אלאהה סורור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלאהה סורור
مریم الهه سرور
לידה 1988 (בת 36 בערך)
קאבול עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות אפגניסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת פרסית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.elahamusic.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרים אלאהה סורורפרסית: الهه سرور) היא זמרת פופ אפגניסטנית, בת המיעוט ההזארי. זכתה לפופולריות רבה באפגניסטן ומחוצה לה לאחר שהשתתפה בתוכנית הטלוויזיה "כוכב נולד" באפגניסטן, ולאחר מכן התפרסמה בשירי המחאה שכתבה נגד שלטון הטליבאן. בשנת 2020 זכתה בתואר "האומנית החדשה המבטיחה ביותר" של המגזין הבריטי "Songlines".

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סורור נולדה באיספהן, איראן, למשפחה של פליטים הזארים שנמלטו מביתם עקב מלחמת אפגניסטן, והתגוררה באיראן במשך 14 שנה. היא ומשפחתה חזרו לאפגניסטן בשנת 2005, לאחר נפילת שלטון הטליבאן. במהלך לימודיה התיכוניים עבדה סורור ככתבת חדשות בתחנת רדיו מקומית בעיר קונדוז, בצפון אפגניסטן, וגם בסוכנות ידיעות מקומית. באותה עת ארגנה קבוצות של נשים ונערות בשכונתה שלא הורשו ללמוד בבית הספר על פי חוקי הטליבאן, ולימדה אותן קרוא וכתוב ומתמטיקה. סורור יצאה בגלוי נגד דעות שמרניות והצהירה על מטרתה להיאבק למען חברה שוויונית יותר. עקב כך קיבלה איומים על חייה מתושבים שתמכו בטליבאן, והיא ומשפחתה נאלצו לעזוב את קונדוז.

לאחר שעברה עם משפחתה לקאבול בשנת 2007, החלה סורור לפתח קריירה מוזיקלית. היא למדה בבית ספר למוזיקה, שם התמחתה במוזיקה עממית אפגנית מסורתית, המשלבת גם הרמוניה מערבית. היא החלה להופיע עם להקה אפגנית, ללא הסכמה או תמיכה ממשפחתה, שהתנגדו לקריירה שלה כמוזיקאית. כאשר נודע להם, מנעו ממנה להופיע במשך שנה.

בשנת 2009 הופיעה בטלוויזיה בתוכנית Afghan Star, גרסה מקומית של "כוכב נולד". היא הייתה ההזארית הראשונה שהופיעה בתוכנית, וזכתה לפופולריות רבה באפגניסטן ומחוצה לה. לאחר מכן הוציאה לאור מספר אלבומים עם שירים מקוריים, בסגנון המשלב מוזיקה אפגנית מסורתית עם פופ מודרני. רבים משיריה הם שירי מחאה פוליטיים. לדוגמה, בשנת 2010 הקליטה שיר בשם "Sangsar" המבקר בגלוי את חוקי השריעה המאפשרים סקילה באפגניסטן.

פעילותה של סורור גרמה לגל חדש של איומים עליה ועל משפחתה, ובשנת 2011 היא נאלצה לברוח מאפגניסטן ועברה להתגורר בהודו, ולאחר שנה היגרה ללונדון והחלה ללמוד אנימציה. היא ממשיכה להקליט שירים ולהופיע באירופה ובאוסטרליה.

בשנת 2015 השתתפה בתחרות כישרונות ושירה בטלוויזיה האיראנית.

בשנת 2019 הוציאה את האלבום "Songs Of Our Mothers" עם מוזיקאים בריטים. השירים באלבום הם עיבודים מודרניים לשירי עם אפגנים שבוצעו באופן מסורתי על ידי נשים. הם מהווים, לדבריה, "מחאה נועזת נגד אי-השוויון המגדרי, הסקסיזם והמיזוגניה הקיימים בעולם." היא מנסה להיות קול עבור "נשים ברחבי העולם שדמותן נמחקה וקולן נאסר."[1]

בשנת 2020 זכתה בתואר "האומנית החדשה המבטיחה ביותר" של המגזין הבריטי Songlines (אנ')[2].

בשנת 2022 הופיעה בסרט תיעודי שהופק על ידי Human Rights Watch אודות השפעת החינוך על חייהן של נערות באפגניסטן, ועל הוראות הטליבאן למנוע מנערות ללמוד[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלאהה סורור בוויקישיתוף
  • אלאהה סורור, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kefaya + Elaha Soroor, ‏2019 (באנגלית).
  2. ^ Afghan Singer Elaha Soroor Wins UK's Songlines 'Newcomer' Award | TOLOnews, ‏17 בדצמבר 2020 (באנגלית).
  3. ^ Afghan girls face bleak future as ban on secondary education persists, ‏13 ביולי 2022 (באנגלית).