן צ'ארלס לנג פריר תרם ב-1908 את אוספו הפרטי וכן מימן את בניית הגלריה לאחזקת האוסף (גלריית פריר), שהייתה לגלריה הראשונה של המכון.

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש המכון עומד נומינלית צ'נסלור - תפקיד אשר בפועל משמש בו תמיד נשיא בית המשפט העליון של ארצות הברית, ובחבר הנאמנים חבר גם סגן נשיא ארצות הברית. תפקיד המנהל הכללי בפועל של המוסד מכונה "מזכיר" (Secretary) הנבחר על ידי חבר הנאמנים.

11 מתוך מוזיאוני המוסד ומרכז המידע של הסמית'סוניאן (השוכן בבניין דמוי טירה) נמצאים במרכז המול, רצועה הנמשכת בין אנדרטת לינקולן ובנין הקפיטול. שאר המוזיאונים נמצאים בוושינגטון, ניו יורק ובשנטילי, וירג'יניה.

המכון מוציא לאור שני מגזינים: ה-Smithsonian החודשי הנשלח למנויי הבית, עם יותר מ-2 מיליון מנויים חודשיים והעוסק בתחומים הנחקרים במסגרת המכון. ו-Air & Space הדו-חודשי, היוצא לאור על ידי מוזיאון האוויר והחלל הלאומי.

האסטרואיד 3773 סמית'סוניאן נקרא על שם המכון.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סמית'סוניאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמית'סוניאן
מוזיאון סמית'סוניאן לאמנות אמריקאית מוזיאון אנקוסטיה בניין האמנויות והתעשיות מוזיאון קופר יואיט לעיצוב גלריית פריר גני הסמית'סוניאן
גן אניד א. הופט
מוזיאון הירשהורן מוזיאון האוויר והחלל הלאומי המוזיאון הלאומי לאמנות אפריקאית המוזיאון הלאומי להיסטוריה אמריקנית מוזיאון האינדיאנים הלאומי המוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע
גלריית הדיוקנאות הלאומית מוזיאון הדואר הלאומי הפארק הזואולוגי הלאומי גלריית ארתור מ. סקלר טירת הסמית'סוניאן
ערך זה הוא קצרמר בנושא ארצות הברית. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.