איגנץ פייפר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איגנץ פייפר
Pfeifer Ignác
לידה 30 בספטמבר 1867
סנטגאל, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בספטמבר 1941 (בגיל 73)
בודפשט, ממלכת הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה לטכנולוגיה ולכלכלה של בודפשט (1892) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איגנץ פייפרהונגרית: Pfeifer Ignác; סנטגאל, 30 בספטמבר 1867בודפשט, 7 בספטמבר 1941)[1] היה מדען יהודי הונגרי, מהנדס כימיה, פרופסור באוניברסיטה, ראש המעבדה למחקר של חברת "נורות ליבון וחשמל מאוחדת".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבר איגנץ פייפר ורעייתו ( בית ההקברות היהודי ברחוב קוזמה 5B-10-2)

הוא נולד במשפחה יהודית כבנם של יוז'ף פייפר ושלרוזליה שטיינר. למד באוניברסיטת בודפשט לטכנולוגיה ולכלכלה, שם השלים תואר בהנדסה כימית בשנת 1892. לאחר מכן היה מרצה במחלקה לטכנולוגיה כימית ואחר כך מרצה בכיר. בשנת 1894 נכנס לתפקיד במכון לבדיקת חומרים של חברת הרכבות ההונגרית (MÁV). בשנת 1904 קיבל הסמכה כפרופסור חבר. בשנים 1904 עד 1912 החזיק מעבדה פרטית בה ביצע את הניסויים שלו. בשנת 1912 החליף את וינצה ורתה באוניברסיטה לטכנולוגיה ולכלכלה של בודפשט שם הפך לראש המחלקה לכימיה כפרופסור מן המניין. שנה לפני כן, בשנת 1911 ערך מסע לימודים בארצות הברית. הוא השתתף בהקמת חוג גלילאו.

פייפר השתתף במלחמת העולם הראשונה כקצין הנדסה, ובנו היחיד נפל. אסון אישי זה וניסיונו במלחמה הפכו אותו לאחד המתנגדים החדים והפעילים ביותר למלחמה.

בתקופת הרפובליקה הסובייטית ההונגרית התמנה לראש מחלקת הכימיה של קומיסריאט (מיניסטריון) של הייצור הסוציאלי. לאחר נפילת הרפובליקה הסובייטית הותקף בגין תפקידו זה. עקב ההתקפות עליו התפטר מראשות הפקולטה בשנת 1920 והגיש בקשה לפרישה לגמלאות. ליפוט אשנר מנכ"ל חברת "נורות ליבון וחשמל מאוחדת" הציע לו מיד עבודה ותפקיד של ניהול מעבדת המחקר של החברה. שם הוא יכול היה לעבוד עם עמיתים כמו אימרה ברודי, פאל שלני (שלזינגר), זולטן באי, טיוודר מילנר, ארנה ווינטר. לפייפר זכויות שלא ניתנות לתיאור בהצלחתה של חברת "נורות ליבון וחשמל מאוחדת" ובהפיכת החברה למפורסמת בעולם. מותו נגרם כתוצאה מניוון שריר הלב. אשתו הייתה יוליאנה קוגל. פייפר הובא למנוחת עולמים בבית הקברות היהודי ברחוב קוזמה.

עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודתו המשמעותית ביותר הייתה תהליך ריכוך המים (1894), עליו החיל סיד וסודה בכמויות מחושבות. כדי לקבוע את קשיות המים, הוא פיתח שיטה אנליטית המבוססת על אותו עיקרון (שיטת Wartha-Pfeifer), אשר שימשה עד לאחרונה ברחבי העולם לבדיקות מים תעשייתיות. עבודתו הייתה גם חלוצה בתחום טכנולוגיית הבעירה, חיפושי גז טבעי ופחם וניצול מוצריהם, כמו גם טכנולוגיית התאורה.

פעילותו המדעית והציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נשיא איגוד הכימאים ההונגרים
  • נשיא כבוד לנצח של איגוד הכימאים ההונגרים
  • חבר מערכת מגזין הכימיה ההונגרי
  • חבר מערכת של כתב העת של הכימאים
  • עורך העיתון "הדוד והמכונה".
  • כתב מספר רב של מחקרים מקצועיים

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איגנץ פייפר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Halálesete bejegyezve a Bp. XI. ker. állami halotti akv. 226/1941. folyószáma alatt.