רצח ג'יימס בולג'ר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רצח ג'יימס בולגר)
ג'יימס בולג'ר

רצח של ג'יימס בולג'ראנגלית: James Bulger), ילד אנגלי בן שנתיים בליברפול, ב-12 בפברואר 1993, היה אירוע שעורר זעזוע בבריטניה ומחוצה לה וזכה לפרסום נרחב. זאת, בשל אופיו האכזרי של הרצח וגילם הצעיר של שני הרוצחים, רוברט תומפסון וג'ון ונבלס, שהיו בעת הרצח בני 10 בלבד. העמדתם לדין של צמד הילדים הרוצחים ומשפטם היה בעל תהודה רבה ועורר דיון בדרך ההתמודדות עם העמדתם לדין של נערים צעירים כליאתם ושחרורם.

הרצח ופענוחו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס בולג'ר בן השנתיים מהעיירה קירקבי (אנ') הלך עם אמו דניס לקניות בקניון, אמו התעכבה בקצביה וג'יימס חמק החוצה. לאחר דקות מעטות שמה לב לחסרונו, יצאה לחפש אותו ומשלא מצאה אותו דיווחה למשטרה על היעדרו[1].

תמונה שנלקחה ממצלמת האבטחה, בה רואים את אחד הרוצחים נותן את ידו לג'יימס בקומת הכניסה של הקניון

רוברט תומפסון וג'ון ונבלס, שני ילדים בני 10 מהאזור, בילו בקניון. הם נעדרו מהלימודים בבית ספרם ועשו בקניון מעשי ונדליזם קטנים כגון גנבת בובות קומיקס ופחיות צבע. במצלמות האבטחה נראה ילד אחד נותן את ידו לג'יימס ומובילו מחוץ למרכז הקניות. לאחר פענוח הרצח התברר כי הם הובילו אותו כ-4 קילומטר דרך תעלת ליברפול תוך כדי שהם מכים אותו ומשליכים על ראשו אבנים וחפצים נוספים. 38 אנשים ראו אותם בדרכם. חלקם לא התערבו, ולאלו ששאלו על פשרו של הילד הקטן המדמם והבוכה, תירצו השניים שהוא אחיהם הקטן שנפל ונחבל או שהוא ילד קטן שאבד והם בדרכם לתחנת המשטרה להשיבו. כשהגיעו לאזור כפרי מבודד בקרבתה של מסילת רכבת החלו לענות אותו: הם דרכו עליו, הכו אותו והפשיטו אותו ממכנסיו ותחתוניו, זרקו עליו אבנים וחפצים קהים ושפכו על עיניו פחיות צבע שגנבו מהקניון. כמו כן הם הכניסו חפצים לפיו ולפי הטבעת שלו ולבסוף זרקו על ראשו מוט מתכת במשקל 22 פאונד (כ-10 קילוגרם) שהרג אותו. הם הניחו את גופתו על מסילת הרכבת וקיוו שלאחר שרכבת תדרוס אותו, מותו ייראה כתאונה. ממצאי הפתולוגיה גילו כי ג'יימס מת לפני שגופו נחתך על ידי רכבת משא.

החקירה, המשפט והשחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה שצולמה בעת מעצרם של שני הילדים הרוצחים

המשטרה ביקשה את עזרת הציבור באיתורו של ג'יימס ומאות שוטרים ואזרחים עסקו בחיפוש - הם מיפו את האזור ואפילו צללו במים כדי לחפשו. גופתו נמצאה לאחר יומיים על ידי אזרח שהבחין בה במסילת הרכבת. לאחר שנמצא מת התמקדה המשטרה בחיפוש אחר החשודים בשל האיכות הירודה של התמונה שנלקחה מהמצלמות במעגל סגור התקשו החוקרים לזהות את הרוצחים או את גילם המדויק. מאות שיחות על חשודים פוטנציאליים הגיעו אליהם והם חקרו כמה עשרות בני נוער בין גילאי 10 ל-20, משפחתו של אחד החשודים שלבסוף הוברר כחף מפשע נאלצה להימלט מביתם בשל זעם ההמון שהופנה אליהם. אלפי אנשים הפגינו, חלקם התפרעו והמשטרה השתמשה במכוניות דמה ותרגילי הסוואה כדי להביא חשודים לחקירה. אלפי אנשים הגיעו עם זרי פרחים להביע את השתתפותם, ביניהם היה גם אחד הרוצחים שהגיע למקום ההתכנסות עם אחיו וזר פרחים. שיחה שהגיעה מאשה שזיהתה את השניים ממעשי הוונדליזם בקניון הובילה למעצרם. דמו של ג'יימס התגלה בנעליו של האחד ובמעילו של השני. חקירתם עוררה שאלות אתיות בשל גילם, החוקרים ניסו לברר בתחילה האם הם מבדילים בין רע לטוב והאם הם חושבים שמעשה הרצח שלו הוא מעשה רע או טוב. בחקירות נכחו עובדות סוציאליות בנוסף בחלק מהחקירות היו גם הוריהם של הילדים. הם הודו ברצח אך הכחישו את התקיפות המיניות. משפטם נערך במתכונת משפט של מבוגרים והם ישבו על כיסאות גבוהים כדי שראשיהם ייראו מעל דוכן הנאשמים. עובדות סוציאליות היו צמודות אליהם באולם המשפט אך הוריהם היו במרחק מה. השופט פסק כי הם היו אחראים למעשיהם ודן אותם למינימום 8 שנות מאסר. מאות אלפי אנשים חתמו על עצומה להחמיר בעונשם ושר המשפטים מייקל הווארד החליט להגדיל את עונשם ל-15 שנות מאסר. הם נאסרו במתקני שהיה לילדים. ב-1999 הגישו עורכי דינם ערעור לבית המשפט האירופאי לזכויות אדם, הוא דחה את עתירתם אך העביר ביקורת על עצם הליך המשפט כמבוגרים ועל הווארד שר המשפטים. ב-2001 הם שוחררו לאחר המלצה של ועדת השחרורים לאחר שריצו שמונה שנות מאסר. ניתנו להם זהויות חדשות כדי שיוכלו לבנות את חייהם מחדש וצו איסור פרסום הוטל על כל פרטיהם החדשים[2], עם זאת ברשת האינטרנט פורסמו לא מעט פעמים תמונות ופרסומים אודות זהותם. באוגוסט 2012 תלה את עצמו גבר בריטי בן 36, בשל שמועת שווא שהתפרסמה עליו כי הוא רוברט תומפסון[3].

ב-2010 נאסר ונבלס שוב, לאחר שהפר את תנאי שחרורו ובמחשבו נמצאו תמונות וסרטונים של פורנוגרפיית ילדים והתעללות בילדים[4] ב-2013 שוחרר, וארבע שנים לאחר מכן, בנובמבר 2017, דווח כי נאסר שנית על המשך אחזקת תוכני פורנוגרפיית ילדים[5].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ BBC News | UK | Every parent's nightmare, news.bbc.co.ukBBC
  2. ^ התגלה המחיר היקר של הזהות הבדויה של רוצח ג'יימס בולגר, באתר ‏מאקו‏, 27 במאי 2019
  3. ^ Larisa Brown, Grieving mother blames mob for suicide of her son after rumours he was one of James Bulger's killers in hiding, Mail Online, ‏2012-08-26
  4. ^ רויטרס, לונדון: הילד-הרוצח, כיום בן 27, הפיץ פורנו ילדים, באתר ynet, 21 ביוני 2010
  5. ^ "BREAKING NEWS: Bulger killer Venables back in jail for child porn". Mail Online. נבדק ב-2017-11-23.