אדרת אליהו (שטיין)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדרת אליהו
מידע כללי
מאת אברהם שמואל שטיין
שפת המקור עברית
נושא היישוב הישן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאה אחרונה בשנת 2017
סדרה
סדרת ספרים 333
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 990040980570205171
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדרת אליהו הוא ספר מאת אברהם שמואל שטיין, העוסק ביישוב היהודי בירושלים במאה ה-19.

הספר יצא לאור בישראל בעברית בשנת 1964[1] כ־4 שנים לאחר פטירתו של אברהם שמואל שטיין, בשנת 2017 יצאה לאור מהדורה מחודשת בעריכת תמר בן מנחם עם הקדמה מאת אריה מורגנשטרן.

הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר מתאר את אנשי היישוב הישן האשכנזי; תלמידי הגר"א ואחרים.

הספר מתאר בהרחבה פרשיות שונות, את הליך היציאה מהחומות ומגוון אישים בולטים בני התקופה בהם הרב יהושע לייב דיסקין, רבי שמואל סלנט, רבה יוסף חיים זוננפלד, יוסף ריבלין, יחיאל מיכל פינס ואליעזר בן יהודה.
במקביל מתוארים בספר פולמוסים שונים שהסעירו את היישוב באותם ימים, בהם 'חידוש הקורבנות, בתי ספר 'מודרניים' והחרם על בית המדרש של יחיאל מיכל פינס.

התיאורים בספר מלמדים רבות על ההתנהלות הקהילתית הפנימית של 'היישוב הישן', ואף על יחסיו עם גורמים מבחוץ. כך למשל מתואר בפרק העוסק ביציאה מהחומות, שהוועד הכללי כנסת ישראל שילם לערבי בשם דאהוד ג’ילאל כדי שירגל בקרב הכנופיות הערביות, וכך סוכלה תוכנית של כנופיית שודדים מדיר יאסין לתקוף את שנונת משכנות שאננים.

במבוא לספר מסביר המחבר את מטרת הספר:
”הספר שלפנינו בא להחיות תקופה נשכחה זו הידועה כתקופת “הישוב הישן” ולהחזיר לה את כבודה. כל האירועים כשלעצמם, וכן שלל הדמויות, הם היסטוריים; קישור האירועים – בלטריסטי. זהו, איפוא, לא סיפור היסטורי, אלא סיפור שהוא היסטוריה.”

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הספר:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]