רוסופוביה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איור מהמגזין הסאטירי ״Puck״, 1903.

רוסופוביה או "רגשות אנטי-רוסיים" (באנגלית: Anti-Russian sentiment ,Russophobia ,Anti-Russian) הוא מונח המתייחס למגוון רחב של רגשות שליליים, חוסר אהדה, פחד, סלידה, לעג או דעות קדומות כלפי רוסיה, רוסים, השפה, תרבות או המורשת הרוסית.

לתופעה שורשים עמוקים עוד בתקופת המאה ה-14 וכיבושי הקווקז של המאות הבאות והתחזקה במיוחד בתקופת לאחר עלייתו של ולדימיר פוטין לשלטון, בייחוד בתגובה למדיניות החוץ הכוחנית שלו ומלחמותיו בצ'צ'ניה, גאורגיה ובאוקראינה. המונח הוא היפוך למונח רוסופיליה, המסמל חיבה לכל דבר רוסי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח נולד במאה ה-19, בעיתונות הגרמנית ובייחוד בעיתונים נירנברגר צייטונג (1837) וב״פרנקפורטר אובר-אמטס צייטונג״ והופיע לאחר מכן בדפוסים שונים. התופעה התחזקה לאחר ניצחונה של רוסיה במלחמות נגד נפוליאון ב־1815.

היחס השלילי כלפי רוסיה בולט בעיקר בפולין, במדינות הבלטיות ובארצות שבהן רוסיה שלטה והייתה תוקפנית כלפיהן. במדינות אלה גבר היחס השלילי כלפי כל מה שקשור לרוסיה.

באוקראינה הדבר בולט במיוחד, בעיקר בעקבות סיפוח חצי האי קרים לרוסיה, אך ביתר שאת לאחר מלחמת אוקראינה-רוסיה. כל, שונו שמותיהם של רחובות רבים שנקראו על שם אישים רוסיים. ספרים ברוסית נאסרו ופסלים שהוצבו לכבוד סופרים ואישים, כמו פסל פושקין ופסל יקטרינה באודסה, נהרסו.

כיום, רגשות אנטי-רוסיים התפשטו ברחבי העולם ובמרבית מדינות המערב, היחס כלפי רוסיה הוא שלילי.[1]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוסופוביה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]