שרה פרידלנדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שרה פרידלנדר (9 באוגוסט 1914[1], בודפשט - 29 במאי 1948, ירושלים) הייתה ממייסדי ארכיון יד ושם והמנהלת הראשונה של הארכיון.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידלנדר, ילידית בודפשט, למדה בגימנסיה, קיבלה השכלה כללית ושלטה בשש שפות. בשנת 1939 קיבלה תואר דוקטור בספרות גרמנית והונגרית, באוניברסיטת בודפשט. היא פעלה בשורותיהם של מספר ארגונים ציוניים, בהם ויצו. היא הייתה פעילה בקרן היסוד, בין היתר בכתיבה ובתרגום. היא כתבה על סופרים ואישים, בין היתר הנרייטה סולד, הרצל, ביאליק, בובר ועוד, ותרגמה מיצירותיהם.

בתקופת מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידלנדר הייתה פעילה בניסיונות להצלת יהודים בהונגריה ואף תרגמה להונגרית את הפרוטוקולים של אושוויץ. אנג'לו רוטה, שגריר האפיפיור, קיבל תרגום זה. בקיץ 1944 נשלחה פרידלנדר לברגן-בלזן אך גם שם המשיכה לפעול פעילות תרבותית ולעסוק בתיעוד.

לאחר השחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידלנדר פעלה בז'נבה וחידשה את מחקריה בתולדות יהדות הונגריה. היא עלתה לארץ ישראל באניית המעפילים "וויל ד'ואורן" שעגנה בנמל חיפה ב-2 בספטמבר 1945.[2] הייתה מנהלת ארכיון יד ושם ותחום הכספים במוסד, חברה בהגנה ופעילה בתחומי הנצחת השואה השונים. לפרידלנדר הוענקה אזרחות פלשתינאית (ארץ ישראלית) ב-25 במארס 1948[1].

נפילתה בקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמת העצמאות הייתה פרידלנדר חובשת ובין היתר שירתה בשייח' ג'ראח. היא נפגעה ב-29 במאי מפגז ליד בית החולים האיטלקי ליד העיר העתיקה, בהיותה בעמדה, ונפטרה באותו היום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 ארכיון המדינה, תיק בקשתה לאזרחות פלשתינאית (ארץ ישראלית), באתר ארכיון המדינה
  2. ^ ארכיון המדינה, רשימת עולים 1945 - עתלית וחיפה - עמ' 325 - מס' סדורי 515, באתר ארכיון המדינה
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.