רוגלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוגלנד (מחוז)
Rogaland
סמל רוגלנד
סמל רוגלנד
סמל רוגלנד
דגל רוגלנד
דגל רוגלנד
דגל רוגלנד
מדינה נורווגיהנורווגיה נורווגיה
מושל Solveig Ege
בירת המחוז סטוונגר
שטח 9,378 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 472,024 (1 בינואר 2017)
 ‑ צפיפות 50 נפש לקמ"ר (2016)
קואורדינטות 58°58′N 5°43′E / 58.97°N 5.71°E / 58.97; 5.71 
אזור זמן UTC+1
www.rogfk.no

לחצו כדי להקטין חזרה

סבאלברדיאן מאייןאסטפולוסטפולאוסלואקרסהוסטלמרק (מחוז)מזרח אגדרמערב אגדררוגלנדהורדלנדבוסקרודהדמרקאופלנד (נורווגיה)סון או פיורנהמרה ורומסדלטרנדלגנורדלנדטרומספינמרקאסטוניהלטביהדנמרקפינלנדשוודיהשוודיהרוסיה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוגלנדנורווגית: Rogaland) הוא אחד ממחוזות נורווגיה. למחוז גבול משותף עם המחוזות הורדלנד, טלמרק, מזרח אגדר ומערב אגדר. רוגלנד הוא המחוז ה-13 הגדול ביותר מבחינת שטח. מנהל המחוז נמצא בסטוונגר.

באזור זה נמצאו שרידים ארכאולוגיים רבים מתקופות שונות המתוארכים לתקופת האבן, תקופת הברונזה ותקופת הברזל. בשנת 2016 שיעור האבטלה ברוגלנד עמד על 4.9%, אחד הגבוהים בנורווגיה. לעומת זאת שיעור הפריון עומד על 1.78 ילד לאם, הגבוה ביותר בנורווגיה.

בזמן איחוד דנמרק-נורווגיה עד שנת 1814, נקרא המחוז "אמט סטוונגר", על שם העיר סטוונגר.

הסמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמל הוענק ב-11 בינואר 1974. הזרועות כחולות ובמרכזן צלב מחודד לבן או כסוף. הצלב מבוסס על צלב האבן הישן בסולה, האנדרטה הלאומית העתיקה ביותר בנורווגיה. סוג זה של צלב היה נפוץ מאוד בנורווגיה של ימי הביניים.[1]

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוגלנד הוא בעיקר אזור חוף עם פיורדים, חופים ואיים, האי העיקרי הוא קרמוי.

סטוונגר הוא האזור העירוני השלישי בגודלו בנורווגיה, נמצא במרכז רוגלנד והוא כולל את העיר הגדולה סטוונגר והעיריות השכנות סנדנס, רנדברג וסולה. יחד, שיקום זה מדורג מעל העיר טרונדהיים בדירוג האוכלוסין בנורווגיה.

במחוז יש מרבצי נחושת גדולים (חלקם ממכרה ויסנס ששימשו לבניית פסל החירות).

אגם סולדל שהוא האגם ה-6 בעומקו במדינה ממקום בשטח המחוז.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש שרידים ברוגלנד מהתקופות המוקדמות ביותר, כמו חפירות במערה בוויסטה ברנדברג (Svarthola). אלה כוללים מציאת שלד של ילד מתקופת האבן. ממצאים ארכאולוגיים שונים נובעים מהתקופות הבאות, מתקופת הברונזה ותקופת הברזל. נמצאו צלבים רבים בסגנון אירי. לרוגלנד קראו Rygjafylke בעידן הוויקינגים. לפני הארלד פייר-יאיר וקרב האפרספיורד, זו הייתה ממלכה קטנונית. הרוגיאנים היו שבט שאולי היה קשור לרוגלנד.

תרבות ותיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת פסטיבלים וקונגרסים של תהילה ופרופיל בינלאומיים, כמו פסטיבל המוזיקה הקאמרית, פסטיבל המיג'אז, גלדמט (אוכל מואר עם חיוך שמח), ואירוע ONS, שנערך בסטוונגר בכל שנה שנייה מאז 1974. ה-ONS הוא כנס ותערוכה בינלאומית גדולה עם דגש על נפט וגז ונושאים אחרים מתעשיית הנפט. אולם הקונצרטים ומתחם המוזיקה בברגסטד והתזמורת הסימפונית של סטבנגר מספקים השראה חשובה בסביבה המוזיקלית הנורווגית. אירוע שנתי נוסף בסטבנגר הוא כדורעף החופים העולמי. במהלך טורניר זה מוסב מרכז העיר לזירת כדורעף חופים.

רוגלנד הוא ביתם של פלאי טבע רבים, כמו פרקסטולן, קיגראג וגלופלססורה. בסטוונגר יש ברוגלנד מוזיאון ארכאולוגי עם חפצים רבים מההיסטוריה הקדומה. חווה מתקופת הברזל באולנדהאוג בסטאוונגר משוחזרת באתר החווה המקורי שראשיתה בשנת 350–500 לספירה. חוות הוויקינגים היא מוזיאון בכארמוי.

מנהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוז (fylke) הוא האזור המינהלי המקומי הראשי בנורווגיה. כל המדינה מחולקת ל-11 מחוזות. מחוז הוא גם אזור בחירות, עם הצבעות פופולריות שמתקיימות כל 4 שנים. ברוגלנד, ממשלת המחוז היא עיריית מחוז רוגלנד. הוא כולל 47 חברים שנבחרים להקים מועצה מחוזית (Fylkesting). בראש הפילקסטינג עומד ראש עיריית המחוז (fylkesordførar). מאז שנת 2020 הובילה עיריית מחוז רוגלנד מריאן צ'סק, ראש עיריית המחוז.

במחוז יש גם מושל מחוז שהוא נציג המלך והממשלה של נורווגיה. מרתה סולהיים הבודדת היא מושלת המחוז בפועל של רוגלנד עד שנת 2021, כאשר בנט הואי לוקח על עצמו את התפקיד.

העיריות ברוגלנד מחולקות בין כמה בתי משפט מחוזיים (טינגטט): בית המשפט המחוזי דאליין, בית המשפט המחוזי בהוגאלנד, בית המשפט המחוזי בג'ארן ובית המשפט המחוזי בסטוונגר. כל בתי המשפט הללו כפופים למחוזי בית המשפט לערעורים בגולינג הממוקם בברגן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rogaland – Kommunevåpen – coat of arms – crest of Rogaland, www.heraldry-wiki.com (באנגלית)